۰
مدیر مرکز ارتباطات و روابط عمومی بانک شهر در آستانه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی یادداشتی را منتشر کرد.
روابط عمومی نتیجه تحولات جوامع و نظام‌های ارتباطی سازمان‌ها
به گزارش اخبار بانک به نقل از مرکز ارتباطات و روابط عمومی بانک شهر در متن این یادداشت آمده است:
 
17می، روز ملی جهانی ارتباطات است. این روز که مصادف با 27 اردیبهشت ماه است، در ایران نیز به عنوان«روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» ثبت شده است. این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را در این دنیای جدید فناورانه و الکترونیک مورد توجه قراردهیم.
 
امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیتهای حرفه ای، علمی و الکترونیکی،‌ از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. بنا بر این،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع،‌ منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم گیری سازمان است.
 
اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها وابسته است.
 
با این اوصاف، صنعت روابط عمومي دوران تحولات پيچيده اي را تجربه مي‌كند. از يك سو رشد فناوری های ارتباطی و فضای مجازی و از سوي ديگر مخاطبانِ خواهان فعاليت مشاركت جويانه، اين صنعت ارتباطاتي و اطلاع رساني را با تحولات جدي و عرصه‌هاي ناشناخته‌اي روبرو كرده است.در طول سالهای گذشته، تحولي اساسي در دسترسي مردم به اطلاعات صورت گرفته است. واحدهاي روابط عمومي در طول اين سال‌ها تحت فشار بوده‌اند تا از انتشار مطالب به سوي مخاطبان توده‌اي فاصله گرفته و به سمت ارتباطات متعامل با مخاطبان فعال تغيير مسير دهند و بدون تردید فضای مجازی در این عرصه نقش بی بدیلی بازی کرده است؛ نقشی پر از تهدید و فرصت.
 
آنچه مسلم است اینکه فرصت استفاده از فضای مجازی برای روابط عمومی ها خیلی بیشتر از جنبه های تهدیدآمیز آن است.این فضا می تواند جایگزینی برای پرکردن خلاءهای ارتباطی و رسانه ای باشد. روابط عمومی ها با استفاده از این فرصت می توانند این جایگزینی را به وجود آورند. حضور مستمر و موثر کارکنان روابط عمومی ها در سازمان های مختلف در فضای مجازی کمک می کند تا بخش های مختلف یک سازمان همزمان اطلاعات درست و با سرعت در اختیار مشتریان خود قرار دهند زیرا امکانات فضای مجازی به روابط عمومی سازمان ها این فرصت را می دهد که در فضایی گسترده تروباسرعت بیشتری بامخاطبان خود ارتباط برقرارکنند. در جوامع فعلی روابط عمومی یکی از اصلی‌ترین عوامل برای ایجاد مناسبات با اقشار و جوامع مختلف به شمار می‌آید. روابط عمومی ها باید در رقابت در فضاهای مجازی کوشا باشند زیرا روابط عمومی نتیجه تحولات جوامع و نظام‌های ارتباطی سازمان‌ها هستند که در دو بُعد درون‌ سازمانی و برون ‌سازمانی اتفاق می‌افتند تا اعتماد میان افراد در محیط کار و جامعه نسبت به آنچه از سوی سازمان انجام می‌شود به ‌دست آید.
 
زیست در فضای مجازی را می توان سرنوشت محتوم انسان ها و سازمان ها دانست و در این میان روابط عمومی ها به واسطه نیاز ذاتی به برقراری ارتباط، ناگزیر از برنامه ریزی مطلوب برای برخورداری از زیستنی مطلوب در این فضا هستند.
 
این فضا در عین حال که دایره مخاطبان در دسترس روابط عمومی ها را وسیع تر و عمل ارتباط را برای روابط عمومی ها تسهیل و تسریع می نماید، نیازمند افرادی است که از آگهی های توامان فنی، ارتباطی، دانشی و ... لازم برخوردار باشند تا در این فضا همسو و همپای تحولات حرکت کنند.
 
به عبارتی روابط عمومی ها ناگزیر از سرمایه گذاری های آنلاین هستند تا بتوانند در فضای مجازی برای مخاطبان خودپیامهای مناسبتی تولیدکنند،به ابهامات ونیازهای آنان به سرعت پاسخ گویند،امکان ایجادتماسهای سریع وبی واسطه رابین مخاطبان باسطوح مختلف سازمان فراهم کنند، در زمان بحران سریعاً وارد عمل شوند و از این بستر برای تامین اهداف ترفیعی یا تعالی نام سازمان بهره جویند.
 
گرچه امروزه به لطف فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و رسانه های تعاملی به کانالهای ارتباطی گسترده تروواکنشهاوبازخوردهاپرشتاب ترشده اند،امابی گمان این فناوری ها، به خودی خود، نقش نظام های ارتباطی و رسانه های جمعی و روابط عمومی را برجسته نمی کند. بلکه این ها ابزارهایی هستند که با بهره گیری از آن ها، ما، به عنوان کنشگران و کارگزاران روابط عمومی می توانیم درکی عمیق تر از حرفه خود و وظایف خویش در حافظه مردم و سازمان های متبوع خود ایجاد کنیم و این کار جز با اندیشه پویا و همت بلند ما انجام نمی پذیرد.
 
فعالیت روابط عمومی ها۲۴ ساعت در شبانه روز، هفت روز در هفته و ۳۶۵ روز در سال بدون مکث ادامه دارد و بدین سبب از این فرصت استفاده می کنم و روز ارتباطات و روابط عمومی را به تمام همکاران گرامی ام در روابط عمومی و عرصه ارتباطات در سراسر ایران تبریک می گویم و از خداوند بزرگ درخواست دارم که آنان را در انجام صادقانه وظایف شان یاری دهد و سربلندگرداند.
 
همت بلند دار که مردان روزگار از همت بلند به جایی رسیده اند
 
 
حمید رضا عظیمی
مدیر مرکز ارتباطات و روابط عمومی بانک شهر
https://akhbarbank.com/vdcamini.49nwy15kk4.html
تازه ترین اخبار