ارز مسافرتی آزاد شد، ارز کالا‌های اساسی بدون تغییر ماند

15 مرداد 1397 ساعت 11:47

عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی در خصوص بازارهای ارزی اظهار کرد: براساس نرخ ترجیحی کلیه کالاها یا دلار ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شوند که به تدریج به ۴۴۰۰ تومان رسیده است ما مارجین برای بازار ثانویه داشتیم که مثمرثمر نبود و با توجه به اینکه خرید و فروش ارز ممنوع بود، در حاشیه بازار یک نرخی شکل گرفته بود که به کل مجموعه ضرر می‌رساند.


اهم سخنان رئیس کل بانک مرکزی:
* به این نتیجه رسیدیم که بازار باید باز شود. شرایط اقتصادی بسیار خوب است و تراز ارزی ما مثبت است. در حال حاضر وضعیت خوب است. اشکالی برای باز شدن بازار و تقابل فعالان اقتصادی وجود ندارد و این هدف اصلی ما است.
* رئیس کل بانک مرکزی زمان اجرای بسته جدید ارزی را سه شنبه اعلام کرد و افزود: برای اینکه بتوانیم جلساتی فردا با صادر کننده های عمده و صرافی ها داشته باشیم؛ که هنوز فرصت نکرده ام، انشاءالله سه شنبه این بسته جدید عملیاتی خواهد شد.
*ما یک بازار خواهیم داشت، دغدغه مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور این است که کالاهای اساسی و کالاهای پزشکی بدون افزایش نرخ به دست مردم برسد، بنابراین مسئولان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بهداشت موظف شدند لیست کالاهای اساسی دارو و تجهیزات پزشکی را آماده کنند و این وسایل باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شود و نرخ آنها تا فروردین ۹۸ نباید تغییر کند.
* (در رابطه با بازار دوم): بازار دوم یا بازار اصلی عمق بالایی خواهد داشت در دوره قبل ۲۰ درصد صادرکنندگان در این بازار بودند که اصلا شکل نگرفت اما در بازاری که ما در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنیم به غیر از کالاهای اساسی باقی کالاها باید وارد آن شود که براساس نظارت وزارت صنعت ، معدن و تجارت است. در مقابل آن عرضه بازار است که شامل پتروشیمی، فلزات رنگی فراورده‌های نفتی و گاز هستند که به عنوان ارز در این بازار می‌نشینند و رابطه این بازار بر مبنای عرضه و تقاضا است.
*ما در نرخ دخالت نخواهیم کرد اما بانک مرکزی در مواقعی که ضرورت ببیند وارد می‌شود و ارز تزریق می‌کند.
*آنهایی که در وزارت صنعت ، معدن و تجارت ثبت سفارش کنند، می‌توانند در این بازار حضور داشته باشند و این وزارت خانه تصمیم‌گیرنده ضرورت حضور کالاها در بازار است. هرچه نرخ ترجیحی دستوری‌تر باشد در آن رانت و فساد خواهد بود. برخی با دلال ‌بازی ارز ۴۲۰۰ را دریافت کردند. ما به دوستانمان در دولت اطمینان داریم.
* یکی از مشکلاتی که در زمینه ارز داریم این است که مردم توان تهیه آن را نداشتند. به دستور رییس‌جمهور خرید و فروش در صرافی‌ها را مجاز اعلام کردیم که مردم بتوانند برای سفر و بیماری‌ها ارز دریافت کنند و صرافی‌هایی که کارشان متوقف شده به کار خود بازگردند تا بتوانیم با نرخ ارزی که در بازار ثانویه شکل می‌گیرد بازار را آرام کنیم.
* صرافی‌ها باید خود را با بازار ثانویه وفق دهند تا ارزشان در بازار شکل بگیرد ما تاکنون حدود ۱۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم.
* زمانی که فشارها روی کنترل نرخ ارز بود، فشار تقاضا به سمت سکه حرکت کرده بود که امیدواریم آن هم کاهش یابد. بنابراین این نوسانات پیش از این تاثیر خود را روی تورم گذاشته است و آثار تورمی آن در بخش مسکن، خودرو و دیگر حوزه‌ها نمایان است. پس با اقدامات صورت گرفته سعی خواهد شد تا بازار ارز کنترل شود یا به عبارت دیگر با سوار شدن روی بازار ارز وضعیت بهتری را رقم بزنیم.
* به دلیل اقدامات برخی صرافی‌ها و حواله‌هایی که صورت می‌گرفت، شاهد خروج ارز بودیم. اما بعد از این با کنترلی که صورت خواهد گرفت، اجازه آن را نخواهیم داد. حتی تلاش بر آن است تا ارز و طلا توسط صرافی‌های معتبر و اشخاص حقیقی به کشور وارد شود. بنابراین در همین راستا در صورت ورود، طلا از تعرفه و ارزش افزوده معاف خواهد بود درحالی که پیش از این ارزش افزوده طلا تقریبا ۱۳ درصد بود و این در جلسه سران سه قوا تصویب شده است.
*در سال‌های گذشته زمانی که مردم برای دریافت سود سپرده‌های ارزی خود اقدام می‌کردند، به جای پرداخت سود ارزی، معادل ریالی آن را پرداخت می‌کردند که این اقدام تاثیر منفی در اعتماد مردم به سیستم بانکی داشت و این اقدام جفا در حق مردم بود. اما این بار بانک مرکزی با جذب سپرده‌های ارزی مردم سود آن را به صورت ارزی پرداخت خواهد کرد.
* (در مورد ارز مسافرتی): اطمینان می‌دهیم که حواله‌های صادر شده با نرخ قبلی خواهد بود و ارز مسافرتی آزاد است.
* (درباره نظارت بر قیمت ارز): این کار سخت است ولی انجام شدنی است. دولت و مجلس در این باره برنامه دارند. ما هم‌اینک از همراهی دو قوه دیگری به خوبی بهره‌مند می‌شویم. اگر این کمک ادامه یابد همه مشکلات را حل خواهیم کرد. این اراده وجود دارد. به مردم قول می‌دهم به صورت تمام وقت در خدمت مردم باشیم.
* (با اشاره به کاهش قیمت دلار و سکه بعد از اعلام برخی جزئیات بسته جدید ارزی): وقتی قاچاق شده بود فشار روی سکه رفته بود بنابراین قطعا قیمت سکه هم خواهد ریخت چرا که حباب داردو بیشتر از امروز خواهد افتاد.
* قبلاً اینها اثرش را روی تورم گذاشته و اتومبیل و موبایل و خانه و... گران شده است بیشتر از یک مقدار،‌بنابراین اگر واقعا نرخی که در بازار شکل میگیرد حتما کمک میکند که این تورم شکل گرفته را کنترل کنیم. در واقع سیستم کنترل تورم روی فعالیتهای بازار ارز سوار خواهد شد در حالی که الان کنار بودیم و از دست ما خارج بود.
* (در پاسخ به این سوال که چه کسانی باید ارز خود را به بازار ثانویه بیاورند: یک بخش واردکننده ها هستند که غیر از کالاهای اساسی و ضروری باید ارز خود را به بازار ثانویه بیاورند.
عرضه ی ارز پتروشیمی ها،‌فولادی ها،‌فلزات رنگی،‌گاز،‌فراورده های نفتی در بازار ثانویه خواهد بود که براساس عرضه و تقاضا رخ خواهد داد.
* (وی با اشاره به یک نکته خیلی مهم در بسته جدید ارزی) دوره ای مردم سپرده ارزی گذاشتند ولی بعدا بهشان ریال دادند که اثر خیلی بدی داشت و به مردم جفا شد. این بار تصمیم گرفتیم بانک مرکزی سپرده ارزی از مردم بگیرد تا با این روش سپرده ها را جذب کند. بانکهای عامل مجازند از طرف بانک مرکزی سپرده های مردم را بگیرند و سود ارزی بدهند. آئین نامه اش را به زودی ابلاغ میکنیم.
*مردم ارز داخل خانه و زیر تشک را بیاورند در بانکها بگذارند. این مصوبه سران سه قوه است و بانک مرکزی هم آن را تضمین میکند.همه باید از این استقبال کنند.
* مردم عزیز هم باید کمک کنند دولت را که متعلق به مردم است. جلوی اینهمه فشارهای بین المللی ایستاده تا مردم زندگی کنند. ببینید در ترکیه مردم داشتند اسکناسهای دلار را آتش میزدندو باید همیت کشوری و ملی داشته باشیم.


کد مطلب: 62211

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/62211/ارز-مسافرتی-آزاد-کالا-های-اساسی-بدون-تغییر-ماند

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com