۰
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۰

نکاتی مهم در مورد رانندگی در هوای بارانی

نکاتی مهم در مورد رانندگی در هوای بارانی
آموزش رانندگی در باران و جاده های خیس و لغزنده موضوع امروز ما خواهد بود. موضوع و عنوان بسیار مهم و البته کاربردی که چه بسا از میان هزاران نفری که سالانه جان خود را در جاده های لغزنده از دست می دهند با دانستن و مروری بر این نکات به راحتی می توانستند از این جاده های خیس و بارانی جان سالم به در ببرند. امروز به سراغ تمام نکات مهم و مهارت ها به هنگام رانندگی در جاده های خیس خواهیم رفت.
چگونه به هنگام بارش باران رانندگی کنیم؟
مهارت ها و نکات بسیار مهم و ریزی وجود دارد که به جلوگیری از اتفاقات و خطرات به هنگام رانندگی در هوای بارانی کمک می کند، که این موارد شامل مهارت های رانندگی، تست و سلامت خودرو و تمام اجزا، قدرت بینایی و دید و بسیاری نکات دیگر می شود که مهم ترین آن ها شامل تطابق دادن خود با شرایط جوی و رانندگی ایمن می شود که همه را برای شما ذکر خواهیم کرد.
خودروی خود را تمیز نگه دارید
1.شیشه ها را تمیز کنید
دید کافی و کامل داشتن کلید بسیار مهمی برای جلوگیری از خطرات است و این موضوع زمانی که در زیر باران هستید اهمیت چند برابر پیدا می کند. شما باید بدانید کوچک ترین لکه ها که در شرایط معمول چندان به چشم نمی آیند به راحتی و با کوچکترین بارندگی، دید شما را به شدت کاهش می دهند و شما بدون اینکه متوجه این موضوع شوید و با این تصور که این کاهش دید تنها به دلیل بارندگی است، با دید کم و با خطر بالا به رانندگی خود ادامه می دهید. حال آنکه به راحتی اگر پیش از بارندگی شیشه ها را تمیز کنید، دید چند برابر بهتری خواهید داشت. برخی نکات برای تمیز کردن شیشه ها به شکل زیر است.
چگونه به هنگام بارش باران رانندگی کنیم؟
همیشه و به طور منظم هم از داخل و هم از خارج شیشه های خودرو را از آلودگی، لکه، دود، جرم و … تمیز کنید.
به هنگام بخار کردن داخل خودرو که به دلیل تفاوت دمای داخل و بیرون خودرو ایجاد شده است، شما باید بلافاصله اقدام به روشن کردن فن و یا کولر کنید تا این تفاوت دمای داخل و بیرون را از بین ببرید. درصورت مجهز بودن خودروی شما به آپشن های مختلف نیز شما می توانید از  گرم کننده شیشه ها و یا از بین برنده بخار شیشه ها استفاده کنید. در نهایت در صورت در دسترس نبودن هیچ یک مقداری شیشه ها را پایین بدهید.
2. چراغ های خودرو را تنظیم کنید
کمتر کسی پیدا می شود که تا پیش از از بین رفتن و یا قطع شدن چراغ ها به متخصص برای تنظیم چراغ ها مراجعه کند. اما باید بدانید که در اثر گذر زمان و حرکات و لرزش ها، جهت لامپ ها از جهت درستی که برایشان در نظر گرفته شده است خارج می شوند و حال به نقطه ای که باید بتابند، نمی تایند. همچنین این مورد از اذیت کردن و مختل کردن دید راننده هایی که از روبه رو رانندگی می کنند هم جلوگیری می کند.
چگونه به هنگام بارش باران رانندگی کنیم؟
چنانچه هر یک از چراغ های خودرو از چراغ جلو و عقب گرفته تا هشدار و چراغ راهنما، با هر گونه قطعی مواجه هستند در اسرع وقت نسبت به تعمیر آن ها اقدام کنید.
تمیز نگه داشتن کاور و قاب چراغ ها نقش بسزایی در قدرت روشنای دارد. پس باید آن ها را به صورت مرتب تمیز و نظافت کرد. 
3. توجه ویژه به تایر ها
مهم تر از دو مورد قبلی ذکر شده تایر ها هستند که نقشی بسیار مهم تر و جدی تر در جلوگیری از سوانح، به خصوص در جاده های لغزنده دارند. با از بین رفتن شیار ها و آج تایرها شما شانس اندکی برای کنترل خوب خودروی خود در شرایط بارندگی دارید.
چگونه به هنگام بارش باران رانندگی کنیم؟
قطر و زخامت آج در تایر و لاستیک های مختلف متفاوت است، ولی به صورت میانگین و استاندارد هر تایر چیزی حدود ۱۰/۳۲ یک اینچ ضخامت آجش است که در صورتی که این ضخامت به کمتر از ۴/۳۲ یک اینچ برسد باید تایر تعویض شود و ضخامت کمتر از ۲/۳۲ یک اینچ یک خطر جدی برای رانندگی در هر شرایطی به حساب می آید.
از تنظیم باد لاستیک ها هر گز غافل نشوید و باید بدانید که فشار و یا باد تایر ها در شرایط دمایی مختلف متفاوت است که با تغییر فصول باید تغییر کند.
مهارت ها و نکات رانندگی در باران
1. تمیز کردن و مراقبت از برف پاک کن
پا به پای تمیز شدن شیشه ها باید برف پاک کن های خودرو را نیز تمیز کرد. همچنین با این کار شما از سلامت آن ها نیز اطلاع کامل پیدا خواهید کرد که در صورت هر گونه مشکل از قبیل ترک و یا چسبندگی در لاستیک برف پاک کن یا اتصالات آن پیش از مواجه با شرایط استفاده از آن، هر یک را برطرف کنید.
چگونه به هنگام بارش باران رانندگی کنیم؟
به پیشنهاد کارشناسان خودرو شما باید هر سال اقدام به تعویض برف پاک کن ها کنید، چرا که به مرور زمان و با استفاده مکرر از آن ها و البته خاصیت خورندگی باران در جاده ها کارای لازم آن ها از بین خواهد رفت.
به هنگام تهیه لاستیک این برف پاک کن ها بهتر است از نوع hydrophobic  یا آبگریز آن تهیه کنید و یا اسپرای که این کار را برای شما انجام میدهد کمک بگیرید تا دید بهتری در بارندگی داشته باشید.
2. آهسته برانید
اولین قدم و عکس العمل در مواجه با هر شرایط آب هوایی یا شرایط غیر معمول دیگر، کاهش سرعت خودرو است. همیشه سرعت خودرو با شرایط محیطی باید تطبیق داشته باشد. شک نکنید با کاهش سرعت به هنگام رانندگی در آغاز بارندگی، رانندگی شما مورد تحسین سایر رانندگان حرفه ای قرار خواهد گرفت. پس با افزایش سرعت به هنگام بارش شما شجاعت و یا مهارتی را به رخ هیچ کسی نمی کشید.
چگونه به هنگام بارش باران رانندگی کنیم؟
با کاهش سرعت علاوه بر کاهش ریسک سر خوردن خودرو همچنین شما تایم بیشتری برای عکس العمل مناسب در هنگام مواجه با سوانح خواهید داشت.
به اعتقاد کارشناسان شما در هنگام تغییر شرایط جوی به صورت معمول تا یک سوم سرعت خودرو را باید کاهش دهید.نتنها در بارنگی بلکه حتی با خیس شدن کف جاده هم با ترکیب آب و مواد شیمیایی تایر و البته کف جاده خاصیت لغزندگی شدید ایجاد میشود که باید این مورد را هم با دقت در نظر داشت.
در هنگام رانندگی با سرعت بالا در هنگام باش خاصیتی با نام hydroplaning به وجود می آید که سطح تماس تایر با جاده بسیار کاهش پیدا میکند و به راحتی کاهش توانایی کنترل خودرو را در پی خواهد داشت.
3. تمرکز و دقت را بیشتر کنید
به هنگام بارندگی باید تمام حواس و دقت خود را برای در کنترل داشتن کامل خودرو به کار ببرید چرا که حال با کاهش دید، لغزندگی و سایر موارد که در اثر بارندگی حاصل شده است، احتمال ایجاد سانحه چند برابر بیشتر شده است. حال این شما نیستید که ممکن است موجب ایجاد سانحه شوید بلکه باید توانایی کنترل خودروی خود به هنگام مواجه با دیگر سوانح را نیز داشته باشید.
تمام توجهتان به چاده باشد.
مدام حرکات و خودرو های اطراف خود را زیر نظر داشته باشید.
رادیو و .. را خاموش و برای مدتی از گوشی و گجت ها فاصله بگیرید.
بهتر است از بحث های بی مورد در این مواقع پرهیز شود.
از خوردن، خواندن و یا هر مورد دیگری که باعث حواس پرتی شود باید اجتناب کرد
4. چراغ های خود را روشن کنید 
جالب است بدانید که در بسیاری از ایالات آمریکا و برخی دیگر کشور های خاموش بودن چراغ ها به هنگام رانندگی در باران جرم محسوب می شود و شما جریمه خواهید شد. اما هدف از روشن کردن چراغ ها چیست؟
چگونه به هنگام بارش باران رانندگی کنیم؟
در ابتدا روشن بودن چراغ ها با کاهش دید تمام رانندگان باعث بهتر دیده شدن شما در زیر باران می شود.
از سوی دیگر معمولا به هنگام بارش شاهد مه و کاهش دید بیشتر هستیم که با روشن شدن چراغ ها دید خود شما نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.
5. با هر دو دست رانندگی کنید
به صورت معمول و استاندارد دستان شما باید به صورت ساعت ۹ و ۳ ای ساعت، روی فرمان خودرو رقرار بگیرید. با در اختیار داشتن هر دو دست در هنگام رانندگی مطمئنا سرعت عمل شما در مواجه با خطرات و سوانح افزایش میاید و سریع تر واکنش نشان می دهید. حال که ریسک اتفاق افتادن این سوانح چند برابر می شود پس استفاده و به کار بردن هر دو دست به هنگام رانندگی امری اجتناب نا پذیر برای رانندگی ایمن است.
گفته برخی افراد نگه داشتن دستان به صورت عقربه ساعات ۱۰ و ۲ بر روی فرمان در صورت باز شدن ایربگ احتمال وجود صدمه را بیشتر میکند هرچند این مورد به صورت تجربی است و علمی ثابت نشده است.
6. فاصله ایمن ۵ ثانیه ای را رعایت کنید 
در شرایط جوی معمول و به صورت استاندارد شما میبایست فاصله سه الی چهار ثانیه ای با خودروی جلوی خود داشته باشید که به هنگام رانندگی در زیر بارش باران این عدد به ۵ ثانیه افزایش پیدا میکند. با این کار علاوه بر داشتن زمان کافی برای عکس العمل در جاده لغزنده از پاشیده شدن آب جاده بر روی خودروی شما هم که موجب حادثه میشود، جلوگیری به عمل می آید.
برای اینکه متوجه فاصله زمانی خود با خودروی جلویی شوید با دقت یک تابلوی جاده ای را نشان گذاشته و به محض اینکه آن خودرو آن تابلو را رد کرد شروع به شماردن کنید تا خود به آن علامت یا تابلو برسید. این فاصله زمانی شماست.
چگونه به هنگام بارش باران رانندگی کنیم؟
نکته مهم اینجاست که به هنگام ترافیک های سنگین همیشه فضا برای فرار از خطرات برای خود متصور شوید. به عنوان مثال همیشه سعی کنید در سمت خالی و باز شانه جاده به ادامه مسیر ادامه دهید و چیزی حدود نیم الی یک متر با خودروی جلویی فاصله داشته باشید تا در صورت بروز حادثه هایی مثل آتشسوزی و غیره برای خود موقعیت فرار از محل حادثه داشته باشید.
7. صحیح ترمز بزنید
روش ترمز زدن به هنگام رانندگی در باران بسیار مهم است. در هنگام بارندگی از زدن تمز های انفجاری و ناگهانی جدا پرهیز کنید و همچنین از ترمز های پشت سر هم و کوتاه هم بپرهیزید. در هر دو مورد با توجه به خیس شدن لنت ها، احتما ضعف در عملکرد بیشتر می شود.
چگونه به هنگام بارش باران رانندگی کنیم؟
به صورت کلی در بارش باران به جای ترمز زدن سعی کنید با برداشتن پا از روی پداگال گاز خودروی خود را کنترل کنید.
8. در صورت نیاز، ایمن توقف کنید
هرگز ترس از کنار زدن ایمن خودرو و توقف خودروی خود در شرایط بحرانی نداشته باشید. در صورت مواجهه با هر یک از موارد زیر برای نجات جان خود و جلوگیری از حوادث به صورت ایمن و بارعایت نکات به آرامی در مکانی ایمن خودرو را متوقف کنید.
در صورتی که بارنگی به حدی شدید است که برف پاک کن ها توانای ایجاد دید مناسب را ندارند.
در صورتی که به هر دلیل دیگری ازجمله مه با کاهش دید شدید مواجه شدید.
هرگاه احساس کردید بنا به هر دلیلی توانایی کنترل خودروی خود را به صورت معمول ندارید.
حتما به هنگم توقف از راهنما استفاده کنید واین کار را با دقت انجام دهید
عکس العمل های اضطراری
1- به داخل حجم زیاد آب جمع شده نروید 
در صورتی که در جاده یا خیابان ها با آب های جمع شده مواجه شدید با رعایت نکات ایمن سعی کنید از داخل ان رد نشوید. این کار دلایل مختلفی دارد که از این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد.
چگونه به هنگام بارش باران رانندگی کنیم؟
خیس شدن قطعات حساس همچون لنت ها و یا سایر قطعات الکترونیکی خوردو و آسیب به آن ها.
مزاحمت و پاشیده شدن آب بر روی سایر خودرو ها و ایجاد سانحه.
از دست دادن کنترل خودرو در مواجه با حجم زیاد آب های روان و ساکن.
2. عکس العمل هنگام مواجهه با مشکل hydroplaneا
در این حالت و با رانندگی سریع در باران سطح تماس تایر با جاده بسیار کاهش پیدا می کند و به راحتی کاهش توانایی کنترل خودرو را در پی خواهد داشت. این مشکل حتی در سرعت های ۵۰ الی ۶۰ کیلومتر در ساعت هم می تواند اتفاق بیفتد، که توانایی کنترل خودرو بسیار کاهش میابد در این حالت معمولا با کوچکترین حرکت فرمان کنترل عقب خودرو از دست میرود و خودرو شروع به چرخیدن می کند، در هنگام مواجه با این شرایط:
از چرخاندن فرمان خودرو ممانعت کنید.
پای خود را از روی پدال گاز بردارید.
به آرامی و آهستگی و با آرامش و نرمی و به صورتی که کم کم کنترل را در دست بگیرید خیلی آرام شروع به فشردن پدال گاز کنید.
خونسردی امری مهم در هنگام مواجه به این شرایط است.
3. عکس العمل به هنگام سُر خوردن خودرو
علاوه بر مشکل بالا لیز و لغزنده بودن جاده های بارانی به راحتی باعث لیز و سُر خوردن خودرو می شود که شراط دلهره آوری را پدید می آورد، به هنگام مواجه با این مشکل باید نکات و عکس العمل های زیر را انجام دهید
خونسردی و آرامش کلید موفقیت شما برای خروج از این وضعین است.
پای خود را از روی پدال گاز بردارید.
هرگز ترمز نزنیدبه آرامی فرمان را به سمت مکانی که میخواهید خودرو را متوقف کنید بچرخانید.
به هیچ عنوان ترمز های کوتاه و سبک نزنید.
برای جلوگیری از سُر خوردن خودرو همیشه پیش از رسیدن به پیچ ها از سرعت بکاهید و ترمز بزنید.
 
https://akhbarbank.com/vdcceeqe.2bq1i8laa2.html
تازه ترین اخبار