افزایش نرخ سود بانکی، انتخاب گزنیه بین بد و بدتر

12 تير 1397 ساعت 9:25

با توجه به مشکلات پیش روی در اقتصاد کشورمان می توان گفت مسئولان از بالا بردن نرخ سود بانکی کمی ترسیده اند.


به گزارش خبرنگار اخبار بانک، غول نقدینگی هر روز بزرگتر می شود و تورم و گرانی را با خود به همراه دارد.

در این میان کم بودن نرخ سود سپرده‌ها در بانک‌ها و موسسات اعتباری در مقابل سایر بازارها چون سکه و ارز سبب شده است که بسیاری از مشتریان تمایلی به سپرده‌گذاری در بانک‌ها نداشته باشند.

این عدم تمایل به سپرده‌گذاری در بانک‌ها و موسسات اعتباری سبب شده است که سپرده ها از بانک‌ها خارج و به سمت بازارهای موازی نظیر ارز، سکه، مسکن و خودرو بروند.

با این حال برخی معتقدند که اولا کاهش نرخ سود بانکی در سال گذشته کمی زود بود و تجربه چندساله بالا بودن نرخ سود بانکی در کشورمان نشان می‌دهد گرچه بالا بودن نرخ سود سمی مهلک برای اقتصاد و بویژه بانک هاست اما در حال حاضر تنها راه موقتی نجات اقتصاد است.

نرخ سود سپرده ها در بانک ها و موسسات اعتباری در هر کشوری در شرایط ایده آل کمتر از ۴ درصد است که باعث می شود نرخ سود تسهیلات به حدود ۶ درصد برسد و گردش نقدینگی به خوبی صورت پذیرد.

اما با توجه به شرایط امروز کشور که توان مدیریت نقدینگی بالا توسط مسئولان اقتصادی وجود ندارد، می‌توان گفت انتخاب بین بد و بدتر در حال حاضر بالا بردن نرخ سود سپرده های بانکی و انتخاب گزینه بد است.

در چند ماهه اخیر مسئولان اقتصادی دولت سیاستهای اشتباهی را به کار گرفته اند که در نتیجه آن بالا رفتن سرسام‌آور قیمت مسکن، سکه، ارز و خودرو بوده است.

 با توجه به این تجربیات مسئولان بانک مرکزی نباید از بالا بردن نرخ سود بانکی بترسند و با اعتماد به شبکه بانکی اجازه دهند نقدینگی سرگردان سرگردان مجدد به شبکه بانکی باز گردد.


کد مطلب: 61587

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/61587/افزایش-نرخ-سود-بانکی-انتخاب-گزنیه-بین-بد-بدتر

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com