۰
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۶

معرفی مهمترین ریسک فعلی بازار سرمایه

یک کارشناس با پیش بینی روند رو به رشد بورس و اعلام مهمترین ریسک فعلی بازار سهام ، چند ویژگی بازار سهام ایران را برشمرد.
معرفی مهمترین ریسک فعلی بازار سرمایه
به گزارش اخبار بانک، ولی نادی قمی مدیرعامل تامین سرمایه نوین با اشاره به ورود نقدینگی به بازار سهام به سنا گفت: طی هفته های اخیر ورود نقدینگی به بازار سهام شدت یافته به طوری که در روند شاخص و قیمت ها به خوبی ملموس است.بازدهی مناسب بازار سرمایه، موجب شده تا افراد برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی های نقد، آن را وارد بازارسرمایه کنند.

وی افزود: البته در این شرایط، خطر دور شدن تصمیمات از منطق اقتصادی بسیار بیشتر است. طبق تئوری های اقتصادی وقتی بی اعتمادی نسبت به آینده به عموم افراد جامعه سرایت می کند، قیمت دارایی های مختلف با نوسان همراه شده و تصمیمات به طور سیستماتیک از منطق اقتصادی فاصله می گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگرچه گزارش شهریور برخی از شرکت ها نشان می دهد نرخ فروش محصولات نسبت به میانگین 5 ماه گذشته رشد مناسبی داشته اما شرکت های بسیاری نیز وجود دارند که نرخ فروش محصولات آنها تغییری نداشته است. بنابراین سرمایه گذاران باید با تحلیل و توجه به مسایل بنیادی اقدام به خرید سهام کنند.

پیش بینی تداوم روند روبه رشد بازار
نادی قمی گفت: در کنار گزارش های نسبتا مناسب شهریور، افزایش قیمت مواد خام در بازارهای جهانی از قبیل نفت، مس، اوره، روی و ... نیز جو خوش بینی بازار سهام را تشدید کرده با این اوصاف به نظر می رسد روند روبه رشد بازار تداوم یابد اما نباید ریسک های پیش روی بازار را دست کم گرفت.

مهمترین ریسک
وی با بیان اینکه درحال حاضر علاوه بر ریسک های سیاسی، مهمترین ریسک بازار سهام مربوط به تصمیمات کلان است، اضافه کرد: برای مثال تصمیم در خصوص نرخ نهاده های انرژی و خوراک پتروشیمی ها اثراتی را بر روند سود شرکت ها خواهد داشت.بنابراین در این اوضاع و احوال، تحلیل گران باید ریسک های پیش روی بازار را در نظر بگیرند و خود را صرفاً به گروه های سفته باز متصل نکنند و نگاه بلندمدت تری داشته باشند.
مدیرعامل تامین سرمایه نوین توضیح داد: در حال حاضر سه گانه اشتیاق فزاینده افراد برای جبران کاهش ارزش دارایی ها و ابهام در خصوص شرایط پیش رو و فعالیت های سفته بازانه (ترویج عقاید غلط)، شرایطی را به وجود آورده که با توجه به ظرفیت بازار سرمایه باید زیرساخت های لازم به منظور جذب حجم عظیم نقدینگی را فراهم کرد.

چند ویژگی بازار سرمایه ایران و مقایسه با دیگران
نادی قمی با اشاره به اینکه این موضوع در کشورهای پیشرفته متفاوت است،گفت: با مراجعه به تاریخ بازار سرمایه در کشورهای پیشرفته مثل ژاپن، کره جنوبی، آلمان، فرانسه و چین می توان دریافت شرکت ها از حدود دو دهه پیش شروع به تامین مالی از طریق بازار سرمایه کرده اند، البته در آمریکا سابقه بسیار بیشتری وجود دارد.اگرچه فرهنگ سهامداری در این کشورها رشد کرده و بالغ شده اما درک چگونگی ارزش گذاری سهام، مانند فرهنگ سهامداری رشد نکرده لذا در طول چند دهه گذشته در کشورهای مختلف شاهد رشد حباب گونه بازار سهام و متعاقباً ترکیدن آن بوده ایم.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه ایران در مقایسه با این کشورها، نوپا است و فرهنگ سهامداری در حال رشد است،گفت: در کنار این ها، بازار سهام بسیط است و هنوز جای خالی بسیاری از ابزارهای مالی پیشرفته احساس می شود. ارزشگذاری اوراق بهادار و درک و فهم از ارزش آن باید در میان نهادهای مالی (شرکت های سرمایه گذاری، تامین سرمایه ها، کارگزاری ها، مشاوران سرمایه گذاری و سبدگردان ها) تبیین شود.
نادی قمی افزود: برخی سرمایه گذاران حقیقی و تحلیلگران با تشکیل گروه های مختلف اقدام به ترویج عقاید و چشم انداز های غلط درخصوص عملکرد سهام یک شرکت می  کنند و با توجه به پیشرفت های فناورانه و شبکه های اجتماعی این عقاید به سرعت گسترش می یابد. به این ترتیب، گاهی برندگان نهایی رالی قیمت سهام افرادی هستند که در ابتدا وارد سهام شرکتی شده اند. حال، ترکیب این شرایط با تورم و جو عدم اطمینان به آینده شرایطی به وجود می آورد که باید مراقب بود.
 
https://akhbarbank.com/vdcenn8p.jh8xpi9bbj.html
تازه ترین اخبار