۰
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۷

اجاره مسکن در تهران؛ ماهانه یک سکه بهار آزادی!

بعضی صاحب‌خانه‌ها گمان می‌کنند خانه‌شان را به هر قیمتی که اجاره بدهند باز هم ضرر کرده‌اند، این موضوع به حدی فراگیر شده که برخی از صاحب‌خانه‌ها قیمت اجاره‌بهای منزل خود را ماهانه یک سکه بهار آزادی و یا نیم سکه طلا تعیین کرده بودند که در صورت رشد نرخ ارز و طلا ضرر نکنند.
روزنامه صبح نو نوشت: این روزها قیمت مسکن و نرخ اجاره‌بها بیشتر از هر چیز دیگری به مستأجران و اقشار کم‌درآمد جامعه فشار آورده است. با گشت‌و‌گذاری در بنگاه‌های مشاوران املاک متوجه جهش ناگهانی قیمت خواهیم شد. در بعضی مناطق قیمت مسکن تا یک و نیم برابر افزایش داشته و در مناطق دیگر نرخ اجاره‌بها بعضاً تا دو برابر سال گذشته نیز رسیده است.

گویی بعضی صاحب‌خانه‌ها گمان می‌کنند خانه‌شان را به هر قیمتی که اجاره بدهند باز هم ضرر کرده‌اند، این موضوع به حدی فراگیر شده که برخی از صاحب‌خانه‌ها قیمت اجاره‌بهای منزل خود را ماهانه یک سکه بهار آزادی و یا نیم سکه طلا تعیین کرده بودند که در صورت رشد نرخ ارز و طلا ضرر نکنند.

خیلی از مستأجران به دلیل رقم‌های نامتعارف اجاره‌ها هنوز در حال گردش در بازار هستند که به هر نحوی بتوانند خانه مورد نظر خود را با قیمت متعادل پیدا کنند تا مجبور نشوند به افزایش قیمت مالکان تن بدهند. در شرایط فعلی بازار اجاره ملتهب است، دولت درصدد است با راهکارهای کوتاه‌مدت در این بخش بتواند نوسانات بازار را کنترل کند. همچنین مشاوران املاک می‌بایست صاحبان مسکن را توجیه کنند که رشد اجاره‌بها متناسب با توان مخاطب باشد و ارزش خانه را با سود بانکی و سایر بازارها مقایسه نکنند.

آقای حسام عقبایی، نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاورین املاک گفت: «بازار مسکن حدود 45درصد از بازار کشور را به خود اختصاص داده است و با توجه به فعالیت‌های اقتصادی کشورمان، نوسانات ارز بر بازار مسکن هم تأثیر خواهد گذاشت.

متأسفانه در چند ماه گذشته شاهد نوسانات گسترده‌ای در حوزه ارز و طلا بوده‌ایم و این موضوع نوعی جو روانی در بین مردم ایجاد کرده است. به‌طوری که مردم ما نه تنها در بازار مسکن؛ بلکه در بازار لوازم خانگی و دیگر کالاهای مصرفی هم معیارشان را نرخ ارز و طلا در نظر می‌گرفتند.

عقبایی می‌گوید: قسمتی از افزایش قیمتی که در حوزه مسکن تحت تأثیر نوسانات ارز و طلا به‌وجود آمده نهادینه شده است که ناشی از نوسانات اسفندماه سال گذشته است اما به طور کلی نرخ‌ها پایین‌تر می‌آیند زیرا مالکان هنوز قیمت املاک خود را به قیمت‌های واقعی نزدیک نکرده‌اند اما اگر قیمت‌ها پایین‌تر نیاید، وضعیت بازار مسکن به سمت کاهش حجم معاملات و رکود می‌رود. مگر اینکه در حوزه مسکن تعدیلی صورت گیرد و البته این موضوع به شرطی رخ می‌دهد که در بازار ارز و طلا شاهد نوسانات ارزی نباشیم.

عقبایی گفته است: اتحادیه مشاورین املاک بی‌طرف است و افزایش و یا کاهش نرخ‌ها منفعتی برای مشاورین املاک ندارد. بسیاری از مردم تصور می‌کنند اگر نرخ‌ها افزایش داشته باشد حق‌الزحمه مشاورین املاک سیر صعودی زیادی خواهد داشت و برای کسب درآمد بیشتر به گرانی دامن می‌زنند.

به عنوان مثال مشاورین املاک برای یک ملک 500‌میلیون تومانی فقط 5/2میلیون تومان، حق کمیسیون خواهند گرفت و اگر این ملک با قیمت 600‌میلیون تومان به فروش برسد حق‌الزحمه آ‌نها به سه میلیون تومان خواهد رسید. در صورتی که این اختلاف قیمت بسیار زیاد است و بارها شاهد بوده‌ایم که معاملات برای 10‌میلیون تومان هم فسق شده است.

البته تخلف هم در تمام صنوف وجود دارد و ما نمی‌توانیم آن را انکار کنیم اما بیشترین دغدغه‌ای که در حال حاضر برای بازار مسکن وجود دارد موضوع توازن بین عرضه و تقاضاست تا بتواند شاهد نوسانات سونامی‌گونه نباشد.
https://akhbarbank.com/vdcji8em.uqe8izsffu.html
تازه ترین اخبار