۰
سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۴

شروط واردات و فروش اسکناس ارز برای صرافی‌ها

بعد از اینکه بانک مرکزی در روزهای گذشته دستورالعمل خرید و فروش اسکناس ارز را به صرافی‌ها ابلاغ کرد، اکنون می‌توانند تحت شرایط تعیین شده اسکناس به کشور وارد کرده و برای تامین نیازهای موجود در بازار به فروش برسانند.
بعد از آنکه با اجرایی شدن سیاست ارزی دولت در فروردین‌ماه امسال صرافی‌ها از انجام معاملات در بازار آزاد منع شده و خرید و فروش اسکناس از سوی آنها قاچاق محسوب ‌شد، در بسته جدید ارزی که از نیمه مردادماه به مرحله اجرا درآمد فضای بازتری برای فعالیت آنها فراهم شد؛ به طوری که برای خرید ارز از فروشندگان در بازار هیچ منعی وجود نداشت و از سوی دیگر فروش ارز در قالب ۲۳ مورد خدماتی از جمله مسافرتی، درمانی و دانشجویی به آنها محول شد. با این حال صرافی‌ها عمدتا با مشکل تامین ارز برای فروش در بازار آزاد مواجه بودند، چرا که در صورتی می‌توانستند ارزهای خدماتی را به فروش برسانند که معادل آن را خریداری کرده و منبع مشخصی داشته باشند. با توجه به این‌که فروشنده در بازار آزاد در مدت اخیر چندان نبود و بیشتر تقاضا وجود داشت، کمبود منابع برای صرافی‌ها محسوس بود. این در حالی است که در بسته جدید ارزی و در سیاست‌های آن مصوب شده بود که صرافی‌ها می‌توانند ارز به کشور وارد کنند، از این‌رو اخیرا بانک مرکزی برای تامین ارز و باز کردن راه‌های واردات آن دستورالعمل خرید و فروش اسکناس توسط صرافی‌های مجاز را به آنها ابلاغ کرد.

بر این اساس برای ساماندهی و مدیریت بازار ارز ورود آن به صورت اسکناس توسط صرافی‌های مجاز از محل منابع ارزی خریداری شده و همچنین درآمدهای ارزی صادراتی خریداری شده در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) مجاز اعلام شد؛ به طوری که صرافی‌ها می‌توانند نسبت به ورود ارز به صورت اسکناس از محل این منابع اقدام کرده و آن را به نرخ بازار به متقاضیان در چارچوب دستورالعمل ابلاغ شده به ویژه مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها در صرافی خود بفروشند.

این‌که صرافی‌ها براساس کدام ضوابط و چارچوب می‌توانند ارز به کشور وارد کرده و به فروش برسانند، در قالب چهار بند کلی در دستورالعمل آنها مشخص شده است. بر این اساس اگر صرافی بخواهد اسکناس را از محل درآمدهای ارزی صادراتی خریداری شده در سامانه (نیما) به کشور وارد کند، باید ابتدا اعلام کتبی به بانک مرکزی داشته و مجوز لازم را دریافت کند. آنگاه اسکناس وارد شده به حسابی که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود واریز و مصارف آن نیز باید با هماهنگی این بانک انجام شود.

همچنین صرافی‌های مجاز در کنار ارزهای صادراتی می‌تواند ارز را از محل منابع ارزی که در بازار خریداری شده و در سامانه نظارت ارز (سنا) ثبت می‌کنند به صورت اسکناس به کشور وارد کرده و به فروش برسانند. این نحوه‌ی ورود البته با نکاتی همراه است؛ ‌ اول این‌که صرافی‌های مجاز باید نوع، مبلغ، حجم، محل ورود و نرخ منابع ارزی را قبل از تامین به بانک مرکزی اعلام کنند و دیگر اینکه این منابع ارزی شامل حواله‌های ارزی خریداری شده در سامانه نیما توسط صرافی‌ نیست.

اما ارزی که به صورت اسکناس صرافی‌ها وارد می‌کنند به دو حساب قابل واریز است، اول حساب ارزی صرافی مجاز نزد یکی از بانک‌های عامل کشور و همچنین حساب‌های معرفی شده از سوی بانک مرکزی.   همچنین صرافی مجاز می‌تواند پس از ورود ارز به صورت اسکناس آن را به نرخ بازار با حاشیه سود متعارف به متقاضیان بفروشد.

این در حالی است که به منظور افزایش ورود ارز به کشور اخیرا نحوه ورود توسط صادرکنندگان نیز تا حدی تسهیل شده است تا این گروه به عنوان بخش مهمی از تامین ارز کشور بتوانند منابع خود را وارد کرده و پاسخگوی نیاز ارزی وارکنندگان و مصرف کنندگان واقعی ارز باشند. موضع اخیر بانک مرکزی از این حکایت دارد که قراری برای حراج ارز در بازار و پاسخگویی به نیازهای کاذب نداشته و فقط برای تامین کالاهای اساسی و نیازهای وارداتی به توزیع ارز صادرات نفتی و غیرنفتی وارد خواهد شد.
منبع:ایسنا
https://akhbarbank.com/vdcep78p.jh8x7i9bbj.html
تازه ترین اخبار