۰
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۷

قیمت دلار در بازار غیر رسمی

دنیای اقتصاد نوشت: در اولین روز کاری هفته، سکه و دلار رفت و برگشت قیمتی را تجربه کردند. روز یکشنبه، دلار در ابتدای روز کمی افت کرد و به انتهای کانال 6800 تومان رفت. با این حال، از اواسط روز به کانال 6900 تومان بازگشت. برخی خبرها حاکی از آن بود که پس از ساعت 4 بعدازظهر حتی قیمت به کانال 7 هزار تومانی رفته است.

با بازگشت شاخص بازار ارز به این کانال میزان نوسانات کاهش یافت و این ارز کشش افزایش یا کاهش خاصی را از خود نشان نداد. به گفته فعالان، پس از نوسانات هفته گذشته، روز یکشنبه متغیر افزایشی یا کاهشی خاصی در بازار حضور نداشت و بازار بیشتر به‌دنبال یافتن سمت و سوی خود بود. روز گذشته، از یکسو نرخ حواله درهم در محدوده هزار و ۸۷۰ تومان باقی مانده بود و از سوی دیگر در بازارهای مرزی نیز نوسان خاصی وجود نداشت. در این میان، معامله‌گران به خبر اضافه شدن نرخی برای دلار به‌عنوان نرخ متقاضی، در قالب یک سامانه جدید واکنش خاصی نشان ندادند. عده‌ای باور داشتند، قیمت دلار متقاضی نزدیک به نرخ بازار غیررسمی خواهد بود و با ایجاد آن زمینه را برای خریدهای غیرشفاف کاهش خواهد داد.
گروه دیگری از معامله‌گران بازار، صعودهای سنگین شاخص کل بورس را عاملی دانستند که موجب خروج بخشی از تقاضای ارزی به سوی بازار موازی شده است. به گزارش خبرگزاری «ایبنا» شاخص بورس با رشدی بیش از ۳ هزار واحدی در اولین روز معاملاتی هفته جاری، یک روز تاریخی را در تالار شیشه‌ای برای سهامداران رقم زد به‌طوری که نماگر اصلی بازار سهام به کانال ۱۰۲ هزار واحدی رسید. در شرایطی که شاخص بورس صعودی بود، در بازار سکه معامله‌گران دو نیمه متقاوت را تجربه کردند.

در همان ابتدای روز یکشنبه، حس کاهشی در بازار وجود داشت که معاملات سکه زیر مرز ۲ میلیون و ۳۵۰هزار تومان آغاز شد. حدود ساعت یک بعدازظهر قیمت سکه حتی تا محدوده ۲میلیون و ۳۱۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. با این حال، با برخورد به این نقطه حمایت از سکه بالا رفت و این فلز گرانبها با رفتن در کانال صعودی خود را تا محدوده ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بالا کشید. ساعت ۳بعدازظهر روز یکشنبه، ارزش سکه تمام بهار آزادی حدود ۲ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان بود که افزایش ۱۰ هزار تومانی را نسبت به قیمت روز پنجشنبه داشت. برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند که پس از ساعت ۴ بعدازظهر سکه نیز تا کانال ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بالا رفته بود.

گروهی از فعالان بازار باور داشتند، رفت و برگشت قیمتی سکه و دلار در روز یکشنبه نشانه‌هایی از بازگشت تعادل نسبی را در خود داشت. با این حال اکثر آنها اعتقاد داشتند برای تحلیل دقیق تر از وضعیت بازارها باید کمی صبور بود و وضعیت روزهای آینده سکه و دلار را بررسی کرد. در این میان، عده‌ای باور داشتند، واکنش معامله‌گران به افزایش انتهایی سکه و دلار در روز یکشنبه می‌تواند دامنه مجاز بازار در روزهای آینده را تعیین کند. در واقع از نظر آنها، کف قیمت سکه و دلار در روز یکشنبه تقریبا مشخص شد و باید منتظر تعیین سقف بازار بود. این در حالی است که گروه دیگری باورداشتند، اصلاح سکه در روز شنبه موقت خواهد بود و می‌تواند حتی با توجه به ارزش ذاتی خود به زیر مرز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بازگردد. در اولین روز کاری هفته، حباب سکه با محاسبه ارزش افزوده نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان بود.

افزایش بهای سکه در شرایطی رخ داد که دبیرکل بانک مرکزی از احتمال آغاز دوباره حراج این فلز گرانبها خبر داده است. به گزارش خبرگزاری «ایبنا» دبیرکل بانک مرکزی درباره احتمال حراج دوباره سکه در بانک کارگشایی گفت: بانک مرکزی با توجه به واقعیت و نیاز بازار در این خصوص تصمیم می‌گیرد؛ امکان برقراری حراج دوباره سکه برای تامین نیاز نقدی و روزانه سکه وجود دارد. همچنین محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی درباره سکه‌های پیش فروشی با بیان اینکه این بانک به تعهدات خود پایبند است و در زمان مقرر تحویل سکه‌ها انجام می‌شود، گفت: تحویل یک سکه هم به آینده موکول نمی‌شود. طرح جدید اوراق گواهی، حباب بازار سکه را از بین می‌برد؛ چراکه طبق این طرح در بورس حالت چوب‌زنی برای سکه رخ می‌دهد و بازار متعادل می‌شود. برخی از بازیگران بازار باور دارند، ورود سکه‌های پیش فروش شده به بازار می‌تواند زمینه را برای تقویت سمت عرضه در بازار فراهم کند. با این حال، مساله آن است که وقتی انتظارات افزایشی در میان خریداران فعال باشد، سکه‌های تحویل گرفته را راهی بازار نخواهند کرد؛ بلکه صبر می‌کنند که با افزایش بیشتر سکه سود بیشتری را کسب کنند. به‌نظر می‌رسد در چنین شرایطی، مهم‌ترین مساله‌ای که سیاست‌گذار باید برای آن گام‌های عملی بردارد، تغییر انتظارات معامله‌گران بازار است.
https://akhbarbank.com/vdchvin-.23nzwdftt2.html
تازه ترین اخبار