۰
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۳

سودآورترین بازارهای سرمایه‌گذاری کدامند؟

شهروند نوشت: بازار مسکن از رقبای خود جاماند. در حالی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در تمامی بازارها در فصل بهار از تورم عمومی (١٠,٤ درصدی) پیشی گرفته که بازار مسکن عنوان کم سودده‌ترین بازار را از آن خود کرده است.  نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بازار سکه ٦٨.٥ درصد و بازار ارز ٥٥.٢ درصد سود را عاید سرمایه‌گذاران خود کرده است.  سرمایه‌گذاران بازار سرمایه هم شرایط بهتری را در مقایسه با خریداران ملک تجربه کردند. سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه در حالی ٣٨.٣ درصد اعلام شده که این شاخص برای سرمایه‌گذاران مسکن تنها ٣٦درصد گزارش شده است.

بر اساس گزارشی که دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر کرده میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران در سه ماهه نخست سال ٩٧ (بهار امسال)، ٦ میلیون و ٢٠ هزار تومان برآورد شده که نسبت به سه‌ماهه قبل از آن (زمستان ٩٦) ٩ درصد و نسبت به سه‌ماهه مشابه سال قبل از آن (بهار ٩٦)، معادل ٣٦درصد افزایش یافته است.

نرخ رشد قیمت مسکن و مقایسه آن با تورم عمومی

با این حال رکورد بیشترین میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در بهار امسال، در اختیار منطقه ١ تهران با متری ١٢ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان و کمترین نرخ میانگین قیمت مسکن در فصل گذشته (بهار ٩٧) در اختیار منطقه ١٨ با متری ٢میلیون و ٧٣٠ هزار تومان قرار داشت؛ این در حالی است که نرخ تورم عمومی در بهار امسال نسبت به بهار سال قبل، ١٠,٤درصد اعلام شده بود. مقایسه نرخ رشد قیمت مسکن با تورم عمومی نشان می‌دهد که این شاخص (نرخ رشد قیمت مسکن) از سال ٩٢ تا ٩٥ همواره از تورم عمومی عقب‌تر بوده است؛ به نحوی که در سال ٩٥ این دو شاخص به یکدیگر نزدیک شدند؛ اما از سال ٩٦، نرخ رشد قیمت مسکن از نرخ تورم عمومی پیشی می‌گیرد که در نهایت، در بهار امسال بین این دو شاخص شکاف گسترده‌تری به وجود می‌آید.

در بهار امسال، بیشترین نرخ رشد افزایش مسکن در شهر تهران به منطقه ٥ با ٥٤,٨ درصد و کمترین نرخ رشد قیمت مسکن نیز، به منطقه ١٦ با ١٦درصد تعلق دارد.

در سه ماهه ابتدایی سال جاری، تعداد معاملات ثبت شده واحدهای مسکونی نسبت به زمستان سال گذشته (فصل قبل از آن) ٢٨ درصد و نسبت به سه ماهه ابتدایی سال قبل از آن، ٥,٥ درصد رشد داشته است. در بهار ٩٧، ٣٩ هزار و ٩٨٠ فقره معامله واحد مسکونی به ثبت رسید.

فراوانی معاملات مسکن بهار امسال بر اساس قیمت، متراژ و سن بنا

بنا به اعلام دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، بیش از ٥٧ درصد معاملات انجام شده به واحدهایی با عمر کمتر از ١٠ سال و حدود ٤٥ درصد به واحدهای بین متری ٢ تا ٥میلیون تومان تعلق دارد. ٧٤ درصد معاملات هم به واحدهای مسکونی زیر ١٠٠ متر مربع مربوط می‌شود.

بر اساس این گزارش، بیشترین تعداد معاملات مسکن به واحدهایی با سن کمتر از ٥ سال با ٣٨,٦ درصد و کمترین حجم معاملات مسکن به واحدهای مسکونی بالای ٢٠ سال با ١١.٧ درصد اختصاص دارد.

از نظر قیمتی نیز واحدهای مسکونی واقع در بازه قیمتی متری ٣ تا ٤ میلیون تومان با ١٧,٢ درصد پُرمتقاضی‌ترین واحدها و خانه‌های واقع در بازه قیمتی زیر متری ٢ میلیون تومان، با فراوانی ١.٦درصد کم‌استقبال‌ترین واحدهای مورد معامله در فصل نخست سال جاری بودند.
از نظر متراژ نیز آپارتمان‌های مسکونی با زیربنای ٦٠ تا ٨٠ متر مربعی با فراوانی ٢٨,٣ درصد بیشترین میزان تقاضای خرید و واحدهای واقع در بازه متراژی ١٨٠ تا ٢٠٠ متر مربعی هم کمترین میزان استقبال خریداران مسکن را در اختیار داشتند.

اقبال به ساخت و سازهای جدید

همچنین در بهار امسال تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره با رشد مناسبی روبه رو شد و به رقم ١٩ هزار و ٦٠٠ پروانه ساخت و ساز رسید که نسبت به بهار سال گذشته حدود ٣١,٤ درصد رشد داشته است؛ اما نسبت به فصل قبل از آن (زمستان ٩٦) که بیش از ٢١ هزار پروانه ساختمانی صادر شد، رشد منفی ٦.٣ درصدی را تجربه کرد.
https://akhbarbank.com/vdcawoni.49nuy15kk4.html
تازه ترین اخبار