۰
۳
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۷

سود سپرده چه بلایی بر سر اقتصاد ایران آورد؟

روزنامه همدلی نوشت: سود سپرده‌های بانکی یکی از مهم‌ترین نمودهای دولت رفاه پنهان (سیاست‌گذاری در راستای تامین منافع طبقات بالا) است.

نظام بانکی در سال 1396 بیش از 280هزار میلیارد تومان سود بین سپرده‌های بانکی توزیع کرده که معادل 19درصد کل نقدینگی موجود در کشور است. این عدد بیش از 3برابر مجموع بودجه سلامت و آموزش کشور، بیش از 6 برابر کل یارانه نقدی توزیع‌شده، تقریباً معادل 40برابر بودجه نهادهای حمایتی (کمیته امداد و سازمان بهزیستی)، و بیش از 6 برابر کل بودجه عمرانی کشور است.

براساس داده‌های مرکز آمار ایران میانگین درآمد خانوارهای شهری در سال 1396 حدود 37میلیون تومان بوده که تقریباً 50درصد آن از محل کار (مشاغل مزد و حقوق‌بگیری، مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی) حاصل شده است؛ یعنی متوسط درآمد هر ایرانی از محل کار حدود5/18میلیون تومان بوده است. براین‌اساس میزان سود سپرده‌های بانکی تقریباً معادل درآمدهای شغلی 15میلیون شاغل در ایران است.

نکته قابل ‌تامل این است که بانک‌ها برای سپرده‌های بالای 100 میلیون تومان، نرخ سودهای بالاتری در نظر می‌گیرند که خود این نوع سپرده‌ها منبع رانت مضاعفی است برای اخذ وام‌های کلان از نظام بانکی. به‌طوری‌که براساس گزارش‌های بانک مرکزی بیش از 80درصد تسهیلات بانکی طی 35سال اخیر به دو دهک ثروتمند اختصاص یافته است.

این در شرایطی است که نظام بانکی ایران با بحران جدی مواجه است و بخش قابل‌توجهی از سود سپرده‌های پرداختی از طریق استقراض از بانک مرکزی تامین می‌شود که خود به افزایش پایه پولی و نقدینگی منجر می‌شود.
توزیع نابرابر

از سوی دیگر در حالی که همچنان سود بانکی از مالیات معاف است و پرداخت سود بالا از سوی بانک به سپرده‌گذاران موجب انحراف جدی در ترازنامه بانک‌ها شده است، برخی آمار‌ها نشان از توزیع نا‌متقارن سود‌ بین بعضی از افراد دارد.

در این رابطه مدیر دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان این که در شرایط کنونی، 85درصد ارزش سپرده‌های بانکی متعلق به5/2درصد سپرده‌گذاران است، بر قاعده‌مند کردن کنترل دولت در این بخش از سپرده‌ها و همچنین پیوند زدن جریان مالی این افرد به نظام‌ مالیاتی تاکید کرد.

«احمد حاتمی یزد» درباره اینکه چرا ۸۵درصد از سود بانکی در اختیار ۵/۲درصد از سپرده گذاران است به «همدلی» گفت: «این که مرکز پژوهش‌های مجلس آمار‌ می‌دهد که 85درصد ارزش سپرده‌های بانکی در اختیار 5/2درصد سپرده گذاران است نباید ما را به خطا بیندازد. به عبارتی بسیاری از سپرده‌گذاران شخصیت‌های حقوقی مثل شرکت‌های خرد و بزرگ هستند؛ مثل ایران خودرو که اگر سپرده کلانی داشته باشند گویای نابرابری در توزیع سود سپرده‌های بانکی نیست.»
https://akhbarbank.com/vdce7x8p.jh8wei9bbj.html
مشاهده نظر مخاطبان
مالباخته موسسه ارمان وحدت
Romania
فقط سود سپرده نیست اعتباری هست که از دست دادین دیگه نه به حرفاتون اعتماد نه کردارتون هجده ماه هست مارو سرگردون کردین که بتونید خزانه دولت پر کنید بی تکلیف ماندیم سپرده ما نابود شد ارزشی نخواهد داشت هر جورم دوست داشتید نقشه های عجیب گرفتین برای سپرده ها که از روز افتتاح اینجور کنیم منشا پول بیارن هجده ماه سود ندیم اینا ظلمی بود که به ما کردید این روزها هم همش تایید میکنید نود نه درصد پرداختها تسویه شد دروغ پشت دروغ حتما همه سپرده گذار جز یک درصد هستن فکری به حال اعتبار از دست رفته کنید همه مردم از دین و ایمان انداختین
سپرده گزار مغبون
Iran, Islamic Republic of
عمو تو گارشناس اقتصادی هستی که این مقاله رانوشتی؟آقا جان خیلی بی انصافی وشاید هم دوست نداری مردم بجای خرید ارز وسکه بیارن پولشان را بگذارند توی بانک.میدونی ارزش پول ما دربانک یک سوم یعنی بیش از30درصد افت کرده؟حالا تو هرشب توی دلارها وسکه هایت قلط بزن. میترسی سود بانکها بالابره وهمه ازخرید سکه ودلارهای تو وامثال تو دست بکشند وسرمایه هاشون را به بانکها سرازیر کنند؟فقط به فکر خودت نباش به منافع دیگران هم توجه کن.
ناصر
Iran, Islamic Republic of
سود بانکی وقتی باید پایین باشه که نرخ تورم پایین باشه ارزش پول کشور هم ثبات داشته باشه نه الان که روزانه قیمت کالاها داره بالا میره وضعیت ارز هم نامشخص هست شما همه اینها را ول کردید گیر دادید به چندرغاز سپرده مردم که تو بانکها هست و هر روز ارزشش کمتر میشه
بهتر بود عنوان میزدید بی کفایتی مسئولان کشور در حفظ ارزش پول ملی چه بلای سر اقتصاد کشور اورده
تازه ترین اخبار