۰
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۶

جزئیات تبدیل سکه‌های پیش فروش به اوراق

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت که فروش اوراق سکه در بازار بورس به طور حتم پایین تر از نرخ روز دربازار سکه است.
به گزارش اخبار بانک به نقل از ایسنا، بعد از تحولات بازار سکه و نوسان قیمتی که در چند ماه گذشته در آن اتفاق افتاد، این روزها قیمت سکه تا مرز دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. در جریان تشدید نوسان، بانک مرکزی اخیرا تصمیم به اجرای سیاست دیگری برای کنترل بازار گرفت. از این‌رو قرار است سکه‌هایی که پیش‌تر پیش فروش کرده بود را به بورس آورده و معاملات آن را انجام دهد.

آنچه که در اعلام مقدماتی بانک مرکزی درباره این سیاست اعلام شده بود از این حکایت داشت که دارندگان سکه‌های پیش فروش می‌توانند در شرایطی، رسیدهایی که در اختیار دارند را تحویل داده و در ازای آن اوراق سکه دریافت کنند آنگاه این اوراق در بورس و قبل از سررسید سکه‌ها قابل معامله خواهد بود. در حالی در طرح پیش فروش سکه که از بهمن‌ماه سال گذشته تا پایان فروردین‌ماه امسال برگزار و حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار سکه در هفت سررسید به فروش رفت که در طرح جدید بانک مرکزی این تعداد سکه قابلیت تبدیل شدن به اوراق را دارد.

جزئیات روند تبدیل رسیدهای سکه‌های پیش فروش به اوراق سکه موضوعی است که پیمان قربانی – معاون اقتصادی بانک مرکزی – امروز (یکشنبه) در نشستی خبری به تشریح آن پرداخت.

وی با مروری بر روند اجرای طرح پیش فروش که در ماه‌های اخیر آغاز شده گفت که در سر رسید یک ماهه حدود ٨٠٠ هزار سکه به بازار تزریق شد. این در حالی است که بانک مرکزی متعهد است تمامی سکه های پیش فروش را به صاحبان آنها تحویل دهد. اما با توجه به نوسان اخیر بازار و حبابی که ایجاد شد بررسی‌های دیگری در دستور کار قرار گرفت.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به تصمیم بانک مرکزی برای ایجاد امکان نقدپذیری سکه‌های پیش فروش گفت: حدود ١٠ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان سکه در این طرح به فروش رفت که این رقم حدود ٥.١ درصد پایه پولی ١٣٩٦ است.

قربانی ادامه داد: در انتشار اوراق سکه دارنده می‌تواند رسید خود را به اوراق تبدیل و در بورس معامله و نقد کند. این در حالی است که اکنون تحویل سکه‌ها به صورت کالا می تواند خطراتی را از لحاظ امنیتی برای صاحبان آنها ایجاد کند. اما در مجموع هیچ مشکلی برای تحویل سکه نیست و هر کسی مایل باشد می تواند آن را دریافت کند.

وی تاکید کرد: اوراق سکه کاملا در حکم فیزیک سکه است.

آنطور که معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت سازوکار این طرح به زودی با همکاری بانک مرکزی و سازمان بورس تعیین می‌شود.

آیا انتشار اوراق سکه بازار را تعدیل می‌کند؟
معاون اقتصادی بانک مرکزی در مورد این‌که انتشار اوراق سکه تا چه اندازه شرایط موجود بازار را تعدیل خواهد کرد توضیح داد: ما نمی‌توانیم پیش بینی در این مورد داشته باشیم به هرحال بانک مرکزی با توجه به شرایط موجود سیاستی را در دستور کار قرار داده که بتواند بازار را کنترل کند.
ممکن است زمانی قیمت اونس طلا در بازار جهانی به شدت افت کرده و با توجه به سیاستی که ما هم اجرا کردیم قیمت سکه تعدیل شود ولی ممکن است در سویی دیگر قیمت جهانی طلا و همچنین دلار رشد کرده و در نهایت سیاست ما تاثیر چندانی در کاهش قیمت سکه نداشته باشد.
وی این را هم گفت که به هر صورت انتشار اوراق بی‌تاثیر نیست و حتی اعلام خبر سیاست جدید بانک مرکزی در این زمینه خود موجب افت قیمت سکه تا پنج درصد در بازار شد.

توضیحاتی در مورد قیمت‌گذاری سکه
با وجود این‌که قیمت دلار طی سیاست‌های جدید ارزی دولت ۴۲۰۰ تومان اعلام شد و تاکید بر این بود که هرگونه نرخی غیر از این ممنوع و قاچاق محسوب می‌شود فروش سکه و حتی سکه‌های پیش فروش همواره بر اساس قیمت دلار در بازار آزاد معامله می‌شود.
معاون اقتصادی بانک مرکزی در رابطه با این تناقض به ایسنا توضیحاتی اعلام کرد.

وی گفت که با توجه به شرایطی که پیش روی اقتصاد کشور وجود دارد دولت تصمیم گرفت تا ترتیبات ارزی را به مرحله‌ی اجرا درآورد، چرا که سیاست‌های قبلی دیگر برای شرایط موجود مناسب و پاسخگو نبود از این‌رو نرخ ۴۲۰۰ تومان را برای هر دلار مشخص و در دستور کار قرار داد که این نرخ برای تامین نیازهای موجه یعنی واردات کالاهای ضروری و اساسی بود.

به گفته قربانی کسی که سکه می‌خرد جنس سرمایه‌گذاری او از نوع سفته‌بازی است و این نیازی نیست که بتوان آن را با ذخایر ارزی پاسخ داده و با دلار ۴۲۰۰ تومان و با رانت بالا پاسخگو بود، چرا که موجب ضرر به منابع و اقتصاد خواهد شد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در همین راستا توضیح داد: باید بتوان از شرایط ارزی و اقتصادی و زندگی مردم حمایت کرد و این در حالی است که سیاست ارزی نیز به مرور مورد پایش و تکمیل قرار خواهد گرفت.
 
https://akhbarbank.com/vdcdjx09.yt0f56a22y.html
برچسب ها: سکه پیش فروش سکه
تازه ترین اخبار