۰
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۴

معاملات دیروز بانک صادرات باطل شد

معاملات ۲۷ میلیارد تومانی دیروز بانک صادرات باطل و با این رویداد ۳۱۸ واحد از ارقام شاخص کاسته شد تا مدیرعامل شرکت وابسته به این بانک توضیحات و تحلیلی از دلایل رشد قیمت سهام ارایه دهد.
معاملات دیروز بانک صادرات باطل شد
به گزارش اخبار بانک، در جریان معاملات دیروز بازار سهام که شاخص بورس با افزایش بی نظیر 5 هزار و 198 واحدی (معادل بیش از 4 درصد ) رکورد تازه ایی زد و برای اولین بار به 133 هزار و 644 واحد رسید، نماد بانک صادرات که 8 مرداد بسته شده بود ، باز شد و طی آن با معامله بیش از 253 میلیون سهم ، قیمت آن با 26 درصد افزایش از 108 تومان گذشت اما در آخر وقت با رویداد عجیب صف فروش در قیمت 102 تومانی همراه شد.

این واقعه که طی آن یک حقوقی و 89 حقیقی اقدام به خرید بیش از 27 میلیارد تومان کردند، مورد گلایه برخی فعالان قرار گرفت و بعد از اتمام معاملات هم  مدیر عملیات بازار شرکت بورس از عدم تایید معاملات "وبصادر" و حذف اثر 318 واحدی بر شاخص بورس خبر داد تا رشد شاخص 4880 واحد ثبت شود.

توضیحات و تحلیل مدیرعامل شرکت وابسته به بانک صادرات
در این رابطه بهروز خدارحمی مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات (وابسته به بانک صادرات ) توضیح داد: معاملات "وبصادر" به رغم میل باطنی و تلاش تایید نشد. ولی تردیدی نیبست همچنان بر قیمتی بالاتر از ارزش اسمی برای این سهم باور دارم و 10 بار دیگر هم که این کشف قیمت تکرار شود، باور شخصی و حرفه ای من همین است که انجام دادم.

ابهام اصلی ناظر بورس بر معاملات "وبصادر" به دو حوزه مرتبط به همدیگر وابسته بود. اولی توجیه پذیر نبودن افزایش قیمت صورت پذیرفته و دومی تنها بودن خریدار در معاملات که می تواند شائبه شکل نگرفتن آکشن را به همراه داشته و در نتیجه منجر به ابهام در کشف قیمت شود.

5 نکته برای مقدمه
بعنوان مقدمه بیان دو سه تا نکته را خالی از لطف نمی دانم. 1- صرفنظر از واقع بینی نسبت به چشم انداز نگران کننده و خاص اقتصادی، معتقد و معترفم هنوز امید خود را نسبت به توانبخشی کسب و کارها از دست نداده ام و معنای قبول مسئولیت در جایی که هستم را تلاش تا آخرین لحظه می دانم .
2- معتقدم یکی از خطاهای فاحش در تحلیل های سرمایه گذاری محلی، لحاظ کردن ریسک سیاسی یا ریسک کشوری در محاسبات است(حداقل برای مجموعه هایی که امکان یا رسالت پرگونه سازی بین الملی ندارند) .
3- مقرر است راجع به سهمی صحبت کنم که قیمت هر سهم آن به تازگی حدود یک سنت(یک صدم دلار) شده است.
4- پیش فرض همه نکات و شاخص های ارزیابی اعلامی، تداوم فعالیت است.
5- معتقدم به دلایل بیشماری بانک صادرات با رویدادهای دو مجمع اخیر از سایر هم پیشگانش شفاف تر و نسبت به بقیه بی حرف و حدیث تر است(یکی از مهمترین دلایل آن اینکه که در دو مجمع اخیر طی دو سال گذشته، بعنوان تنها بانکی تلقی می شود که مدیران عاملی از عملکرد بانک سال مورد گزارش گزارش داده اند که هر دو جدید منصوب شده بوده اند و لذا هیچگونه انگیزه ای برای بیش ارزشگذاری، ویترین آرایی و ... نداشته اند)

دلایلی برای توقف افزایش زیاندهی و کاهش زیان انباشته
شواهدی که تقدیم می کنم با هدف ارائه اطلاعات در دو بخش است. ابتدا داده هایی جهت اثبات توقف روند افزایشی زیاندهی بانک و سپس معکوس شدن فرآیند(کاهش زیان انباشته) مذکور.

با عنایت به اینکه آنچه در بازار باعث بالا و پایین رفتن قیمت سهام و سایر اوراق می شود عملکرد شرکت ها در مقایسه با انتظارات هست تصور می کنم با توجه به بیش واکنشی که بازار نسبت به "وبصادر" در یکی دو سال قبل داشته و تعمیم آن روند مستهلک کننده ارزش به سالهای بعد، آنچه تقدیم می شود در مقایسه با انتظاری که از این سهم و عملکرد مجموعه پشتوانه آن (بانک صادرات) می رفت ( نه لزوما در مقایسه با شرکتهایی از سایر صنایع) بسیار متفاوت و توجیه کننده این افزایش قیمت خواهد بود.

جدول روند درآمدهای مشاع بانک بصورت فصلی و غیر تجمعی

 روند سهم بانک از درامدهای مشاع از سه ماهه آخر 96 رو به رشد بوده و امید به تکرار سودآوری در دوره های آتی منطقی است. 

همچنین در دوره سه ماهه 97 سهم بانک از درامدهای مشاع مبلغ 445,876 میلیون ریال بوده در صورتی که در دوره مشابه سال قبل این مبلغ زیان (4,719,213) میلیون ریالی بود و این رشد نشان از تغییر روند زیاندهی به سوددهی است که برای دوره 3 ماهه بیش از 500 میلیارد تومان بوده است.

روند کسب درآمدهای غیر مشاع بانک هم وضعیت مشابهی به شرح جدول زیر دارد.

مشاهده می شود که درآمدهای غیر مشاع منتهی به دوره سه ماهه 97 نسبت به دوره های مشابه سالهای قبل روند را به رشد چشم گیری را نشان می دهد. به طوری که سود غیر مشاع 3ماهه اول سال گذشته از 784 میلیارد ریال به 9118 ریال تبدیل شده که رشد 1200 درصدی در این درامدها را نسبت به سال قبل نشان می دهد. این عدد در سال 95 زیان 2830 میلیارد ریالی بود.

عامل مهم بعدی معامله اخیر (واگذاری و‌ فروش) ۵۱ درصد از سهام انرژی سپهر است که شناسایی سود بالغ بر ۸۸۰ میلیارد تومانی در سال جاری و بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومانی درسالهای آتی را نتیجه خواهد داد. ظرفیت مشابهی در شناسایی سود حاصل از واگذاری یا تجدید ارزیابی سایر مجموعه ها ( توسعه نیشکر، توسعه ساختمان سپهر، تامین سرمایه سپهر و ...) نیز وجود دارد.

نکته قابل توجه بعدی این است که تجدید ارزیابی عرصه بانک در سال 1392 صورت گرفته که طبق استانداردهای حسابداری باید با تناوب زمانی مشخص این تجدید ارزیابی صورت پذیر که در حال حاضر این مهم صورت نپذیرفته که در صورت تجدید ارزیابی ظرفیت رشد قیمت دارایی های مذکور نیز قابل توجه خواهد بود.

صرفا سود حاصل از واگذاری 51 درصد انرژی سپهر معادل 152 ریال به ازای هر سهم(با توجه به روند با اغماض افزایش ارزش در قیمت سهم) خواهد بود.

همچنین است ظرفیت تعیین تکلیف مطالبات از دولت که با توجه به مذاکرات صورت گرفت ه(و البته شرایط خاص اقتصادی کشور که امداد رسانی به بانک ها را بیش از پیش ضروری ساخته) وصول، تهاتر و یا تعیین تکلیف اصل مطالبات و  سود مربوطه محتمل تر از قبل بوده که در این صورت بازگشت این دارایی مولد به بانک سود سازی بانک در سالهای اتی با تغییرات با اهمیتی روبرو خواهد شد.

نکته قابل اعتنای دیگر معکوس شدن روند جرایم اضافه برداشت از بانک مرکزی است(که نه تنها کاهش داشته بلکه امکان اعطای اعتبار شبانه به سایر بانکها هم توسط بانک صادرات فراهم شده است)
 
https://akhbarbank.com/vdcfj0dv.w6d00agiiw.html
برچسب ها: بانک صادرات
تازه ترین اخبار