۰
صرافی‌ها و دلال‌ها در هرات از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بیشتر شده‌اند. قوانین ایران به مسافران اجازه حمل ۱۰ هزار یورو را که می‌تواند به بانک‌‌های ایران با نرخ ۴۲۴۵ تومان در ازای هر دلار فروخته شود، را می‌دهد، در حالی که در بازار آزاد قیمت هر دلار بالاتر است.
روزانه 2 تا 3 میلیون دلار از افغانستان وارد ایران می‌‌شود
به گزارش اخبار بانک به نقل از ایلنا، «ژئو نیوز» پاکستان نوشت: «عزیز احمد» یکی از برنده‌های رویارویی آمریکا و ایران است. او خدمات حمل و نقل کوچک خود را به عملیات بین‌المللی تغییر ارز برای تامین دلار مورد نیاز اقتصاد ایران تبدیل کرده است. 

یک راننده در غرب شهر هرات در افغانستان، به طور معمول از مرزها عبور و مسافرانش را با ون ترانزیت به مشهد می‌برد و صدها هزار دلار را برای تزریق به بازار ارز ایران ، حمل می‌کند. 

این راننده تاکسی به «ژئو نیوز» گفته: «اخیرا از طریق انتقال دلار به ایران می‌توان پول خوبی به جیب زد. در هر سفر ۵ تا ۶ هزار دلار با خودش می‌برد و نزدیک به ۱۰۰ دلار برای هر تبدیل ارزی دریافت می‌کند. علاوه بر آن هزینه خرید غذا و اقلام ضروری منزل را نیز می‌پردازند. معمولا می‌توانم چیزهای کمی که برایم سود داشته باشد را نیز بیاورم.» 

بر اساس این گزارش، صرافی‌ها و دلال‌ها در هرات از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بیشتر شده‌اند. قوانین ایران به مسافران اجازه حمل ۱۰ هزار یورو را که می‌تواند به بانک‌‌های ایران با نرخ ۴۲۴۵ تومان در ازای هر دلار فروخته شود، می‌دهد، در حالی که در بازار آزاد قیمت هر دلار بالاتر است. کمبود دلار به واردات و ایرانی‌هایی که قصد سفر، تحصیل در خارج از کشور و تجارت را دارند آسیب وارد کرده است. 

به گفته «بهلول الدین رحیمی»، رییس فدراسیون صرافی‌ها در هرات، «از زمان اعمال تحریم‌ها علیه ایران توسط آمریکا و کاهش ارزش ریال در برابر دلار و سایر ارزهای خارجی، بسیاری از شهروندان افغان مقادیر زیادی دلار از طریق مرزها به ایران وارد کرده‌اند.»

وی برآورد کرده که «تقریبا ۲-۳ میلیون دلار از مرزها استان غربی «هرات»، «فراح» و «نیمروز» به طور روزانه وارد بازار ایران می شود.»

بر اساس این گزارش استان بی قانون «فراح»، یکی از اصلی‌ترین مسیرهای قاچاق و دلار در مرز است. 

یکی از مقامات مالی افغانستان گفته: «این کشور یک اقتصاد نقدی دارد و کنترل آن بسیار سخت است. اما اگر این روند ادامه داشته باشد، دچار کمبود شدید ارز خارجی در کشور و کاهش ارزش افغانی خواهیم شد.» 

به گزارش این رسانه پاکستانی، تجار افغانستانی همیشه برای تجارت کالا از مرزها عبور می‌کنند اما با افزایش بحران، ماهیت تجارت تغییر کرده است. 

«حمیدالله خادم» رییس اتاق بازرگانی و معدن هرات معتقد است: «دلارها همیشه از افغانستان به ایران می‌رود، به ویژه از طریق هرات، اما این اقدام با کاهش ارزش تومان به شدت تقویت شده است. ایرانی ها هر کاری برای حفظ دلارهایشان می‌کنند و در این زمینه نیز بسیار فعالند.» 

به گزارش این رسانه، بسیاری از افغان‌ها از کاهش ارزش ریال و صادرات کالاهایی نظیر روغن غذایی، بیسکوییت، اقلام غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی به ایران سود می‌برند. آنها می‌توانند این اقلام را به قیمت بالاتر از افغانستان بفروشند. 

«خادم» می‌گوید: «معلوم نیست که دقیقا چطور این پول‌ها توسط صراف‌ها و تجار جابه‌جا می‌شود؛ اما این روزها کاهش ارزش تومان در برابر دلار، رویه انتقال پول به ایران را تغییر داده است.» 

به گزارش «ژئو نیوز»، برای بانک مرکزی افغانستان، حفظ ثبات ارزی و توجه همزمان به نرخ ارز، گزارش‌های جریان کنترل نشده خروج دلار از کشور مایه نگرانی است؛ حتی اگر مقامات بگویند که به اندازه کافی ذخایر ارزی دارند.  با توجه به افزایش جریان کمک‌های خارجی به افغانستان، این کشور ۸ میلیارد دلار ذخیره دارد. 

«وحیدالله نوشر» معاون بانک مرکزی افغانستان گفته «هیچ نشانه‌ای از کمبود دلار در بازار دیده نمی‌شود، جایی که بانک مرکزی هر هفته نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار تزریق می‌کند.» 

وی گفته: «اگر این اتفاق رخ دهد، خسارت عمده‌ای به اقتصاد وارد می‌شود چرا که اگر قیمت دلار در افغانستان بالا برود، بانک مرکزی با وضعیت دشواری روبه رو خواهد شد. ایران در بحران است و دلار آمریکا معضل آنهاست. آنها باید از هرجایی که می‌توانند به هر قیمتی دلار تهیه کنند.»
https://akhbarbank.com/vdcgyn93.ak9q34prra.html
تازه ترین اخبار