۰
۱
بانک مرکزی ذخیره سازی ارز توسط شهروندان را برای حفظ ارزش پول به رسمیت شناخت!
بانک مرکزی ذخیره سازی ارز برای حفظ ارزش پول را به رسمیت شناخت!
به گزارش خبرنگار اخبار بانک، بانک مرکزی شب گذشته در اطلاعیه آخرین تحولات بازار ارز را به منظور آگاهی هموطنان تشریح کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی بانک مرکزی در این اطلاعیه ساز و کارهای تامین ارز کالاهای مورد نیاز و نیز نقش آفرینی بازیگران و عدم مداخله بانک مرکزی در مکانیزم تعیین قیمت را توضیح داده است.

اما از نقاط نکات جالبی که در این اطلاعیه خودنمایی می کند آنجایی است که بانک مرکزی به نوعی ذخیره سازی ارز برای حفظ ارزش پول توسط شهروندان را به رسمیت می شناسد که در ذیل آمده است:

" بانک مرکزی اذعان می کند بخشی از تقاضای ارز مربوط به نیازهای طبیعی مردم برای حفظ ارزش دارایی است که این تقاضا به دلیل کم بودن بازار و معاملات اندک انجام شده در آن موجب نوسان قیمتی در خارج از بازار متشکل ارزی شده است. بانک مرکزی با درک این تقاضا در حال تعریف ساز و کاری که بتواند این تقاضاها را با توجه به مقتضیات کنونی و راهکارهای قانونی به کمک شبکه بانکی و صرافی ها برآورده سازد تا مردم با آرامش و بدون تحمل مخاطرات در معاملات پرخطر نیازهای خود را برآورده سازند"

 همانگونه که در این بخش از اطلاعیه بانک مرکزی مشاهده می‌کنید بانک مرکزی ذخیره سازی ارز برای حفظ ارزش پول را به رسمیت شناخته و در حال تدارک ساز و کاری که مردم بتوانند با خیال راحت ارز تهیه کرده و نگران از بین رفتن ارزش آن نیز نباشد.

 اقدامی جالب توجه که می‌تواند تا حدود زیادی اعتماد را به جامعه برگرداند و شهروندان با خیال راحت بتوانند ارز تهیه و پس انداز کنند.

 البته نکته ای که در این اطلاعیه به آن توجهی نشده این است که درصورت به رسمیت شناختن ذخیره‌سازی ارز به جهت حفظ ارزش پول ممکن است موجب افزایش تقاضا برای ارز شده و این افزایش تقاضا مجدداً موجب متلاطم شدن بازار شود.

به نظر می‌رسد باید منتظر ماند و دید که بانک مرکزی چگونه می‌خواهد ذخیره‌سازی ارز توسط شهروندان را به رسمیت شناخته و چه سازوکاری برای آن تعریف کند.
https://akhbarbank.com/vdcbwfb0.rhb5fpiuur.html
مشاهده نظر مخاطبان
پیمان
Iran, Islamic Republic of
با سلام
من تا به حال ندیدم راننده ای با ماشین تصادف کند بعد ماشین را به عنوان تنبیه آتش بزنند و راننده هم مورد حمایت و دلجویی قرار گیرد.
نظام بانکی در تمام دنیا جزو قانون مدار ترین ومنظبت ترین مکانیزم های جوامع مدنی است اما در ایران با وجود نظارت از سوی چندین دستگاه نظارتی به علت نداشتن اختیار سیاستگذاری از سیاست دولت ها تبعیت می کند.
هرچند نظام بانکی ایران که به نسبت سایر دستگاه ها تحت کنترل شدید مقررات بانکی است اما باز ناتوان از حل مشکلات جامعه می باشد، مورد خظاب قرار می گیرد.
باید دید فرمان دست کیست؟ آیا سیاست گذاران درست سیاستگذاری می کنند؟ و آیا اجرای این سیاست ها برای جامعه مفید است یا مضر؟ آیا ساستگذاران برای اعمال سیاستهای غیر اقتصادی اقدام به انتصاب مدیران غیر تخصصی و به تبع مدیران میانی توصیه ای و ایجاد زنجره ای از مدیران نالایق مستعد فساد می نمایند؟
حال این ابهام مطرح می شود: آیا مشکل نظام بانکی سیاستگذاری بخش پولی و بازار سرمایه است؟ یا نه نظام و مکانیزم بانکی در خود نقص عمده ی نهفته ای دارد؟
بهتر است برای رفع این شبهات، نظام بانکی را از تصمیمات سیاسی دور نگهداشت و به آن استقلال با نظارت تخصصی داد تا اگر مشکل بزرگ نهفته ای در آن است بدون سیاسی بازی و خوش نمایی حل شود. اگر بازار سرمایه به اندازه حجم اقتصاد ایران عمق ندارد به صورت مجزار به آن پرداخته شود و با پتانسیل گیری از بازار پول نمایش مشکل به عقب نیافتد و در کل دیگر شاهد تشویش و بحران در بازار پول ارز و سرمایه و کالا نباشیم.
تازه ترین اخبار