توصیه نامه بیمه مرکزی برای کنترل ریسک نقدینگی و تنوع سبد ارزی

25 شهريور 1397 ساعت 9:55

بیمه مرکزی در راستای کنترل ریسک نقدینگی توصیه نامه 5 بندی تدوین کرده که دستور العمل آن به زودی ابلاغ می‌شود ، در این توصیه نامه مشخص شده است که شرکت بیمه چگونه می‌تواند ریسک خود را کنترل کند.


به گزارش اخبار بانک، 'گفتنی است از مصادیقی که در شرایط فعلی سبب افزایش ریسک نقدینگی در شرکتهای بیمه می شود این است که اخیرا در نرخ ارز نوساناتی داشتیم و یکی از مسائلی که در ریسک نقدینگی وجود دارد این است که شرکت‌ها باید از سبد ارزی مناسبی برخوردار باشند و از آن خود نگهداری کنند؛ نه صرفاً به قصد سرمایه‌گذاری بلکه به سبب پوشش ریسک‌هایشان .

یکی از چالش‌های اصلی که شرکت‌ها با آن مواجهند این است که چگونه می‌توان  بحث تفاوت نرخ ارز را در بیمه‌نامه‌ها ملحوط کرد. یک بیمه‌گذار می‌خواهد اموالش را به صورت ارزی بیمه کند یعنی می‌گوید من دلار می‌دهم، دلار هم از شما می گیرم. حال سوال این است که شرکت در برخورد با چنین موردی چگونه برخورد می‌کند. آیا منابع کافی برای پرداخت ارزی دارد. ممکن است شرکتی بگوید دلار را می‌گیرم بعدا فکری برای پرداختش می‌کنم. باید به این نکته توجه کرد که آیا در چنین شرایط ارزی بازپرداخت خسارت امکان پذیر است؟ شرکت‌ها باید مدیریت سبد ارزی را همراه با مدیریت مالی داشته باشند.

اما نگاهی به عملکرد شرکتهای بیمه نشان می دهد این مساله کمتر در شرکتهای بیمه مورد توجه قرار گرفته که می تواند در آینده انها را دچار بحران کنددر این راستا شرکتهای بیمه باید به منظور جلوگیری از پیامدهای نوسانات نرخ ارز تنوع لازم را ایجاد کنند.

گفتنی است این اصل یکی از توصیه های بیمه مرکزی به شرکتهای بیمه برای کنترل ریسک ریسک نقدینگی است در این توصیه نامه تصریح شده است که شرکت بیمه باید دارای یک سیستم اندازه گیری ، کنترل و مراقبت وضعیت نقدینگی بر حسب ارزهای عمده  باشد تا ضمن ارزیابی نقدینگی ارزی مورد نیاز ، هرگونه کسری در تعهد ارزی یا  معادل آن بر حسب پول ملی را تجریه و تحلیل نموده و راهکار اتخاذ نماید.

همچنین در این توصیه نامه عنوان شده است که هیات مدیره باید عملکرد و تصویر کلی ریسک نقدینگی شرکت بیمه را تحت مراقبت قرار دهد.
 پیش بینی جر یان نقدینگی در بازه های هفتگی ، ماهیانه ، سه ماهه،سالیانه و دو ساله ضرورت دارد.

دامنه نوسانات و هر گونه افت قیمت در زمان فروش اضطراری دارایی جاری در بازار باید با تگرشی محافظه کارانه محاسبه شود.

دارایی های جاری همواره باید به صورت نسبتی از بدهی های کوتاه مدت در نظر گرفته شود و فقط شامل مواردی باشد که از درجه نقدشوندگی بالا برخوردار باشد.

در برنامه فروش شرکت از فروش بیمه نامه های اقساطی خودداری شود.


کد مطلب: 63090

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/63090/توصیه-نامه-بیمه-مرکزی-کنترل-ریسک-نقدینگی-تنوع-سبد-ارزی

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com