۰
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۸

تاثیر افزایش نرخ دلار بر کفایت سرمایه بانک‌ها

رییس کانون بانک ها و موسسات خصوصی می گوید افزایش نرخ دلار باعث کاهش کفایت سرمایه بانک ها شده و در چنین شرایطی ادغام بانک ها یک ضرورت به نظر می رسد.
به گزارش اخبار بانک به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، کوروش پرویزیان با بیان اینکه افزایش نرخ دلار به اُفت سرمایه بانک‌ها منجر شده است، اظهار داشت: عامل کفایت سرمایه در فعالیت‌های بین‌المللی بانک‌ها مؤثر است درحالی‌که با گرانی دلار ارزش سرمایه بعضی از بانک‌های ایرانی به زیر یک میلیارد دلار رسیده است و در چنین شرایطی ادغام یک ضرورت به نظر می رسد.

وی تصریح کرد:  ادغام بانک‌ها که در ماه‌های اخیر بیش از همیشه مطرح‌شده، از روش‌های مؤثر در بهبود شبکه بانکی است؛ از نظر من ادغام چند بانک در یک بانک تصمیم درستی است و تمام اجزا و اعضای شبکه بانکی باید به عناصر درگیر در این فرایند و اجرای این فرایند کمک کنند چراکه بعضی از بانک‌ها با توجه به شرایط جدید وضعیت مطلوبی ندارند.

مدیرعامل بانک پارسیان با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در بازار داخل بر میزان کفایت سرمایه بانک‌ها نیز اثر گذاشته است، تاکید کرد: سرمایه بسیاری از بانک‌ها تحت تأثیر افزایش ناگهانی نرخ ارزش به‌شدت افت کرده و از سوی دیگر فضا و انگیزه لازم برای سهامداران به‌منظور مشارکت بیشتر برای افزایش سرمایه وجود ندارد. این در حالی‌ است که کفایت سرمایه یکی از مهم‌ترین عوامل حضور بانک‌ها و رقابت آن‌ها در فضای بین‌المللی است.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط می‌توان صلاحیت‌های لازم در عامل کفایت سرمایه را با ادغام و پیوستگی چند بانک در یک بانک فراهم کرد.
متأسفانه سرمایه بعضی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایران زیر یک میلیارد دلار است و این میزان سرمایه برای حجم تجارت، اعم از صادرات و واردات و تعهدات بانکی کافی نیست.

رییس کانون بانک ها و موسسات خصوصی گفت: از این منظر فرایند ادغام بانک‌ها که بانک مرکزی آن را کلید زده است، جز ضروری‌ترین اقدامات در شبکه بانکی به نظر می‌رسد. مجوز این اقدام هم از سوی فرماندهی کل قوا صادرشده و ادغام بانک‌ها از سوی دولت، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، بانک مرکزی و نیروهای مسلح دنبال می‌شود.

مدیرعامل بانک پارسیان خاطرنشان کرد: باوجود ضرورت ادغام در شرایط کنونی اما، این روش به‌مثابه دیگر روش‌ها منتقدانی نیز دارد؛ به‌طورقطع روش‌های دیگری برای حل مسائل نظام بانکی ایران وجود دارد و ادغام یکی از این روش‌هاست.

وی توضیح داد: خرید یک بانک از سوی بانک دیگر در صورت صدور مجوز از سوی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار یا همکاری و پیوستن به بانک‌های دیگر در سطح بین‌المللی با اجازه قانون، در شرایط عادی از راه‌حل‌های مؤثر است.

پرویزیان خاطرنشان کرد: امکان دیگر اجازه فروش سهام بانک‌های ایرانی در بازارهای خارجی و جذب سرمایه از خارج است. با وجود این روش‌های مختلف اما دولت با توجه به‌ پیش‌بینی‌هایی که در قانون انجام‌شده، ادغام بانک‌ها را دنبال می‌کند.
 
https://akhbarbank.com/vdceez8p.jh8xzi9bbj.html
تازه ترین اخبار