۰
رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه فعلا برنامه‌ای برای حذف ارز مسافرتی نداریم، گفت: امروز اولین روز آغاز به کار بازار ثانویه ارز است.
راه‌اندازی بازار ثانویه از امروز/ارز مسافرتی حذف نمی‌شود
به گزارش اخبا ربانک، ولی الله سیف در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: با پیگیری اقداماتی که در رابطه با ساماندهی بازار ارز انجام شد خوشبختانه امروز بازار ثانویه کار خود را شروع کرد که ارز آن از محل ۲۰ درصد صادرات کالاهای غیرنفتی که عمدتاً شامل بخش خصوصی و اقلام خرد است تامین می شود.

وی افزود: سوء تفاهمی شد مبنی بر اینکه هر صادرکننده می تواند فقط ۲۰ درصد از ارز حاصل از صادرات را به آنجا ببرد در حالیکه بر اساس تقسیم بندی صورت گرفته، ارز حاصل از صادرات کالاهای خاص مانند پتروشیمی و فولاد که عمده است و با دولت ارتباط دارد جزو آن ۸۰ درصد است که باید در سامانه نیما عرضه شود. در حالیکه کل ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی مبنایی برای فعال شدن و تامین ارز بازار ثانویه ارز و در حقیقت برای واردات فهرست سوم کالایی است که از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه می شود.

سیف گفت: روال بازار ثانویه اینگونه است که وارد کننده با صادرکننده تفاهم می کند و با ثبت این تفاهم در سامانه جامع تجارت این کار می تواند عملیاتی شود در مرحله بعدی وارد کننده با مراجعه به بانک گواهی ثبت آماری خود را می گیرد و سپس با مراجعه به صادرکننده مربوط، توافق نهایی خود را انجام می دهد این توافق هم در سامانه جامع تجارت ثبت و عملیاتی می شود.

وی افزود: با این اقدام بازار ثانویه ارز می‌تواند ساماندهی شود البته با فعال شدن این بازار و آرامشی که در این بازار ایجاد می شود می توانیم برای رفع بعضی از ابهامات موجود اقدامات دیگری را نیز انجام دهیم.

سیف در این باره که آیا صرافی ها در بازار ثانویه ارز از شنبه آینده فعال خواهد شد یا خیر گفت: در ارتباط با حوالجات و مواردی اینچنینی، صرافی ها فعال هستند اما اینکه بتوانند اسکناس ارز، خرید و فروش کنند در مرحله بعدی مراحل اجرایی آن، انجام می شود که شنبه آینده نخواهد بود.

وی ادامه داد: در بازار ثانویه نیز نرخ ارز متناسب با عرضه و تقاضا خواهد بود و بر همان اساس عمل می شود البته تبادل ارز برای مصارف دیگر نیز به تدریج به بازار ثانویه محول خواهد شد اما در شروع به واردات کالا و خدمات اختصاص دارد. همچنین اینکه کسانی که بخواهند ارزی بیشتر از آنچه که دولت به آنها تخصیص می دهد دریافت کنند نیز برای تامین آن از بازار ثانویه، در مراحل بعدی تعریف خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در ارتباط میان صادرکننده و وارد کننده، صرافی ها نیز می توانند ایفای نقش کنند ممکن است یک صادرکننده کل ظرفیتی که برای عرضه به این بازار دارد از طریق صرافی ها عرضه کند که هیچ مانعی در این باره وجود ندارد و می‌تواند مبنای کار باشد البته قیمت‌گذاری آن تابع عرضه و تقاضا و هیچ محدودیتی نخواهد داشت.

سیف افزود: در بازار ثانویه ارز به صورت فیزیکی تحویل نمی شود بلکه از حساب های صادر کننده به مقصدی که وارد کننده برای واردات کالا نیاز دارد پرداخت می شود.

وی درباره صرفه جویی و شفافیت ارزی که مورد تاکید رئیس جمهور بوده گفت: بانک مرکزی بر اساس ثبت سفارش های انجام و تایید شده، تامین ارز را انجام می دهد بر همین اساس برای گروه های کالایی که دستگاه های مربوطه با تایید ثبت سفارش، درخواست انتشار دریافت کنندگان ارز را داشتند شفاف سازی انجام دادیم در آینده هم برحسب ضرورت این کار را انجام خواهیم داد.
 
https://akhbarbank.com/vdcaiini.49n6u15kk4.html
تازه ترین اخبار