۰
۱
وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از نحوه نگرش بخش خصوصی درباره انبوه‌سازی پروژه‌ها از آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن برقی گرگان-اینچه برون تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: مردم تا ۶ برابر میزان سپرده گذاری تسهیلات با نرخ ۶درصد برای بافت فرسوده دریافت می‌کنند.
به گزارش اخبار بانک به نقل از خبرآنلاین، عباس آخوندی با انتقاد از توقعات بخش خصوصی برای انجام پروژه های انبوه سازی اظهار کرد:بخش خصوصی باید با کمک ساکنان در محله ساخت و ساز کند و ارزش افزوده را با آنها شریک شود. بخش خصوصی نمی تواند انتظار داشته باشد دولت به تملک اراضی پرداخته و آن را به بخش خصوصی تقدیم کند.

وی با بیان این‌که کار باید دست بخش خصوصی باشد، نه اینکه دولت تبدیل به کارگزار بخش خصوصی شود، افزود:‌هیچ دولتی در دنیا چنین کاری نمی کند. مبنای ما ارتقای کیفیت محله و مشارکت ساکنان است. کیفیت زندگی باید در محله ها ارتقا پیدا کند تا از کوچ مردم از محله ها جلوگیری شود. بخش خصوصی نیز باید در این امر مشارکت کند. وقتی بر محله ها تمرکز می شود باید توجه داشت که هر محله مشکل خاص خود را دارد. ممکن است مساله در یک محله احیای بافت تاریخی، در محله‌ای بهسازی معابر و در محله دیگر ایجاد فضای خدماتی و فرهنگی باشد.

وی با اشاره به این‌که باید شهرداری محور بازآفرینی شهری باشد، چراکه نزدیک ترین سازمانی است که به مردم خدمت می دهد، تصریح کرد:  در هر محله یک عنصر محرک توسعه وجود دارد. اصلی ترین هدف گذاری در محلات تشخص و هویت محله است. این مساله در رفتار همه نمود دارد؛ کسی که قصد دارد در محله ای سکونت کند، تشخص آن محله را می سنجد. 

وی ادامه داد: اگر تشخص محله ای تنزل پیدا کرده باشد، خدمت رسانی به آن با مشکل مواجه می شود. به همین علت ما به دنبای اعطای منزلت اجتماعی به محلات هستیم. این مساله جنبه فیزیکی ندارد، اما ارزش افزوده بسیاری دارد. به همین علت ما در محلات به عنوان مثال به دنبال احیای ساختمان های ارزشمند هستیم.

‌آخوندی انجام پروژه های عمرانی را لازمه تشخص بخشی به محلات دانست و افزود: پروژه های پیشتاز باید منزلت محلی را ارتقا دهند. قاعدتا ارتقای منزلت محلی بدون اقدامات عمرانی انجام پذیر نیست. به عنوان مثال برخی محله ها نیار به اصلاح معابر دارد. در صورت اصلاح معابر و فضای سبز یک محله، آن محله منزلت و شخصیت پیدا می‌کند و مردم ساخت و ساز در آن محله انجام می دهند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به دو مدل تامین مالی وجود دارد که یکی بر پایه یارانه است، گفت: تقریبا تمام سیستم‌های یارانه ای قفل شده بودجه ای برای یارانه دادن وجود ندارد.  روشی که دنبال می‌کنیم بر پایه سپرده‌گذاری مردم است. با این روش قیمت تمام شده پول کاهش پیدا می‌کند. اکنون به ازای سپرده‌گذاری، تسهیلات با نرخ سود  6 درصد برای خرید و ساخت خانه در بافت فرسوده اعطا می‌شود. در این روش مردم تا 6 برابر میزان سپرده گذاری خود با نرخ 6درصد برای بافت فرسوده و نرخ 8درصد برای سایر بافت‌ها تسهیلات دریافت می‌کنند.

به گفته آخوندی، دولت نیز یارانه ای پرداخت نمی‌کند.  این سیستم به گردش مالی خود متکی است، باید به سمت سسیستم‌های خود اتکا حرکت کنیم و این اتفاق در حال تحقق است.

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن برقی گرگان-اینچه برون تا دو ماه آینده
وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی برقی کردن قطار گرمسار-اینچه برون خبر داد و افزود: این پروژه 1.2 میلیارد یورو ارزش دارد و پروژه بسیار مهمی است.  این راه‌آهن یکی از اولین پروژه‌های ملی ایران است و کریدور شمال به مرکز را شکل داده که از مرحله طرح و تفاهم‌نامه گذشته  و به قرارداد رسمی با طرف روس منجر شده است.  تامین مالی این پروژه انجام شده  قرار بر این است که کارهای مهندسی اولیه این پروژه انجام شده و بتوانیم طی یک تا دو ماه آینده پروژه را به صورت رسمی آغاز کنیم. خوشبختانه در این پروژه با هیچ مانعی مواجه نیستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح های جایگزین راه آهن گرمسار-اینچه برون گفت: با پروژه احداث راه‌آهن به سمت شاهرود مخالف نیستیم، اما مشکل اینجاست که عبور از البرز به میلیاردها یورو منابع مالی نیاز دارد. این بحثی است که همواره در راه‌آهن با آن بحث شده، اما پروژه بسیار گران قیمتی است. این مسئله حتی در مورد راه‌آهن تهران-شمال که می‌تواند جمعیت چند ده میلیونی را جابجا کند، وجود دارد.

آخوندی درباره پروژه قطار گرگان-مشهد نیز گفت: پروژه بعدی، پروژه گرگان-بجنورد-مشهد است. تاکنون بارها بدون آنکه تامین مالی این پروژه انجام شود، راجع به آن صحبت شده است. من تصمیم دارد تا وقتی قراردادی امضا نشده، راجع به پروژه‌ای صحبت نکنم. هنوز قرارداد قطعی امضا نشده‌است. مقدمات کار انجام شده است، طرح در شورای اقتصاد تصویب شده، شریک داخلی و چینی انتخاب شده و بانک عامل انتخاب شده است. اما تا وقتی که تامین مالی انجام نشده باشد، این پروژه را اعلام رسمی نمی‌کنیم، اما پیگیر هستیم.

وی همچنین به بندر خشک و لجستیک پارک در مرز اینچه‌برون اشاره کرد و افزود: ما با طرف ترکمن در این مورد صحبت کردیم. خوشبختانه تمام رقم‌های پولی با طرف ترکمن حل و فصل شده و امیدواریم بتوانیم خط آهن عریض را به این منطقه متصل کنیم.
 
https://akhbarbank.com/vdcf00dv.w6dytagiiw.html
برچسب ها: وام مسکن وام
مشاهده نظر مخاطبان
United Kingdom
اعطای چنین وامی در شرایط فعلی تورم زا است اخباربانک عزیز کاش مقاله بگزارید که دولت اینکار را در شرایط تورم فعلی موقتا مسکوت بگزارند.
تازه ترین اخبار