۰
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۹

تشدید روند قاچاق دلار از افغانستان به ایران

سخی احمد پیمان رییس انجمن صنایع افغانستان در خصوص بخشنامه این دولت مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای چهارگروه صنعتی از ایران گفت: مطابق آخرین صحبت‌هایی که ما با وزارت مالیه داشتیم این ممنوعیت فقط در مرز "فرا" به طور موقت اجرا می‌شود و در سایر مرزها همچون "نیمروز" و "هرات" مشکلی برای واردات نخواهیم داشت.
تشدید روند قاچاق دلار از افغانستان به ایران
ایلنا: رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی افغانستان گفت: بنا بر اظهارت مسئولین به دلیل اصلاح سیستم گمرکی در مرز "فرا" فعلا این گروه از کالاها وارد نخواهد شد. به طور کلی این کالاها برای افغانستان جزو کالاهای اساسی محسوب می‌شود و هرگونه خلل در واردات آنها باعث آسیب جدی به روند اقتصادی این کشور خواهد شد.

وی افزود: حتی اگر آمریکا بخواهد فشارهای خود را بیشتر کند در عمل این اتفاق صورت نخواهد گرفت چون ما جایگزینی برای آن نداریم.
سخی احمد پیمان گفت: اگر بخواهیم این کالاها را از چین و پاکستان وارد کنیم قیمت تمام شده آنها بسیار بالا می‌رود ضمن آنکه امکان لجستیکی برای حمل و نقل از این مرزها وجود ندارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی افغانستان با اشاره به حجم تبادلات اقتصادی دو کشور گفت: ایران اصلی‌ترین تامین کننده کالای افغانستان است مخصوصا پس از بالا رفتن دلار در ایران حجم واردات از این کشور بیشتر صرفه اقتصادی پیدا کرده است.

سخی احمد پیمان ادامه داد: تاجران افغانی کالاها را به ریال خریداری می‌کنند واز طریق صرافی‌ها پرداخت‌های خود را انجام می‌دهند. با آنکه تمام کالاها قیمت ریالی آنها افزایش داشته اما باز هم برای ما صرفه اقتصادی دارد به طوری که امروز هر کالایی از ایران وارد می شود.

وی تصریح کرد:البته این امر در بحث نیروی کار معکوس است و در چند ماه گذشته بسیاری از افغانی‌هایی که در ایران کار می‌کردند و برای خانواده خود پول می‌فرستاندند اکنون یا برگشته‌اند یا به کشورهای دیگر برای کار مهاجرت کرده‌اند.

رییس انجمن صنایع افغانستان در مورد دیگر اثرات بالا رفتن قیمت دلار در ایران بر اقتصاد افغانستان گفت: این اتفاق باعث شده که ارزش افغانی نیز به شدت کاهش پیدا کند و روند قاچاق اسکناس دلار از افغانستان به ایران شدت بگیرد بر همین اساس دولت نظارت های خود را برای جلوگیری از قاچاق دلار به ایران بیشتر کرده است.
 
https://akhbarbank.com/vdcd9z09.yt0sn6a22y.html
تازه ترین اخبار