۰
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۸

متهم اصلی آشفتگی بازار کیست؟

یک تحلیلگر با اشاره به افت سنگین قیمت ها و سقوط بورس به دلیل عملکرد حقوقی ها اعلام کرد: چشم سهامداران حقیقی به رئیس سازمان دوخته شده که آیا مانع از عرضه های آبشاری و اخلاگران خواهد شد؟
متهم اصلی آشفتگی بازار کیست؟
به گزارش اخبار بانک، حافظ عزیزی تحلیلگر کارگزاری اردیبهشت ایرانیان با اشاره به وقوع بارش های سیل آسا و طوفان های طبیعی گسترده در بسیاری از کشورهای جهان و مناطق شمالی ایران،اعلام کرد: همزمان بورس تهران نیز آلوده به طوفان سهمگین و بارش های سنگین سهام از سوی برخی از حقوقی های هنجارشکن بازار شده است.

این حقوقی های بزرگ بجای اینکه در پی انتظام بخشی و حفظ تعادل در بازار باشند، از فرصت طلایی بدست آمده و هجوم طیف عظیمی از مردم و نقدینگی به فضای بورس تهران، سوء استفاده کرده و طی روزهای 10 تا 15 مهر و روزهای اخیر چنان بر طبل عرضه ها کوبیدند که ضربات و صدای ناهنجار آن به افت سنگین قیمت ها و سقوط سهمگین بورس تهران در ابتدای رونق و آغاز روزهای طلایی و پر فروغ بازار منجر شد.

مطالعات میدانی و بررسی ها نشان می دهد بیش از 95 درصد از مردم و سهامداران تازه واردی که با صدها امید و آرزو، اندوخته و پس اندازها را  برای خرید سهام به  بورس تهران روانه ساخته بودند، با ضررهای غیر قابل جبران و هنگفتی مواجه شده و عطای بورس تهران را  به لقای آن بخشیده اند و طی روزهای اخیر مجبور  به فروش سهام و خروج از گردونه معاملات شده اند.

حال چشم همه سهامداران خرد و حقیقی های بازار به رییس سازمان و مدیریت بازار دوخته شده که آیا از این پس مانع از این گونه عرضه های آبشاری و اخلاگران بازار خواهد شد یا نه؟ آیا بار دیگر نظم و اعتبار و امید به فضای معاملات و بستر بورس تهران باز خواهد گشت یا نه؟ آیا شاهد جذب نقدینگی و منابع و سلامت بازار سهام و پایداری رونق در این بخش از فعالیت های اقتصادی خواهیم بود و یا سوء استفاده گران، با بازار سهام همان کاری را خواهند کرد که اخلاگران اقتصادی با بازار سکه طلا و ارز کردند؟

اعتراض و ایرادی به معاملات مردم و صاحبان سرمایه برای خرید و سرمایه گذاری در سکه طلا و ارز نیست ولی این سرمایه گذاری ها تا جایی وارد است که آثار مخرب و زیانباری بر بازارها بجای نگذارد و تعادل و ثبات بازارها را بهم نریزد.

بطور مثال اینکه عده ای اقدام به خرید و انباشت هزاران سکه طلا کنند، ایرادی ندارد ولی اینکه فردی با خرید و جمع آوری 2 تن سکه طلا ( یعنی 246 هزار قطعه سکه طلا) در بازاری که در آن بیش از یک میلیون قطعه سکه طلا( فیزیکی) نبود، تعادل و نظم بازار طلا را بهم ریزد و  باعث رشد بی رویه قیمت سکه طلا از محدوده یک میلیون و 250 هزار تومانی به محدوده 5 میلیون تومانی شود،این امری غیر عادی و اخلال در بازار سکه است که باید با آن برخورد قانونی شود.

اگر قرار باشد 4 نفر هر کدام اقدام به خرید و جمع آوری 250 هزار قطعه سکه طلا کنند ، کل سکه های طلای موجود 85 میلیونی ایران ته می کشد و صرفأ در انحصار این 4 نفر خواهد بود! که قطعأ امری پذیرفتنی نیست. آن وقت حتی دهه ا هزار نفر محکوم به پرداخت اقساط سکه های مهریه که نیمی در زندان هستند، قادر به تأمین و تأدیه دین نخواهند شد و این یک نوع هنجارشکنی است.

یا اینکه عده ای سودجو و فرصت طلب اقدام به جمع آوری و انباشت میلیاردها دلار در گاو صندوق ها کنند و باعث کمبود ارز اسکناسی در بازار شوند، بطوری که مسافران خارجی،دانشجویان ،بیماران مراجعه کننده به خارج و طیف عظیمی از نیازمندان ارز قادر به تهیه نیازهای ارزی به قیمت واقعی نباشند،نوعی اخلال در بازار ارز  محسوب می شود و نیاز به رسیدگی دارد.

متأسفانه در روزهای اخیر رفتار مشابهی را در بازار سهام و از همان جنس، شاهدیم. بطوری که برخی از حقوقی های مطرح که صاحب صدها هزار میلیارد تومان از سهام شرکت های مختلف بالاخص سهام شرکت های بزرگ و مطرح بازار هستند، به محض اینکه شاهد استقبال و ورود خیل عظیم مردم و سرمایه گذاران تازه وارد به بستر بورس تهران شدند، چنان عرضه ها و ضربه های کاری بر بازار وارد کردند که کمر بسیاری شکست و بورس تهران با آوار و سقوط سنگین قیمت ها و شاخص ها مواجه شد.

لذا بسیاری از مردم در حال گریز و فرار از بورس تهران هستند و بطور یقین روانه بازارهای موازی از جمله بازار سکه و ارز خواهند شد. البته عده ای بطور ناآگاهانه  انگشت اتهام بسوی برخی از حقوقی های خوشنام بازار نشانه می روند که خطا است اما این مسئولان و مدیران سازمان بورس هستند که باید پیگیر قضایا باشند و مانع از تحرکات این چنینی و آشفته سازی بازار شوند.

نمودار روند خروج نقدینگی حقیقی های بازار طی روزهای اخیر( کادر قرمز) :

حال پرسش اساسی این است که بهترین راهکار برای جلب اعتماد مردم و جذب نقدینگی به این بخش از فعالیت های اقتصادی چیست؟
بسیاری از کارشناسان با سابقه و حرفه ای بازار معتقدند سازمان بورس می تواند با محدود ساختن عرضه ها از سوی حقوقی های بازار در چنین شرایط غبار آلود و بحران زایی که مقارن با آغاز تحریم های ظالمانه امریکا و ایادی وی نیز است، به مقابله با تهدیدات و فشار فروش حقوقی های بازار بر خیزد و مانع از دست رفتن اعتماد و اعتبار بازار سهام شود.
 
https://akhbarbank.com/vdcguu93.ak9wt4prra.html
تازه ترین اخبار