۰
۶
سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۵
انتخاب بین بد و بدتر؛

تردید بانک مرکزی برای افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی

 به نظر می‌رسد بانک مرکزی در طی چند روز آینده تصمیمی مهم در زمینه نرخ سود بانکی بگیرد.
تردید بانک مرکزی برای افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی
هادی نادرزاده استاد- اخبار بانک: چند هفته قبل بود که بانک مرکزی طی ابلاغیه‌ای به کلیه شعب بانک ها و موسسات اعتباری اعلام کرد نرخ سود سپرده های افتتاحی در شهریور ماه ۹۶ به مدت یک ماه آینده تمدید شده است.

 در شهریور ماه سال گذشته بسیاری از بانک‌ها و موسسات اعتباری حساب های سپرده با نرخ های بیش از ۲۰ تا ۲۲ درصد برای مشتریان افتتاح کرده بودند.

 با سررسید شدن این سپرده ها در اوایل شهریور ماه بانک مرکزی از بین خروج ناگهانی سپرده‌ها از بانک ها و سرریز شدن آن در بازارهای موازی نظیر ارز سکه و مسکن و خودرو ترجیح داد آن حساب‌ها برای مدت یک ماه دیگر تمدید تا در مدت زمان مشخص تصمیمی صحیح گرفته شود.

 حال به نظر می رسد با وجود گذشت ۱۸ روز از بخشنامه تمدید یک ماهه سپرده ها, بانک مرکزی هنوز نمی داند چه تصمیمی باید برای نرخ سود سپرده های بانکی اتخاذ کند.

 به عبارت دیگر اگر نرخ سود همچنان بین ۲۰ و ۲۳ درصد تمدید شود حجم نقدینگی باز هم افزایش پیدا میکند و اگر نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد برسد موجب خروج منابع بیشتر از بانک ها و تلاطم در بازار سکه و ارز شود.

 بانک مرکزی بر همین اساس در وضعیت بسیار حساسی قرار گرفته و باید تصمیمی اتخاذ کند که در نهایت منجر به ضرر اقتصاد کشور خواهد شد.

 هرچند به نظر می رسد در صورتی که بانک مرکزی بخواهد انتخاب بین بد و بدتر داشته باشد ترجیح می دهد نرخ سود ۲۰ تا ۲۳ درصد همچنان تداوم داشته باشد تا اینکه بازارهای موازی ملتهب تر از این شود.
https://akhbarbank.com/vdcbz9b0.rhb5wpiuur.html
برچسب ها: سود بانکی
مشاهده نظر مخاطبان
Reza
Iran, Islamic Republic of
بانک مرکزی بر همین اساس در وضعیت بسیار حساسی قرار گرفته و باید تصمیمی اتخاذ کند که در نهایت منجر به ضرر اقتصاد کشور خواهد شد.
!!!!
!!?
Netherlands
باید سود بانکی بالا برود تا مردم پولاشون از بانک خارج گردن دو باره راهیه بانکها بکنند. غیر از این یک ضربه دو باره اقتصاد وارد میشود.
Iran, Islamic Republic of
بله متاسفانه نرخ یکساله را 15 درصد کردند که باید به 20 درصد قبلی افزایش یابد تا نه تولید زیان ببیند نه سپرده گزار.
ناصر
Canada
با افزایش نرخ تورم کاهش سود بانکی قابل توجیح نیست قبلا بهانه بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی این بود که نرخ تورم کاهش یافته اما در چند ماه اخیر تورم افزایش 50 درصدی داشته و تمام کالاها 50 تا 100 درصد گران شده است از لحاظ افزایش نقدینگی هم این نقدینگی وارد بانکها میشود بانکها با این نقدینگی در بخشهای مختلف اقتصادی کشور مثل بورس و... سرمایه گذاری میکنن اینجور نیست پولها در گاو صندوق بانکها انباشته میشود عده ای همچین از افزایش نقدینگی حرف میزنن انگار ملت دارن پولهاشون را در تشک و بالشت خانه هاشون انبار میکنن
بی نام
United States
اگه از اول هم نرخ سودها را پایین نمی آوردن الان به این روز نمی افتادیم ، این هم از دستاوردهای بانک مرکزی بود که پارسال نرخ سودهای بانکی را دو بار پشت سر هم کم کرد و این بدبختی ها رو بوجود آورد الانم اگر بانک مرکزی نرخ سودهای بانکی را با توجه به نرخ تورم افزایش نده اوضاع بسیار بدتر از این خواهد شد ، خیلی از مردم منتظر تصمیم بانک مرکزی هستن که ببینن اگر افزایش درستی انجام نشه پولهاشونو از بانکها خارج کنن و جای دیگری سرمایه گذاری کنن و در این شرایط مطمئنا پولهای درشت به سمت بازار مسکن و زمین و خودرو سرازیر میشود و پولهای خرد به سمت بازار ارز و طلا و سکه . مردم به تنهایی نمیتونن پولهاشونو به سمت تولید و صنعت هدایت کنن مخصوصا پولهای خرد که چنین توانی ندارن اما بهترین جا برای جمع آوری این نقدینگی ها بانکها هستن که میتونن با ایجاد جذابیت در سپرده گذاریهای خود پولهای خرد و درشت را جمع کرده و آنها را به سمت تولید و صنعت هدایت کنند .
شهروندتهرانی
Iran, Islamic Republic of
چرا صدای آن کارشناسان به اصطلاح اقتصادی درنمیاد .همه شان لال شدند.همانهایی که میگفتند چون تورم تک نرخی شده پس سود بانکها بایستی کاهش پیدا کنه.آنقدرتکرارکردند تا به هدفشان رسیدند واقتصاد را بیچاره کردند جالاگوشه ای نشسته اندوبه ریش همه میخندند.وبعضی ازآنها که بیسوادترند هنوز هم بانرخ تورم بالا بازهم بخاطر منافع خودشان با بالا رفتن سود بانکها که باعث آرامش در بازار ارز وسکه وطلا ومسکن واتومبیل و.......میشودمخالفت میکنند.
تازه ترین اخبار