بانک ها به جای بنگاه داری منابع خود را در اختیار بخش تولید قرار دهند

24 شهريور 1397 ساعت 16:13

نماینده ادوار مجلس گفت: یکی از دلایل ورود بانک ها به بنگاه داری این بود که در بازه ای از زمان که بازار سرمایه توسعه آن چنانی نداشت، به بانک ها این اجازه داده شد تا در راستای حمایت از بازار سرمایه، شرکت های سرمایه گذاری را تاسیس کنند.


به گزارش اخبار بانک به نقل از خانه ملت، رئیس اسبق کمیسیون اقتصادی در مجالس هشتم و نهم نیز با تاکید بر اینکه بنگاهداری چالش جدی بانکها است، گفت: متاسفانه در حال حاضر یکی از مشکلات ما در زمینه مسائل بانکداری این است که بانک ها وظیفه اصلی خودشان مبنی بر حمایت از تولید و صنعت را رها کرده و به بنگاهداری روی آورده اند.

ارسلان فتحی پور با اشاره به اینکه نظام بانکی ما در سال های گذشته به علت وجود تورم در اقتصاد کشور برای حفظ ارزش پولی و سودآوری در بخشی از املاک و مستغلات سرمایه گذاری کرده است، گفت: بنگاه داری و داشتن املاک مازاد در این شرایط برای بانک ها مضراست و به نفع بانک هاست که آنها را واگذار کنند چرا که نگهداری این شرکت ها و مستغلات هزینه زیادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه بانک ها نباید بنگاه داری کنند و بهتر این است که منابع آنها در اختیار بخش تولید قرار گیرد، افزود: یکی از دلایل ورود بانک ها به بنگاه داری این بود که در بازه ای از زمان که بازار سرمایه توسعه آن چنانی نداشت، به بانک ها این اجازه داده شد تا در راستای حمایت از بازار سرمایه، شرکت های سرمایه گذاری را تاسیس کنند و با گذر زمان این شرکت ها واگذار شوند.

وی قوانین و مقررات را دلیل بنگاه داری بانک ها دانست و گفت: به عنوان مثال در بند 3 ماده 34 قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال 1351 آمده است خرید سهام و مشارکت در سرمایه یک یا چند شرکت و یا خرید اوراق بهادار داخلی یا خارجی به حساب خود، به میزانی بیش از آنچه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به موجب دستورها یا آئین نامه های خاص تعیین خواهد کرد.

به گفته این نماینده مجلس دلیل دیگر بنگاهداری بانکها طی سالیان گذشته به افزایش میزان بدهی دولت به بانک ها باز می گردد که دولت برای کاهش بدهی خود به بانک ها، سهام شرکت ها یا مالکیت برخی از واحدهای اقتصادی را به عنوان رد دیون به بانک ها واگذار کرد و این واگذاری مختص به یک دوره خاصی نبوده و در تمام دوره ها این اتفاق رخ داده است.

فتحی پور ابراز امیدواری کرد با اعتبار سنجی و رتبه بندی مشتریان و نظارت دقیق بانک مرکزی بانکها بنگاههای خود را واگذار کرده و به چابک سازی و پویایی بانک خود کمک کنند.‎
 


کد مطلب: 63081

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/63081/بانک-جای-بنگاه-داری-منابع-خود-اختیار-بخش-تولید-قرار-دهند

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com