۰
رییس جمهور ترکیه داماد خود را به عنوان وزیر دارایی این کشور معرفی کرد و لیر ۳.۵ درصد ارزش خود را در برابر دلار و یورو از دست داد.
به گزارش رویترز، بعد از مراسم سوگند رجب طیب اردوغان رییس جمهور منتخب ترکیه، سه حکم از سوی دفتر ریاست جمهوری این کشور صادر شد و به موجب یکی از احکام صادره، رییس جمهور رییس بانک مرکزی را منصوب خواهد کرد؛ ضمن اینکه دوره اجرایی اعضاء و نمایندگان کمیته سیاست پولی ترکیه به ۴ سال کاهش پیدا کرد. پیش از این دوره اجرایی در این پُست ۵ سال بود.

رجب طیب اردوغان همچنین داماد خود را «برات البیراک» به عنوان وزیر دارایی ترکیه منصوب کرد؛ ضمن اینکه بر اساس ساز و کار جدید ریاست جمهوری ترکیه و مقررات دولت، انتصاب مقامات بانکی از سوی رییس جمهور انجام می گیرد. انتصاب داماد اردوغان در کابینه جدید ترکیه منجر به کاهش ارزش ۳.۵ درصدی لیر در برابر دلار و یورو شد.

دخل و تصرف اردوغان در بانک مرکزی ترکیه منجر به افزایش نگرانی درباره استقلال بانک مرکزی این کشور و کاهش بیشتر لیر شده که پیش از این هم لیر در سال جاری میلادی به دنبال نگرانی ها در ارتباط با تصمیم اردوغان برای کنترل بیشتر سیاست پولی ترکیه آسیب دیده بود.

بر پایه این گزارش، اردوغان خود را دشمن نرخ بهره می داند و سرمایه گذاران نگران این مطلب هستند که هزینه های ارزان وام دهی، وی را مصمم به نگاه بیشتر برای کنترل سیاست پولی تحت نظام جدید کند.
 
https://akhbarbank.com/vdcfxedv.w6dy0agiiw.html
تازه ترین اخبار