۰
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۱

جایگزین همتی در بیمه مرکزی کیست؟

بعد از ماجرای افشای حقوق های نجومی مدیران بیمه مرکزی، محمدابراهیم امین رئیس وقت بیمه مرکزی از سمت خود استعفا کرد و عبدالناصر همتی جایگزین وی شد. همتی نیز بعد از 26 ماه نشستن بر صندلی ریاست بیمه مرکزی، هفته جاری به عنوان سفیر چین منصوب شد و از بیمه مرکزی رفت. حالا گمان زنی ها برای ریاست بیمه مرکزی افزایش یافته و از شش گزینه برای نشستن بر صندلی ریاست بیمه مرکزی نام برده می شود.
به گزارش اخبار بانک، بحث حقوق های نجومی اولین بار در تاریخ 16 اردیبهشت 95 در چند شبکه تلگرامی و وب سایت سیاسی مطرح شد. بحثی که سرآغازش فیش حقوقی یکی از مدیران بیمه مرکزی بود. روز بعد در 17 اردیبهشت 95 اخبار ساعت 21 شبکه اول صدا و سیما در گزارشی با ارجاع به فیش های حقوقی منتشر شده در وب سایت ها گفت سه مدیر ارشد بیمه مرکزی در اسفند ماه 1394 روی هم 180 میلیون تومان حقوق و مزایا گرفته اند. در 19 اردیبهشت 95 نیز خبرگزاری میزان تصاویری از فیش های حقوقی چند ده میلیون تومانی معاونان بیمه مرکزی را منتشر کرد. این رسوایی حقوق های نجومی مدیران بیمه مرکزی باعث شد تا محمدابراهیم امین رئیس بیمه مرکزی از سمت خود استعفا دهد.
 
بعد از این استعفا، علی طیب نیا وزیر سابق اقتصاد پیشنهاد کرد تا ریاست بیمه مرکزی را به عبدالناصر همتی مدیرعامل آن زمان بانک ملی ایران بسپارند و این پیشنهاد در عصر روز 26 اردیبهشت 1395 در جلسه دولت مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آرای هیات وزیران، همتی بر صندلی ریاست بیمه مرکزی تکیه زد.
 
شاید اولین قدمی که عبدالناصر همتی در بدو ورودش به بیمه مرکزی باید بر می داشت مبارزه با حقوق بگیران نجومی و برکناری آن ها از سمت های خود بود، چرا که به همین دلیل به بیمه مرکزی آورده شده بود. اما هر چه زمان گذشت خبری از برخورد آنچنانی با حقوق بگیران نجومی در بیمه نشد و شاید همین موضوع یکی از نقاط خاکستری کارنامه همتی در بیمه مرکزی باشد. سرانجام عبدالناصر همتی در مورخه 17 تیر ماه 1397 و بعد از 26 ماه حضور در بیمه مرکزی، به عنوان سفیر ایران در چین منصوب شد و از بیمه مرکزی رفت.
 
حالا و بعد از رفتن همتی از بیمه مرکزی، گمانه زنی ها پیرامون گزینه های احتمالی ریاست بیمه مرکزی افزایش یافته و نام شش نفر در رسانه ها مطرح شده است. این شش نفر عبارتند از: غلامرضا سلیمانی امیری، محسن پورکیانی، اکبر ایزدی، رضا کاظمی تکلیمی، محمد علاء و ابراهیم کاردگر.
 
یک مقام مطلع اعلام کرده است که با احترام به همه گزینه ها، باید گفت که شانس سلیمانی امیری، پورکیانی و ایزدی برای تکیه زدن بر صندلی ریاست بیمه مرکزی از سایر گزینه ها بیشتر است. 
 
غلامرضا سلیمانی امیری که گفته می شود باز در بین این سه گزینه، محتمل ترین گزینه برای در اختیار گرفتن سکان هدایت بیمه مرکزی است، دارای مدرک دکترای حسابداری از دانشگاه تهران است. سوابق اجرایی وی تاکنون عبارت بوده اند از: مدیرعاملی سرمایه گذاری تدبیر، مدیرعاملی گروه توسعه اقتصادی تدبیر، عضو هیات مدیره شستا، رئیس هیات مدیره بانک پارسیان، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا و از همه مهمتر ریاست سازمان تامین اجتماعی.
 
محسن پورکیانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی از دانشگاه تهران می باشد، هم اکنون مدیرعامل بیمه ایران است اما در سوابق اجرایی او مواردی چون: رئیس اداره كل نظارت بر امور سرمایه‌ گذاری بیمه ایران، معاون مدیریت امور سرمایه ­گذاری ­های بیمه ایران، عضو شورای عالی بیمه و رییس شورای سندیکای بیمه گران ایران به چشم می خورد.
 
اکبر ایزدی هم که سابقه حضور در وزارت رفاه سابق و همچنین سازمان هدفمندی یارانه ها را دارد، عضو هیئت مدیره بیمه ایران نیز بوده است. وی تا قبل از سوابق مذکور، دارای سوابق دیگری در بیمه ایران بوده است. از جمله این سوابق می توان به ریاست اداره صدور شعبه کرمانشاه و بعد از آن شعبه پاسداران تهران اشاره نمود.
 
حالا باید منتظر ماند و دید که مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد کدام یک از این سه گزینه محتمل تر را برای ریاست بیمه مرکزی به هیات دولت معرفی خواهد کرد.
منبع:تابناک
https://akhbarbank.com/vdchwqn-.23nzmdftt2.html
تازه ترین اخبار