۰
سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۷

سایه نوسانات ارزی بر بازار محرم ۹۷

روزنامه آرمان: امسال حال و هوای ماه محرم با هزینه‌های سرسام‌آور کنونی تفاوت عجیبی با سال‌های گذشته دارد. نوسانات نرخ ارز بر بازار لوازم عزاداری نیز سایه انداخته و باعث افزایش قیمت کالاهای مرتبط با این بازار شده است.

با اینکه چیزی به برگزاری مراسم عزاداری باقی نمانده است، اما خرید و فروش لوازم عزاداری امسال تفاوت عجیبی با سال‌های پیش از این دارد و هیات‌ها، مساجد و تکیه‌ها چون سال‌های گذشته به استقبال خرید لوازم عزاداری و... نمی‌روند.

طبق اخبار منتشرشده افزایش قیمت در این بخش از ۱۰ تا ۵۰‌درصد و البته برای کالاهای چینی تا ۱۰۰‌درصد نیز اعلام شده است. در این بازار کالاها از پنج‌هزار تومان آغاز و به۲۰‌میلیون تومان نیز رسیده است. قیمت‌های بالا و ‌میلیونی مربوط به علامت و خیمه‌های تعزیه است.

همچنین با رسیدن ماه محرم بسیاری از مردم به توزیع نذورات خود می‌پردازند که برای خرید ظروف یکبارمصرف با افزایش سرسام‌آور قیمت این ظروف روبه‌رو شدند. با این وجود همچنان تقاضا در بازار وجود دارد اما عرضه به‌شدت کاهش یافته است.

بر اساس آمار‌های منتشرشده مواد اولیه ظروف پلاستیکی شفاف قبل از افزایش قیمت‌ها، کیلویی هفت‌هزارتومان بوده است، اما امروز هر کیلو به 20‌هزارتومان نیز رسیده و رشد 300‌درصدی را نشان می‌دهد، مواد اولیه ظروف یکبارمصرف مانند لیوان کیلویی 10‌هزارتومان بوده است اما به 18‌هزار تومان رسیده و مواد اولیه فوم برای ظروف ویژه غذا 90‌هزارتومان بوده که به 120‌هزارتومان رسیده است. همچنین مواد اولیه پلاستیک که شش‌هزارتومان بوده امروز با رقم 17‌هزارتومان به تولیدکننده عرضه می‌شود.

قیمت لیوان 950گرمی از بسته‌ای هشت‌هزارتومان به 27‌هزار تومان رسیده و 2/3برابر گران شده، کاسه بسته‌ای 30‌هزار ومان بوده که به 80‌هزارتومان رسیده است، در واقع قیمت همه اقلام رشد 300‌درصدی را نشان می‌دهند و در چنین شرایطی است که تولیدکنندگان اقدام به فروش و عرضه کالا به بازار نمی‌کنند.

افزایش قیمت وسایل عزاداری
در بخش ادوات و لوازم عزاداری محرم با وجود اینکه بیشتر محصولات این بخش در داخل تولید می‌شود و فقط ۲۰‌درصد آنها از چین وارد می‌شود، افزایش قیمت‌ها این بازار را نیز بی‌نصیب نگذاشته است، چراکه به‌گفته فروشندگان، افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت آهن شده است و بیشتر این وسایل نیز از آهن ساخته‌ می‌شود.

همچنین قیمت نخ، پارچه و رنگ نیز که معمولا وارداتی هستند افزایش یافته. به گزارش ایسنا، فروشندگان می‌گویند قیمت‌ها امسال نسبت به سال گذشته در بعضی از وسایل حدود ۱۰ تا ۱۵‌درصد و در بعضی دیگر ۲۵ تا ۵۰‌درصد افزایش داشته است و به‌گفته یکی از مغازه‌داران بعضی از کالاهای چینی حتی تا ۱۰۰‌درصد هم گران شده است.

در این میان طبل‌، زنجیر و لوازم تعزیه پرفروش‌تر از دیگر وسایل عزاداری است که با افزایش قیمت همراه هستند. بر اساس مشاهدات از بازار لوازم عزاداری در ماه محرم، به‌طور میانگین قیمت فروش طبل از ۴۰۰‌هزار تومان تا یک‌میلیون و ۵۰‌هزار تومان است. همچنین زنجیر که از پرمصرف‌ترین کالاها در این مدت است، ۱۳‌هزار و ۵۰۰ تا ۱۵‌هزار تومان فروخته می‌شود.
https://akhbarbank.com/vdcdjn09.yt0xn6a22y.html
تازه ترین اخبار