بورگوارد BX۷ در برابر سورنتو ۲۰۱۸

19 خرداد 1397 ساعت 10:37


هفته نامه خودرو امروز: در این آشفته بازار که اوضاع را برای افرادی که قصد دارند برای نخستین بار یک خودرو خارجی بخرند بسیار سخت کرده، اگر به دنبال یک کراس اوور سایز متوسط باشید، اخیرا گزینه ای تحت عنوان «بورگوارد BX7» به بازار ایران راه یافته که فروش آن به تازگی شروع شده است. BX7 در حال حاضر ارزان ترین کراس اوور 7 نفره وارداتی بازار است که برای محک زدن نکات مثبت و منفی آن، قصد داریم این تازه وارد را در کنار یک گزینه ثابت شده در بازار یعنی سورنتو 2018 قرار دهیم.
آلمانی پر غرور در مصاف ببر خوشنام
کمی از سورنتو
پیشینه حضور سورنتو در بازار ایران به سال 2008 و عرضه نسل نخست این خودرو با موتور 6 سیلندر 3.3 لیتری باز می گردد. سورنتوی جدید در دو نسخه ساده و GT لاین در بازار کشور حضور دارد و با وجود پلتفرمی مشترک با هیوندای سانتافه، از نظر مشخصه های فنی (به غیر از تفاوت سیستم پاشش سوخت در این خودروها که در ادامه توضیح خواهیم داد)، امکانات و عملکرد کلی بسیار شبیه به برادر پرفروش ترش است. اما عرضه این خودرو عمدتا در سال های 2015 و 2016 صورت گرفت که البته تعداد محدودتری نمونه 2017 نیز به بازار ایران راه پیدا کرد. به همین خاطر سورنتوهای 2017 معمولا جهش قیمت بسیار بیشتری نسبت به 2015 و 2016 دارند. 
آلمانی پر غرور در مصاف ببر خوشنام
بازگشت آلمانی پرغرور
روزگاری از بورگوارد به عنوان سومین خودروساز بزرگ آلمان یاد می شد اما در دهه 60 میلادی بنا به دلایلی عمدتا سیاسی، این برند خودروسازی بسیار معتبر یک غیبت چند دهه ای را تجربه کرد تا اینکه بورگوارد در سال 2008 میلادی «بورگوارد آ.گ» مجددا احیا شد. BX7 نخستین محصول از این برند احیا شده بود که در نمایشگاه بین المللی خودروی فرانکفورت 2015 رونمایی شد.
آلمانی پر غرور در مصاف ببر خوشنام
ببر و بورگوارد!
سورنتو در ظاهر با توجه به بهره گیری از زبان طراحی جدید کیاموتورز که زاده دستان پرتوان پیتر شره‌یر آلمانی است، طراحی بسیار خوب و پخته ای دارد که بعضا آن را شبیه به برخی از محصولات شاسی بلند گروه کرایسلر می دانند. این خودرو با وجود ابعادی نسبتا بزرگ و طولی نزدیک به 4.8 متر، عملا بزرگ تر از دیگر همکلاسانش به نظر می رسد و به همین خاطر شاید بعضا فکر کنند که سورنتو حتی یک کلاس از برادر دوقلویش سانتافه هم بزرگتر است. اما همانطور که در بالاتر گفته شد، این کراس اوور کره ای در دو نسخه ساده و GT Line به بازار کشورمان عرضه شد
آلمانی پر غرور در مصاف ببر خوشنام
که نمونه GT لاین با وجود 5 تا 10 درصد اختلاف قیمت نسبت به سورنتوی ساده از برخی جزئیات ظاهری بیشتر که چهره خودرو را به سمت اسپرتی تر بودن سوق می دهد، بهره می برد. سورنتو با رینگ های 19 اینچی آلیاژی به بازار عرضه می شود و در تمامی نمونه های وارد شده به ایران دارای سقف پانوراماست. اما در مقابل بورگوارد نیز به عنوان یک کراس اوور هم رده، از نظر ابعاد شباهت بسیار زیادی به سورنتو دارد و تنها در بعد طول، اندکی کوتاه تر از رقیب کره ای طراحی شده است. طراحی این خودرو با وجود جلوپنجره بزرگش شمایلی کاملا لوکس دارد و اگر BX7 را از دور بنگرید، در زوایای مختلفش نقشی از دیگر کراس اوورهای آلمانی مثل آئودی Q5 یا حتی پورشه ماکان را می توان تماشا کرد.
کابین و امکانات
سورنتو در کابین هم بسیار ساده و محافظه کارانه شکل گرفته و هر چند که در نسخه GT لاین با وجود خط دوخت غیرهمرنگ، پدال های آلومینیومی، فرمان طرح D و ... فضای خاص تری را به شما ارائه می کند اما در مجموع اگر به دنبال کابین لوکس و پرزرق و برق هستید، سورنتو خودروی شما نیست. در عوض این آلمانی جاه طلب در داخل کابین هم با فضایی لوکس پیش روی شما قرار می گیرد که البته نوع تریم داخلی و امکانات ارائه شده برای آن به تفکیک هر تیپ متفاوت است. اما در مجموع در حال حاضر تنها فول ترین نسخه از BX7 (تیپ Ultimate) به بازار داخلی عرضه خواهد شد که از روکش تارتان صندلی ها به همراه غربیلک چرمی بهره می برد.
آلمانی پر غرور در مصاف ببر خوشنام
این در حالی است که سورنتو در هر دو نسخه GT لاین و ساده دارای تودوزی چرمی است. همچنین تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه به همراه دریچه های مجزای ردیف دوم و سوم، نمایشگر 12.3 اینچی با کنترلگر 10 جهته، 9 بلندگو، 4 گرمکن صندلی، دوربین 360 درجه و قابلیت ذخیره تصاویر جلو، سیستم دید در شب، سنسور پارک جلو و عقب، استارت و ورود بدون سوئیچ، درب صندوق هوشمند الکترونیکی، کنترل اتوماتیک شیشه ها و سانروف با ريموت، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل فشار باد تایرها (TMPS)، سیستم هشدار خستگی، سیستم تشخیص نقاط کور، سقف پانورامیک، سنسور باران، جمع شدن اتوماتیک آیینه های جانبی، حافظه یکپارچه آیینه ها و صندلی ها و... از جمله امکانات رفاهی عرضه شده در بورگوارد BX7 هستند.
آلمانی پر غرور در مصاف ببر خوشنام
البته سورنتو هم در مقابل با سیستم تعلیق تطبیق پذیر (ثابت نگه داشتن ارتفاع در هنگام حمل بار)، سیستم ایمنی شیشه ها، اتولایت انطباق روشنایی چراغ های جلو با چرخش فرمان، سیستم کمک پارک هوشمند SPAS، ترمز پارک الکترونیکی، حافظه یکپارچه آیینه های جانبی و صندلی راننده، کروز کنترل اتوماتیک استارت دکمه ای و سوئیچ هوشمند، سنسور باران، سقف پانوراما، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، کیلومتر شمار سوپرویژن به همراه نمایشگر TFT هفت اینچی، سیستم صوتی با نمایشگر لمسی 4.3 اینچی (اینچی به صورت سفارشی)، گرمکن صندلی های جلو و عقب، سردکن صندلی های جلو، کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان و به بازار عرضه می شود که اگر مجموع امکانات را در نظر بگیریم، این دو خودرو باجی به هم نمی دهند!
۳۶ اسب درقبال یک تنفس!
مهمترین تفاوت در بین سورنتو و BX7، سیستم تنفس پیشرانه های این دو خودرو است. در واقع همانطور که در بالاتر گفته شد، این نسل از کیا سورنتو با پیشرانه 4 سیلندر سری تتا 2 به بازار ایران راه پیدا کرد که حجمی معادل 2.4 لیتر داشته و از سیستم پاشش مستقیم سوخت به داخل سیلندر یا همان GDI بهره می برد. سورنتوی 188 اسب بخاری به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک مجهز است و سیستم انتقال قدرت چهارچرخ متحرک AWD دارد با این حال این خودرو را نمی توان یک گزینه مناسب برای بیراهه نوردی دانست؛ چرا که اساسا ساختار پلتفرم این خودرو (به خصوص در بخش تعلیق و شاسی) مناسب شرایط ناهموار نیست.
در مقابل، کراس اوور تازه وارد BX7 از یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ بهره می برد که این موتور با وجود حجم کمتر نسبت به سورنتو اما به لطف سیستم تنفس غیراتمسفریک، قدرتی معادل 224 اسب بخار (36 اسب بخار بیشتر) به شما ارائه می کند. BX7 همچنین از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک بهره می برد و سیستم انتقال قدرت AWD هوشمند برای آن در نظر گرفته شده است.
آلمانی پر غرور در مصاف ببر خوشنام
پایان ماجرا
در مجموع باید گفت که هر یک از این دو رقیب که اختلاف قیمت فاحشی دارند دارای قابلیت هایی مختص به خودشان هستند که در مجموع هر گزینه با سلیقه یک قشر از افراد جور در می آید. بورگوارد طراحی لوکس تر و خاص تری دارد و همچنین در مبحث قابلیت های دینامیکی، بهتر از سورنتو ظاهر می شود. اما سورنتو در بازار خود جا افتاده است و با توجه به پیشرانه اتمسفریکش احتمالا در استفاده طولانی مدت استهلاک کمتری داشته باشد. با این حال باید ببینید که شما کدام گزینه را با توجه به چه دلیلی می پسندید؛ که البته بحث مبلغ پرداختی نیز در این بین بسیار حائز اهمیت است!
آلمانی پر غرور در مصاف ببر خوشنام


کد مطلب: 61084

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/61084/بورگوارد-bx۷-برابر-سورنتو-۲۰۱۸

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com