۰
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۹

قانون ۵۰ سال پیش بانک مرکزی اصلاح شد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از پایان اصلاح قانون بانک مرکزی بعد از ۵۰ سال خبر داد و مهمترین تغییر و تحولات آینده بانک مادر ایران را اعلام کرد.
قانون ۵۰ سال پیش بانک مرکزی اصلاح شد
به گزارش اخبار بانک، محمدرضا پورابراهیمی در خصوص مصوبات کمیسیون اقتصادی مجلس به خانه ملت گفت: بعد از حدود 100 ساعت  مواد مربوط به طرح اصلاح قانون بانک مرکزی مصوب شد و  با توجه به اینکه از سال 1351 قانون بانک مرکزی اصلاح نشده بود، ضرورت انجام این مهم باعث شد  کمیسیون اقتصادی اقدام کند.

وی افزود: اصلاح ساختار، اهداف، وظایف و ماموریت های بانک مرکزی از محورهای مهم اصلاح قانون بانک مرکزی است. همچنین در اصلاح قانون به تشکیل یک سازمان نظارتی قدرتمند در بانک مرکزی برای تغییر نظارت سنتی توجه شده و هیات عالی در بانک مرکزی براساس قانون تشکیل می شود تا با استفاده از ظرفیت افراد متخصص و اقتصاددان عملیات تصمیم گیری در بانک مرکزی به صورت حرفه ای دنبال شود.

این نماینده ادامه داد: اصلاح ساختار بانک مرکزی در راستای کاهش وابستگی به دولت و تقویت استقلال بوده و کمک می کند در افزایش انتقاع بانک مرکزی از سیاست های ارزی و پولی حاصل شود.

پور ابراهیمی افزود:تشکیل کمیته های تخصصی، تقسیم وظایف و تشکیل شورای فقهی برای نظارت بر انطباق تصمیمات با شرع و دین،امکان بکارگیری ابزارهای نوین و اختیارات جدید برای مدیریت تورم، ضابطه مندی نظام های تصمیم گیری در ارتباط با سیاست های پولی با استفاده از جایگاه بانک مرکزی در اصلاح قانون بانک مرکزی لحاظ شده است.

وی ادامه داد: تشکیل سازمان نظارتی در بانک مرکزی و اصلاح رابطه این بانک با سایر ارکان نظام مانند دولت و نهادهای عمومی غیردولتی، مجلس و سایر مجموعه ها از دیگر نکات مهم در اصلاح قانون بانک مرکزی بود که مورد توجه قرار گرفت و با توجه به عمده مباحث، بانک مرکزی مستقل از دولت می تواند ماموریت ها و وظایف تخصصی خود را مانند بانک مرکزی سایر کشورها به صورت صحیح انجام دهد.

به گفته پورابراهیمی، بعد از اصلاح قانون بانک مرکزی، کمیسیون اقتصادی مجلس ؛ اصلاح قانون بانکداری را در دستور کار قرار می دهد و تلاش می شود تا پایان مهرماه انجام این مهم را نیز به پایان برساند.
https://akhbarbank.com/vdch6vn-.23nxzdftt2.html
تازه ترین اخبار