۰
دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۲

ثبت ارقام عجیب در بازار آزاد ارز

ایسنا: امروز ارقام تازه‌ای از دلار و یورو در بازار آزاد ارز ثبت شد که ادامه جریان آمدن نرخ‌های عجیب به این بازار بود و توجیهی برای آن وجود ندارد؛ بازار پرتقاضایی که بانک مرکزی معتقد است فقط سه درصد معاملات در آن انجام شده و دلیلی برای حراج ارز در آن نمی‌بیند، ظاهرا کاملا رها شده و کنترل و نظارتی بر آن نیست.

 بازار ارز از صبح امروز (دوشنبه) پرتلاطم کار خود را آغاز کرد و تا نیمه روز نشده قیمت‌ها به طور عجیبی افزایشی پیش رفت؛ به طوری که دلار که روز گذشته برای دقایقی به ۱۵ هزار تومان رسید و بار دیگر برگشت و با حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان به کار خود پایان داد، امروز از حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ تا ۱۵ هزار تومان معاملات آن شروع شد و تا بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

از سوی دیگر یورو که دیروز تا ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان پیش رفت، برای امروز و تا زمان تنظیم این گزارش بیش از ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت خورده است. این قیمت‌ها در حالی ثبت می‌شود که کمتر از دو ساعت از آغاز معاملات ارزی در بازار آزاد گذشته و نوسان قابل توجهی را با خود به همراه داشته است.

در حالی بازار ارز درگیر تقاضای بسیاری بوده و فعالان بازار عنوان می‌کنند آثار منفی برخی خبرهای سیاسی موجب افزایش تقاضا در بازار شده که مدت‌هاست این بازار درگیر نوسان بوده و گاهی تندتر و گاهی آرام‌تر پیش می‌رود.

چرخش غیرمنطقی این بازار در حالی است که بانک مرکزی بعد از اجرای سیاست ارزی و راه‌اندازی سامانه نیما(۲۰ فرورین ۱۳۹۷)، در دوره‌ای دیگر بازار آزاد را به رسمیت نشناخت و معاملاتش را قاچاق اعلام کرد و در ادامه هم در نیمه مرداد ماه که سیاست خود را تغییر داد.

و بسته جدید ارزی را اجرایی کرد، گر چه بازار آزاد را رسمی اعلام کرد، اما بازار اصلی خود را بازار ثانویه که در سامانه نیما قرار دارد و محل معاملات ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان است، دانسته و تاکید داشت که بازار آزاد فقط سه درصد معاملات را در خود جای داده و حدود ۹۷ درصد باقی مانده در سامانه نیما انجام می‌شود.
https://akhbarbank.com/vdcefw8p.jh8xfi9bbj.html
تازه ترین اخبار