۰
در آستانه عرضه اولیه امروز 10 درصد سهام شرکت کشت و دام قیام اصفهان، یک کارگزاری تحلیل بنیادی از پنجمین شرکت ارایه و در مورد قیمت گذاری سهام و استقبال پیش بینی کرد.
تحلیل بنیادی " زقیام " آماده عرضه اولیه امروز
به گزار اخبار بانک، امروز بعد از حضور 4 شرکت جدید پرداخت الکترونیک سامان کیش، پتروشیمی غدیر ، کشاورزی و دامپروی بینالود و پتروشیمی پارس در بازار سهام، 10 درصد از سهام شرکت کشت و دام قیام اصفهان عرضه اولیه می شود .

در این رویداد 35 میلیون سهم " زقیام " با محدوده قیمت 2300 تا 2369 ریالی هر سهم و سهمیه  حداکثر 700 سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی در بازار دوم معاملات فرابورس و از سوی کارگزاری بورس بهگزین واگذار می شود.

گسترش دامپروری و فردوس پارس با 51 درصد و بنیاد مستضعفان با 49 درصد سهم در ترکیب سهامداری این شرکت 35 میلیارد تومانی حضور دارند.
 
در این رابطه ، کارگزاری آبان با بررسی آخرین اطلاعات مالی و عملیاتی ، تحلیلی بنیادی از این شرکت ارایه و در مورد قیمت گذاری سهام و پیش بینی استقبال گزارشی به شرح زیر ارایه کرده است:
معرفی شرکت :
این شرکت در بهمن ماه سال ۷۲ در استان اصفهان با شخصیت حقوقی بصورت سهامی خاص به ثبت رسیده و فعالیت رسمی خود را در زمینه کشاورزی و دامپروری از اوایل سال ۷۳ آغاز کرده است. این مجموعه که بزرگترین واحد دامپروری شیری متمرکز ایران بوده ، تحت پوشش هلدینگ دامپروری و کشاورزی بنیاد مستضعفان فعالیت می کند و سال ۸۰ به سهامی عام تبدیل شد.
شرکت براساس اساسنامه مجاز به فعالیت در کلیه امور مربوط به کشاورزی، زراعت، دامداری، باغداری، پرورش طیور، زنبور عسل، ماهی و هرگونه حیوان دیگر به منظور استفاده از پشم، کرک، گوشت، شیر و سایر فرآورده های پروتئینی می باشد و فعالیت های اصلی واحد های تحت پوشش به شرح زیر است:
۱) واحد دامپروری قیام اصفهان(دفتر مرکزی)
این واحد که دارای مجموعا ۹۲۰۰ راس دام مولد و غیرمولد می باشد. میانگین تولید روزانه آن در حدود ۱۸۲ تن شیرخام (۴۲ کیلوگرم به ازای هر راس دام شیری) است که این عدد بالاترین حجم تولید شیر (دامپروری متمرکز) در کشور می باشد. ضمنا این شرکت در کنار تولید سالیانه ۶۶،۵۰۰ تن شیرخام ، مقدار ۵۸،۰۰۰ تن کود دامی در سال و فروش ۱،۰۰۰ راس تلیسه باردار  فعالیت موثری دارد.
۲) واحد دامپروری ایوان(استان ایلام)
این واحد با ظرفیت ۱۰۰۰ راس دام ، بزرگترین واحد دامپروری صنعتی استان ایلام بوده که با بهره برداری کامل در طول یکسال ۷۰۰۰ تن شیرخام و فروش ۲۵۰ راس گوساله نر و ۹۰ راس دام کشتارگاهی مشغول به فعالیت هستند.
۳) واحد کشاورزی :
این واحد کشاورزی که در محل اصلی شرکت واقع شده است در حال حاضر به علت محدودیت منابع آبی با استفاده از سیستم های نوین آبیاری مانند سنترپیوت توانسته حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی قابل کشت خود را سالیانه مورد استفاده قرار دهد.
۴) واحد فروش شیر:
این شرکت اقدام به تولید شیر بسته بندی سالم با برند شرکت قیام اصفهان در سطح این استان کرده است .
روند تغییرات سرمایه :
سرمایه شرکت در بدو تاسیس 10 میلیون ریال بوده که بعد از 9 مرحله افزایش سرمایه، در حال حاضر به 350 میلیارد ریال رسیده است .
صنعت تولید شیر کشور :
روند صعودی جمعیت و سرانه مصرف شیر در کشور موجب شده مقدار تولید شیر با افزایش همراه شود. به طوریکه تولید این ماده غذایی از 3.4 میلیون تن در سال 1367 به 10.2 میلیون تن در سال 96 رسیده است.
در ایران هم مانند میانگین جهانی تولید اصلی شیر، از گاو صورت می پذیرد به طوریکه آخرین آمار ها نشان می دهد، حدود 90 درصد شیر خوراکی  از گاو، 6 درصد از گوسفند و بقیه از بز تولید می شود و تنها 60 درصد تولید شیر در دامداری های صنعتی صورت می گیرد و بقیه تولید در واحد های سنتی انجام می شود.
همچنین بیش از نیمی از شیر تولیدی در قالب دامداری های صنعتی به ترتیب در سه استان اصفهان، تهران و البرز تولید می شود. در حال حاضر تنها شش شرکت تولید کننده شیر خام در بازار سرمایه حضور دارند که به جز " زمگسا " مابقی در بازار فرابورس هستند.
در جدول زیر این چهار شرکت بر اساس اطلاعات پایه با یکدیگر مقایسه شده اند :
تولید شرکت و جایگاه در صنعت :
محصول اصلی تولیدی زقیام مانند پنج شرکت دیگر شیر خام است، البته هر کدام از این شرکت ها محصولات جانبی دیگری هم تولید می کنند که نسبت به شیر خام در درآمد زایی شرکت از اهمیت کمتری برخودار است.
تولید شیر خام کشور در سال گذشته به مرز 10.2 تن رسیده است. این شش شرکت سال گذشته 250 هزار تن شیر خام تولید کرده اند که نسبت به سال 95 با افزایش 5 درصدی همراه بوده است.
مقدار تولید شیرخام " زقیام" در سال پیش مانند سال 95 در سطح 66.5 هزار تن بوده و برای سال جاری شرکت پیش بینی کرده این مقدار به 72 هزار تن افزایش یابد. در سه ماهه نخست امسال مقدار تولید شیر خام هم با رشد 9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 18.5 هزار تن افزایش یافته است.
مقایسه مقدار تولید شیر خام شش شرکت (ارقام به هزار تن)
شرکت در سال 95 یک طرح 650 راسی مولد در استان ایلام آغاز کرده که پیش بینی کرده در سال 97 به بهره برداری برسد. همچنین در سال 94 هم در استان لرستان طرح دیگر 3,000 راسی آغاز شده که در صورت تامین اعتبار پیش بینی شده برای سال 1400 به بهره برداری برسد.
مبلغ فروش :
مجموع مبلغ فروش شرکت در سال 96 با رشد 7 درصدی نسبت به سال 95 به 919 میلیارد ریال افزایش یافته است.
نمودار روند مبلغ فروش زقیام به تفکیک محصولات از سال 93 تا 96 ( ارقام به میلیارد ریال)
عمده مبلغ فروش "زقیام" مانند سایر شرکت های فعال این حوزه به فروش شیر خام اختصاص دارد.
مقایسه مبلغ فروش شیر خام شش شرکت و سهم از کل مبلغ فروش در دوره های مختلف ( ارقام مبلغ فروش به میلیارد ریال)
مبلغ فروش شیرخام شرکت در سال 96 با رشد 7 درصدی نسبت به سال 95 به 839 میلیارد ریال افزایش یافته است. امسال هم مبلغ فروش این محصول افزایش را تجربه کرده است، به طوریکه در سه ماهه نخست سال 96 از فروش این محصول شرکت درآمد 202 میلیارد ریالی داشته که برای دوره مشابه سال جاری این مبلغ به 250 میلیارد ریال رسیده است.
در سال 95 مشتری اصلی شیر خام کشت و دام قیام اصفهان، شرکت دامداران (کارخانه تین) بود که در سال 96 جای خود را به شرکت میهن داده است.
مقایسه مبلغ فروش شرکت به تفکیک مشتریان در سال 95 و 96 : (ارقام به میلیارد ریال)
مقدار فروش شیر خام :
مقدار فروش شیرخام زقیام در سال 96 مانند سال 95 در سطح 64.3 هزار تن بوده است و برای سال جاری شرکت پیش بینی کرده این مقدار به 69.9 هزار تن افزایش یابد، در سه ماهه نخست امسال مقدار فروش شیر خام هم با رشد 7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 17.9 هزار تن افزایش یافته است.
مقایسه روند مقدار فروش شیر خام "زقیام" با سایر شرکت های تولیدکننده شیر خام بازار سرمایه : (ارقام به هزار تن)
میانگین نرخ فروش شیر خام :
اهمیت شیر در سبد غذایی جامعه و جلوگیری از کاهش میزان مصرف آن موجب شده است دولت نسبت به قیمت این ماده غذایی حساسیت بسیار داشته باشد، به طوریکه اگرچه از سال 92 تا 96 شاخص قیمت در کشور افزایش 54 درصدی داشته اما میانگین نرخ فروش شیر خام این شرکتها تنها بین 13 تا 19 درصد افزایش یافته است.
مقایسه روند میانگین نرخ فروش هر تن شیر خام شرکت های فعال در بازار سرمایه : (ارقام به میلیون ریال)
در خرداد ماه امسال بود که رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی عنوان کرد، براساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی شیر خام (از ابتدای امسال) را در قالب طرح خرید حمایتی با قیمت مصوب هر لیتر 1440 تومان از دامداران خریداری میشود. با این حال با توجه به اینکه برآوردهای انجام شده نشان میداد قیمت تمام شده هر لیتر شیر خام با توجه به رخداد های اخیر اقتصادی افزایش قابل توجه یافته است، لذا وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از دامداران پیشنهاد افزایش نرخ شیر خام بر پایه 1700 تومان داد که در نهایت نرخ 1570 تومان برای خرید هر کیلو شیرخام از دامدار به تصویب رسیده و منتظر تایید هیئت وزیران است .
بهای تمام شده :
عمده بهای تمام شده زقیام مانند سایر شرکت های فعال در این صنعت به هزینه مواد مصرفی تعلق دارد. در نمودار زیر ترکیب بهای تمام شده این شرکتها در سال 96 با یکدیگر مقایسه شده است :
هزینه مواد مصرفی :
هزینه مواد مصرفی این شرکت ها عمدتا به خوراک دام اختصاص دارد که ترکیب آن از مواد مختلف تشکیل شده است.
مقایسه ترکیب هزینه مواد مصرفی شرکتها در سال 96 :
وجود تورم و روند صعودی نرخ ارز (جو و کنجاله سویا عموما وارداتی است) در کشور موجب شده در سالیان گذشته قیمت نهاده های تولید شیر در کشور روند صعودی داشته باشد.در نمودار زیر روند قیمت مواد مصرفی مهم تولیدکنندگان شیر در بازار از سال 92 نشان داده شده است :
حاشیه سود ناخالص :
در حالیکه نرخ فروش شیر در سالیان گذشته با  رشد متناسب همراه نبوده است، هزینه های تولید روند صعودی داشته اند. این رخداد موجب شده است حاشیه سود ناخالص شرکتهای فعال در این صنعت در سال 96 نسبت به سال 93 با کاهش چشمگیر مواجه گردد.بر همین اساس حاشیه سودناخالص زقیام که در سال 93 حدود 21 درصد بود برای سال 96 به 11 درصد تنزل یافته است. اوضاع حاشیه سود ناخالص شرکت در سه ماهه نخست امسال هم مطلوب نبوده است به طوریکه این نسبت که در فصل بهار سال قبل 14 درصد بود در بهار امسال به 6 درصد کاهش یافته است.
در جدول زیر روند حاشیه سود زقیام با دیگر تولیدکنندگان با یکدیگر مقایسه شده است : (ارقام به درصد)
هزینه عمومی و اداری :
درحالیکه هزینه های عمومی و اداری در سال های گذشته متناسب با تورم افزایش یافته است، کاهش سود ناخالص شرکت ها موجب شده است نسبت این هزینه ها به سود ناخالص روند صعودی داشته باشد. در جدول زیر روند هزینه های عمومی و اداری زقیام با دیگر تولیدکنندگان با یکدیگر مقایسه شده است : (ارقام هزینه های عمومی و اداری به میلیارد ریال میباشد)
هزینه مالی :
عدم افزایش نرخ متناسب با هزینه ها در صنعت شیر و لبنیات سبب شده شرکت های تولید کننده شیر نتواند مطالبات خود از شرکت های لبنیاتی را به موقع وصول کنند و برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود رو به اخذ تسهیلات آورند و متحمل هزینه های مالی شوند.
به جز "زگلدشت" این روند برای مابقی شرکت های مورد بررسی صدق می کند به طوریکه از سال 92 تا 96 با افزایش حجم مطالبات مانده تسهیلات دریافتی جاری هم افزایش یافته و منجر به تحمیل هزینه مالی به شرکت ها شده است.
این روند در "زقیام" هم قابل مشاهده است، به طوریکه مانده تسهیلات از سال 93 تا 96 روند صعودی طی کرده و موجب شده هزینه های مالی شرکت هم هر سال با افزایش همراه شودد. در پایان خرداد امسال هم مانده تسهیلات جاری شرکت با افزایش 2 درصدی نسبت به اسفند 96 به 140 میلیارد ریال رسیده است و هزینه های مالی هم در دوره سه ماهه منتهی به خرداد با رشد 52 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به (7.9) میلیارد ریال افزایش یافته است.
روند هزینه های مالی "زقیام " (ارقام به میلیارد ریال)
درآمد های غیرعملیاتی :
در حالیکه زقیام در سالهای 93 و 94 درآمد غیر عملیاتی نداشته، در سال های 95 و 96 از محل فروش دامهای مولد خود توانسته درآمد کسب کند.
روند درآمدهای غیرعملیاتی و سهم آن در سود خالص قبل از مالیات شرکت ( ارقام به میلیارد ریال )
نسبتهای مالی :
روند برخی از نسبت های مالی "زقیام" از سال 93  :
بررسی ترازنامه :
عمده ارزش دفتری دارایی های شرکت به دارایی های غیر جاری اختصاص دارد که دارایی های ثابت مشهود مهمترین قلم آن محسوب میشوند. در قسمت بدهی ها هم عمده ارزش دفتری به بدهی های جاری اختصاص دارد که مانده تسهیلات جاری و سود سهام پرداختنی، پرداختنی های تجاری و غیر تجاری مهم ترین اقلام آن است.
نکته دیگر روند کاهش سود انباشته زقیام است که در حالیکه در سال 93 مبلغ آن 158 میلیارد ریال بوده است، در پایان خرداد امسال به 94میلیارد ریال (268 ریال به ازای هر سهم) کاهش یافته است.
صورت سود و زیان
شرکت سود خالص سال 96 را با کاهش 12 درصدی نسبت به سال 95 اعلام کرده است.

نتیجه گیری :
درحالی که مقدار فروش شیر خام شرکت در سال های گذشته روند صعودی داشته اما عدم رشد متناسب نرخ فروش این محصول با هزینه های تولید موجب شده حاشیه سود ناخالص نزولی باشد.
تندتر شدن شیب صعودی تورم و نرخ دلار در سه ماهه نخست امسال موجب شده حاشیه سود ناخالص شرکت وضعیت وخیم تری به خود گیرد، با این حال خبر تصویب افزایش نرخ فروش شیر خام در صورتیکه که نهایی شود می تواند اوضاع "زقیام" و دیگر شرکت های فعال گروه را بهبود بخشد.
در صورت تصویب نرخ 15570 ریال و با فرض در نظر گرفتن حاشیه سود ناخالص 11 درصد برای سال جاری ، "زقیام" می تواند برای سال جاری به سود هر سهم 250 ریال دست یابد.
با توجه به ارزیابی های صورت گرفته توسط کارشناسان ارزش گذاری و گزارش ارائه شده در سایت فرابورس، ارزش هر سهم این شرکت بر مبنای روش تنزیل سود نقدی بالغ بر 1,101 ریال، بر مبنای نسبت پی بر ای برابر با 2،338 ریال بوده و مبنای قیمت گذاری نیز این روش قرار گرفته است و روز سه شنبه این شرکت در دامنه 2،300 تا 2،369 ریال عرضه خواهد شد.
همچنین خالص ارزش دارایی های شرکت نیز 4،700 ریال است. با توجه به پایین بودن سرمایه شرکت به نظر می رسد عرضه سهام" زقیام" با اقبال مواجه شود.
https://akhbarbank.com/vdcdf509.yt0fn6a22y.html
تازه ترین اخبار