دو دلیل برای دلار ۱۳۰۰۰ تومانی

13 شهريور 1397 ساعت 9:11

یک اقتصاددان با بیان اثر دو عامل در رکورد ۱۳۰۰۰ تومانی دلار و تکانه های احتمالی آینده اقتصاد ایران به این سئوال پاسخ داد که دلار تا چه قیمتی توان افزایش دارد و اعلام کرد: تنها یک اتفاق سیاسی معکوس مى تواند ناترازى ذهنی را معکوس کند.


به گزارش اخبار بانک، سیامک قاسمی که به همراه مرتضی ایمانی‌راد در موسسه مطالعات اقتصادى بامداد فعال است در مطلبی با عنوان "دلار تا کجا بالا می رود؟ " اعلام کرد: این روزها بیشتر از هر زمان دیگری این سوال در ذهن مردم ایران جاری است : "یعنی دلار تا کجا بالا می رود؟ "

دیروز دلار در بازار غیر رسمی به ۱۳۰۰۰ تومان رسید. این یعنی ۲۳۳ درصد افزایش قیمت طی دقیقا یک سال اخیر. تقریبا همه ما روز به روز و هفته به هفته شاهد افزایش قیمت دلار یا کاهش ارزش ریال هستیم اما همچنان این سوال که قیمت دلار تا کجا بالا می رود و آیا یک قیمت هدفی وجود دارد که قرار است قیمت دلار به آن برسد، به عنوان سوال محوری جامعه ایران و نه فقط فعالان اقتصادی مطرح است .

بگذارید همین افزایش این دو روز اخیر را خیلی ساده برررسی کنیم: اعلام خبر کاهش صادرات نفت ایران به ۲ میلیون بشکه و تصمیم تعطیلی بازار آتی سکه، تکانه های روانی بازار سکه و دلار شدند تا دوباره یک موج نقدینگی به این بازارها جاری شده و ازدحام مردم برای خرید دلار از بازار غیر رسمی و امنیتی شدن بازار سکه و ارز به خبر مهم روز تبدیل شد . یعنی دقیقا همان سیکل تکراری در ماه های اخیر .

برای پاسخ به این سوال اساسی که قیمت دلار تا کجا بالا می رود، باید مروری به تکانه های احتمالی بر نیروهای عرضه و تقاضای بازار در هفته های بعد داشته باشیم.

به نظر می رسد فصل مشترک همه تکانه های احتمالی ماه های بعد اقتصاد ایران مثل کاهش مستمر صادارات نفتی ایران ، محدودیت بیشتر صادرات غیر نفتی ایران ، امکان عدم تصویب FATF در مجلس ، تحریم بانک مرکزی و ... بر کاهش توان عرضه ارز در کشور دلالت دارد.

این تکانه ها سیگنال هایی برای نقدینگی سیال در بازارها که مثل دسته ملخ ها بین بازار خودرو و مسکن و سپرده و سرمایه و طلا و ارز در جریان بوده ، است. یعنی هر تکانه و خبر منفی تازه، یک احتمال برای جهش قیمت ها و این هجوم سرمایه هاى سیال، خود یعنی افزایش دوباره قیمت دلار.

خلاصه آنکه تا زمانی که این ناترازی یا عدم توازن بین عرضه و تقاضای ارز در ذهن مردم ایران به دلیل عوامل سیاسی و تحریمی شکل گرفته که معتقدند «روز به روز  قیمت ها افزایش می یابد»، باید پس از هر موج اخبار سیاسی منفی منتظر یک موج افزایش قیمت دلار باشیم.

در کنار این ناترازی، بدبینی عمومی نسبت به سوء استفاده دولت از بازار ارز و تصمیمات اشتباه حکمرانى را هم که اضافه کنید، این ناترازی در ذهن مردم درباره ناتوانى در کنترل قیمت دلار توسط نیروهای بازار را تقویت مى کند.

در پایان مى توان گفت حقیقتا هیچ حد اقتصادی و روانى برای قیمت دلار در شرایط فعلی وجود ندارد و متاسفانه قیمت دلار فارغ از تاثیرات دهشتناک آن بر بخش هاى مختلف اقتصاد ایران ، می تواند به رشد هاى چند هزار تومانى پس از دوره هاى تنفس کوتاه ادامه دهد.

تنها یک اتفاق سیاسی معکوس مانند انتشار خبر مذاکره احتمالی بین ایران و آمریکا مى تواند این ناترازى ذهنی را معکوس کرده و شاهد اصلاح قابل توجه قیمت دلار باشیم .


کد مطلب: 62823

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/62823/دو-دلیل-دلار-۱۳۰۰۰-تومانی

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com