۰
گوشی‌هایی با ۳ لنز دوربین؛ راهکار کاربردی یا تردستیِ تبلیغاتی؟
روزنامه هفت صبح: تردستی تازه تولید کننده ها در بازار موبایل ور رفتن با تعداد لنزهای دوربین است، طوری تبلیغ می کنند انگار عکس هایی که قبلا با یک دوربین می گرفتیم، بی کیفیت و به دردنخور بوده اند. همین یکی دو سال پیش گول خوردیم و موبایل هایی با دوربین دوگانه خریدیم و خیال مان راحت بود که فعلا قرار نیست این دسته موبایل ها از مد بيفتند اما وسوسه سود بیشتر دست بردار نیست و حالا شاهد حضور موج تازه ای هستیم که تلاش می کند دوربین موبایل ها را سه چشمی کند.
چشم سومت پیدا نیست
تبلیغات انجام شده برای این دسته محصولات جذاب و کاربردی به نظر می آید ولی وقتی پای عکاسی با این دوربین سه گانه می روید، با نتایج متفاوتی روبرو می شوید. نتایجی که نه می توان لقب، ناامید کننده به آنها داد و نه باعث می شود از داشتن این گوشی احساس دلگرمی کنید.

مشخصات این دوربین چیست؟
هوآوی کلیدی ترین ویژگی پرچمدار جدید خود را دوربین این گوشی می داند. هوآوی P20Pro از دوربین سه گانه بهره می برد که با همکاری لایکا توسعه داده شده است و به سه سنسور 40 مگاپیکسلی رنگی، 20 مگاپیکسلی مونوکروم و یک سنسور 8 مگاپیکسلی با لنز تله فوتو مجهز شده که به ترتیب در پس لنزهایی با دیافراگم f/1.8، f/1.6 و f/2.4 قرار دارند.

این گوشی به لطف لنزهای جدید لایکا موسوم به VARIO - SUMMILUX ، امکان بزرگنمایی اپتیکال سه برابری و بزرگنمایی هیبریدی پنج برابری در اختیار کاربر قرار می دهد و از ایزو 102400 برای ثبت تصاویر بهتر در شرایط نوری ضعیف پشتیبانی می کند. گوشی P20Pro در آزمون های وب سایت DxOMark موفق به دریافت امتیاز کلی 109 شده که به مراتب بالاتر از امتیاز پرچمداران فعلی دنیای گوشی هوشمند است.

چشم سومت پیدا نیست
چشم سومت پیدا نیست
چشم سومت پیدا نیست

وقتی پیکسل ها وارد میدان می شوند
در مجموع ما در گوشی هواوی با چهار دوربین روبرو هستیم. دوربین هایی که 8، 12، 20 و 40 مگاپیکسل قدرت دارند و هر کدام یک فریم خاص را ثبت می کنند. کاری به دوربین جلو نداریم و به سراغ سه دوربین پشتی می رویم. اگر با این سه دوربین به صورت مجزا عکاسی کنید و روی عکس خود تا وقتی کیفیت حفظ می شود زوم کنید، با چیزی شبیه عکس هایی که در ادامه خواهید دید روبه رو می شوید.

در اینجا با سه مدل دوربینی روبرو هستیم که هر کدام حرف خود را می زنند. دوربین 12 مگاپیکسلی در این میان خیلی خرفی برای گفتن ندارد ولی دولنز 20 و 40 تفاوت بسیار محسوسی را به نمایش می گذارند. هر چند رنگ ها در لنز 20 مگاپیکسلی بهتر ثبت شده اند ولی لبه های تصویر به اندازه کافی دقیق نبوده و تصویر شبیه دوربین هایی شده که از زوم دیجیتال استفاده می کنند. در لنز 40 مگاپیکسلی جزئیات بهتر به نمایش گذاشته شده اند ولی طیف رنگی کمتری را شاهد هستیم. امری که نشان می دهد هوآوی از سنسور رنگی 12 امگاپیکسلی در حالت عکسبرداری با لنز 40 مگاپیکسلی استفاده نکرده و عکسی رنگ و رو رفته به تصویر می کشد.

هر چند در مسئله قدرت مگاپیکسلی P20Pro ما را به جایی نمی رساند ولی وقتی سراغ عکسبرداری در نور کم می رویم شاهد یک تفاوت چشمگیر بین دو گوشی معمولی و پیشرفته این سری هستیم. در شرایط تور کم دوربین P20 حتی نمی تواند به درستی فوکوس کند، در حالی که مدل Pro هر چند نویز زیادی به تصویر می آورد ولی می تواند به مقدار کافی نور جذب کرده و عکس نسبتا استاندارد تحویل مان دهد. در مجموع می توان گفت قابلیت لنز سوم توانسته به داد هوآوی برسد و در زمینه عکاسی در نور کم آبروی این شرکت را بخرد. این لنز می تواند نور بیشتری نسبت به دو لنز دیگر دریافت کرده و با ترکیب عکس خود با سه دوربین دیگر جزئیات و روشنایی بیشتری به تصویر ببخشد.

وقتی پای قدرت زوم 2x به میان می آید
این گوشی قرار است چندنوع زوم مختلف را به رخ ما بکشد. دوربین سوم P20 Pro دارای زوم سه برابری روی سنسور هشت مگاپیکسلی خود است. زمانی که بیشتر از این مقدار تا میزان پنج برابر زوم کنید، هواوی از تکنیک زوم هیبریدی استفاده خواهد کرد. این گوشی همچنین قادر به زوم دیجیتالی تا 10 برابر نیز هست. تصاویر ثبت شده توسط دوربین زوم هشت مگاپیکسلی و بخشی از تصویر دوربین زاویه گسترده 40 مگاپیکسلی ترکیب می شوند که به پردازشگر تصویر امکان تولید تصویر واضح تری در زوم بیشتر از میزان طبیعی می دهد. ولی همه این حرف ها در عمل هیچ می شود. شما اگر با لنزهای هوآوی معمولی به مقدار 2x زوم کنید و عکس بگیرید، خیلی فرقی با عکس های بزرگ شده دوربین P20 Pro مشاهده نخواهید کرد. .

پنج برابر زوم، تاثیری روی کیفیت می گذارد؟
در زوم 2x که شاهد اتفاق خاصی نبودیم، ولی به سراغ زوم 5x می رویم تا ببینیم ادعای هواوی در مورد قدرت زوم گوشی Pro چقدر صحیح است برای اینکه کامل جزئیات عکس ها را متوجه شوید، یک کتاب انتخاب شده و از آن با دو گوشی معمولی و Pro در زوم پنج برابری عکاسی شده است.
با اینکه در عکس های 5x مدل Pro جزئیات بیشتری دیده می شود، ولی رنگ آن کمی ضعیف تر از مدل P20 معمولی است. نکته اصلی اینجاست که خود P20 معمولی نیز در زوم دیجیتالی، بسیار بهتر از دیگر دوربین ها عمل می کند و مدل Pro فقط کمی این عملکرد خوب را بهبود می بخشد.

چشم سومت پیدا نیست
چشم سومت پیدا نیست

واقعا هوش مصنوعی کار خاصی می کند؟
هوآوی در دوربین این گوشی از اعمال پردازشی متعدد پیشرفته ای استفاده می کند که علاقه دارد نام هوش مصنوعی بر روی آن بگذارد. زمانی که توسط دوربین این گوشی عکس می گیرید. این پردازش های پیشرفته برای افزایش غنای رنگ ها، بهبود حالت رنگ پوست و ترکیب تصاویر سنسورهای مختلف استفاده می شوند. سنسور 24 مگاپیکسلی سلفی این گوشی از face mapping یا طرح برداری از صورت برای سه بعدی کردن افکت ها به جای اعمال فیلتر به یک تصویر تخت استفاده می کند.
این طرح برداری از صورت همچنین برای زیباسازی صورت، صاف کردن پوست و موارد زیباسازی دیگر نیز استفاده می شود. هوآوی از این پردازش های هوشمند در زمینه فوکوس نیز بهره می برد، قابلیت advanced object tracking یا پیدا کردن پیشرفته سوژه در این گوشی طراحی شده است تا تصویر سوژه را در حین حرکت نیز واضح نگه دارد.
جدای از دوربین، هوآوی در فلاش این گوشی نیز یک حسگر حرارت رنگ تعبیه کرده است که این شرکت ادعا می کند، سطح جدیدی از دقت رنگ را برای تصاویر ثبت شده توسط این دوربین به ارمغان خواهد آورد. از امکانات دیگر دوربین این گوشی می توان به ثبت تصاویر پانورامای سه بعدی، عکس های متحرک، تعداد زیادی افکت پس زمینه، قابلیت ultra snapshot که امکان فعال سازی دوربین از صفحه خاموش در مدت سه دهم ثانیه را می دهد و فیلمبرداری آهسته با سرعت 960fps نام برد.

واقعا نیاز به دوربین با لنز سه گانه داریم؟
هوآوی برای دوربین های خود زحمت زیادی کشیده است و این را در عکس های عادی این گوشی می توان دید. همچنین به جرات می توان گفت، دوربین گوشی Pro عملکرد بهتری از مدل معمولی دارد. اما اینجا با سوال اساسی روبرو می شویم؛ واقعا دوربین Pro یا اصلا دوربین سه گانه به نسبت دیگر دوربین های دوگانه ارزش این هزینه اضافه را دارد؟
به نظر ما واقعا ارزش ندارد. چراکه بیشتر لنزهای دوگانه تا 80. 90 درصد قابلیت های این دوربین را پوشش می دهند و در مواردی حتی بهتر عمل می کنند. هر چند این دوربین برتری های زیادی دارد ولی بهتر است کمی با خود صادق باشید تا به حال چندبار موقع عکسبرداری از قابلیت زوم گوشی استفاده کرده اید؟ یا تصمیم گرفته اید در تاریکی تقریبا مطلق عکس بگیرید؟
دوربین گوشی بیشتر برای عکس هایی عریض از مناظر و یا عکس هایی با دوستان و آشنایان کاربرد دارد. همچنین بیشتر این عکس ها قرار نیست جایی چاپ شوند که به دنبال عمق تصویر و دوربین 40 مگاپیکسلی باشیم. از ما نصيحت، اگر 300 دلار پول برای شما عددی محسوب می شود، به همان مدل معمولی یا گوشی های با لنز دو گانه عادی بچسبید.
https://akhbarbank.com/vdcbgzb0.rhbg9piuur.html
تازه ترین اخبار