۰
بانک مرکزی با ابلاغ ویراش جدید صورت‌های مالی نمونه علام کرد: تهیه صورت‌های مالی براساس نمونه ابلاغی به عنوان شرط صدور برگزاری مجمع سالانه مدنظر قرار خواهد گرفت.
اعلام شرط جدید بانک مرکزی برای برگزاری مجامع بانک‌ها
به گزارش اخبار بانک، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌های دولتی، غیردولتی، پست‌بانک، موسسات اعتباری غیربانکی و بانک مشترک ایران ـ ونزوئلا اعلام کرد: پیرو بخشنامه مورخ 23 مهر سال جاری در خصوص صورت‌های مالی نمونه موسسات اعتباری (ویرایش سوم)، با عنایت به ابلاغ دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه مؤسسات اعتباری، موضوع بخشنامه‌های 17 تیر سال گذشته  و 5 اردیبهشت 97 و دستورالعمل ناظر بر وضعیت باز ارزی مؤسسات اعتباری مورخ 10 مرداد سال 96 و همچنین سایر بازخوردهای واصله از شبکه بانکی و خبرگان پولی و بانکی، تغییرات لازم اعمال و ویرایش چهارم صورت‌های مالی نمونه موسسات اعتباری به پیوست ارسال می‌شود.

مؤسسات اعتباری موظف هستند از زمان ابلاغ این بخشنامه، صورت‌های مالی سالانه (بانک/مؤسسه اعتباری و تلفیقی) را در چارچوب ویرایش جدید و با رعایت سایر ضوابط و مقررات ابلاغی، به ویژه بخشنامه 22 اردیبهشت سال 97 این بانک، جهت برگزاری مجامع سالانه تهیه کنند.

در این راستا، آن مؤسسه اعتباری مکلف است به منظور ثبت صورتجلسه مجامع سالانه، حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز کاری پس از تاریخ برگزاری مجمع، علاوه بر ارسال نسخه فیزیکی صورت‌های مالی مطابق با نمونه ابلاغی جدید به بانک مرکزی، نسخه الکترونیکی آن را از طریق سامانه مهتاب بارگزاری کند، این مهلت برای صورت‌های مالی میان دوره‌ای، پس از صدور گزارش نهایی حسابرس مستقل و بازرس قانونی است. ضمناً از این پس ارسال الکترونیکی اطلاعات صورتهای مالی از طریق سامانه مهتاب صورت می‌پذیرد و این سامانه جایگزین ابزار Maker XML شده است.

در ارتباط با صورت‌های مالی سال ۹۶، آن دسته از مؤسسات اعتباری که تا تاریخ این بخشنامه مجوز برگزاری مجامع سالانه آنها صادر شده، صرفاً باید وفق رویه مورد اشاره، اطلاعات صورت‌های مالی را مطابق با نمونه ابلاغی جدید در سامانه مهتاب بارگزاری کنند. این مهم به عنوان یکی از شرایط صدور مجوز ثبت صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسات اعتباری خواهد بود. در مـورد مؤسسات اعتباری که تاکنون مجوز برگزاری مجمع عمومی آنها توسط بانک مرکزی صادر نشده، تهیه صورت‌های مالی وفـق نمونه ابلاغی جدید (ویرایش چهارم) ضروری بوده و مراتب توسط این بانک به عنوان شرط صدور برگزاری مجمع سالانه مدنظر قرار خواهد گرفت.

تمامی مؤسسات اعتباری باید علاوه بر رعایت موارد فوق، از این پس هنگام تهیه پیشنویس صورت‌های مالی ـ قبل از ارائه به حسابرس ـ اطلاعات را در سامانه مهتاب درج و از انطباق آن با نسخه جدید و نیز صحت و سازگاری درونی اطلاعات درج شـده اطمینان حاصل کنند و سپس با رعایت نکات ذکر شده در بخشنامه اخیرالذکر اقـدامات لازم را به انجام برسانند.
https://akhbarbank.com/vdcfjvdv.w6dmeagiiw.html
تازه ترین اخبار