۰
دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۷

تحلیل بنیادی بانک ملت

بانک ملت در بین بانک‌های بزرگ بورسی ، بهترین عملکرد را در سال 96 داشته و می تواند با توجه به رخدادهایی که در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده در سال 97 نیز این بهبو را تداوم بخشد.
تحلیل بنیادی بانک ملت
به گزارش اخبار بانک، در زمینه ارز، مسکن، صنعت، جذب منابع و حرفه بانکداری بانک ملت عملکرد خوبی را در سال 96 ثبت کرده که می تواند برای سال 97 متداوم باشد. 
 
در بخش ارزی که بانک ملت دارای شعب مختلفی در خارج از ایران بوده و مبادلات ارزی خوبی را همواره ثبت کرده و با توجه به دارایی ارزی ، می تواند امسال بهره کافی از این مساله ببرد. همچنین در حوزه مسکن، صنعت و تولید نیز با اتکا به تخصص صنعت بانکداری در استفاده از منابع برای کسب سود بیشتر، شرایط به مراتب بهتری را در سال 97 رقم بزند. 
 
در مجموع و بر اساس تحلیل‌های بنیادی مبتنی بر اطلاعات صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 29/12/1396 ، می توان ، در پنج بخش بانک ملت را در سال 97 جلوتر و پیش‌روتر از دیگر بانک‌ها دانست: 
 
1- وضعیت ارزی بانک ملت ؛ در صورتهای مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 29/12/1396 ، بانک ملت دارای  25 میلیارد دلار دارایی ارزی و 18 میلیارد دلار بدهی ارزی می باشد ، که 16 میلیارد دلار از دارایی های ارزی بانک مربوط به تسهیلات صندوق توسعه، صندوق انرژی و اوراق مشارکت ارزی است  و همچنین تسهیلاتی که به شرکت ملی نفت و شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی اعطا شده است. در حال حاضر بانک ملت دارای  7 میلیارد دلار وضعیت باز ارزی (لانگ) است،  لذا با عنایت به تراز ارزی بانک ، تک نرخی شدن نرخ ارز موجب شناسایی مبلغ بااهمیتی سود تسعیر ارز در سال جاری می‏ شود. 
 
2- افزایش قیمت مسکن؛ بانک ملت در سال 96 از محل فروش املاک مازاد 750 میلیارد ریال سود کسب نموده است که از آنجائیکه سود ناشی از فروش دارایی های مازاد به دلیل پرداخت مالیات نقل و انتقال ، معاف از مالیات بر عملکرد می باشد ، رقم مذکور به صورت مستقیم موجب افزایش EPS  بانک می‌شود از مهمترین پروژه ها می توان به فروش پروژه جام اشاره کرد.
از طرفی فروش 2.470 میلیارد ریال دارایی مازاد بانک، موجب بهبود نسبت دارایی ثابت بانک شده که این امر با عنایت به بندهای 16 و 17 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر ؛ به نظر می رسد باعث عدم افزایش سه درصدی سالانه در مالیات پرداختی بانک  شود.
 
لذا افزایش قیمت مسکن در ابتدای سالجاری ، علاوه  براینکه موجب تسریع در فروش املاک تملیکی بانک می شود منجر به تسهیل در فروش و شناسایی سود بانک از محل فروش املاک مازاد نیز می‏گردد که این امر عملکرد بانک ملت را در سال جاری بهبود می بخشد. 
 
3- افزایش سودآوری و قیمت سهم شرکت‏های معدنی،  فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشی در سال 1396 و پیش بینی آن در سال جاری؛  بانک ملت با دارا بودن 3.445 میلیون سهم شرکت ملی صنایع مس (جز املاک تملیکی) میتواند در سال جاری سود با اهمیتی از این محل شناسایی و کسب کند، همچنین این امر سبب افزایش سودآوری شرکت‏های زیر مجموعه بانک به دلیل اختصاص سهم قابل توجهی از پرتفوی خود به سهام گروه های مذکور می‏ گردد.
 
4- وضعیت منابع سپرده ای بانک ملت؛ منابع سپرده ای بانک در مقطع اسفند 96 نسبت به دوره مشابه سال قبل (اسفند 95) به میزان 3‏‏/20 درصد رشد داشته و همچنین ترکیب منابع سپرده ای بانک به سمت پایداری و ثبات بیشتر حرکت کرده است، به نحوی که سهم درصد سپرده های بلند مدت از 35 درصد در اسفند ماه95 به 48 درصد در اسفندماه 96 تغییر یافته است. 
 
5- قیمت تمام شده پول بانک ملت ؛ رویکــرد تحلیل مقایسه ای صورتهای مالی سال 95 و 96 و همچنین گزارش های میاندوره ای افشاء شده در سامانه کدال حاکی از آن است که بانــک ملت توانسته طی سال مالی اخیر ، هم پایداری سپرده ها را با افزایش سهم درصد سپرده های بلند مدت افزایش دهد و در عین حال با عدم جــذب منابــع گــران قیمــت و بهبــود ترکیــب ســپرده هــا موجب کاهــش قیمــت تمــام شــده پــول بانــک ملت شود و  قیمت تمام شده بهره ای بانک در دوره منتهی به اسفند 95 از 15.03% به 13.72% در اسفند 96 کاهش یافته است. 
 
با توجه به وضعیت مورد اشاره انتظار می رود که بانک ملت از پیش بینی های انجام شده برای سال 97 پیشی گرفته و صورت‌های مالی بانک به مراتب بهتر از سال 96 باشد.
https://akhbarbank.com/vdcc1eqe.2bqie8laa2.html
تازه ترین اخبار