۰
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۲

گزارش دو روز سواری با سیتروئن C3، از کاشان تا اصفهان

گزارش دو روز سواری با سیتروئن C3، از کاشان تا اصفهان
آرش راهبر: شرکت سایپا – سیتروئن در آستانه پیش فروش سیتروئن C3، فرصتی برای آزمایش و آشنایی بیشتر خبرنگاران حوزه خودرو با این محصول فراهم کرد. یک برنامه 2 روزه که از دل خط تولید این خودرو در سایپا کاشان آغاز شد و تا نصف جهان ادامه یافت. سواری با سیتروئن C3 در مسیری به طول حدود 500 کیلومتر، دریچه‌های جدیدی از این ماشین نوظهور و منحصر به فرد را در ذهن خبرنگاران ایجاد کرد.
 
برجام زنده است...
سرعت فدای کیفیت

کاشان شهر گلاب و فرش، حالا یکی از مدرن‌ترین خطوط تولید خودرو در ایران را در اختیار دارد. جایی که می‌توان خودرویی در کلاس اروپایی را بسازد. یان مارتین از مدیران فرانسوی شرکت سایپا – سیتروئن در آغاز بازدید از کارخانه توضیحاتی به خبرنگاران داد و از چند و چون تولید سیتروئن C3 گفت. سیتروئن C3 با وسواس فراوان و دقت بسیار بر روی کیفیت تولید می‌شود و شریک فرانسوی خواسته که مونتاژ قطعات و کنترل کیفی آن دقیقا مطابق با نمونه اروپایی انجام شود. در حال حاضر تیراژ تولید این خودرو در هر روز به 5 دستگاه می‌رسد اما یان مارتین امیدوار است که این تعداد به زودی تا 8 دستگاه در روز افزایش یابد.

خط تولید در سایپا کاشان در کنار تولید سیتروئن C3، خودروهای دیگر از جمله چانگان CS-35 و تیبا را نیز در برنامه تولید دارد و به مرور قرار است با افزایش تیراژ تولید سیتروئن C3، از تیراژ تیبا کاسته شود. تولید آزمایشی سیتروئن C3 با افزایش مهارت کارگران به تدریج به تولید انبوه خواهد رسید. در عین حال تولید این خودرو با افزایش میزان داخلی‌سازی قطعات نیز همراه خواهد شد و به گفته مدیران کارخانه، قرارداد با صنعتگران داخلی در این زمینه منعقد شده است.

مهندس شهباز مدیر عامل سایپا – سیتروئن نیز در ادامه برنامه دقایقی درباره شرایط این کارخانه، تولید سیتروئن C3 و دو محصول آینده این شرکت صحبت کرد. سیتروئن C3 با موتور 1.6 لیتری توربو و نیروی 163 اسب بخار فقط در ایران تولید می‌شود و قرار است یک مدل کراس اوور و یک سدان نیز در سال‌های 2019 و 2020 اختصاصا برای بازار ایران طراحی و ساخته شود تا سبد محصولات سیتروئن در ایران توسعه یابد.

آزمایش رانندگی

پس از بازدید خبرنگاران از کارخانه سایپا در کاشان، نوبت به تست جاده رسید و خبرنگاران در 5 خودرو تقسیم شدند. برنامه روز اول حرکت از کاشان تا ابیانه و سپس حرکت به شهر اصفهان بود. در روز دوم خبرنگاران از مسیر جاده قدیم اصفهان تا میمه رفتند و پس از عبور از شهرهای کوچک جوشقان و قهرود و قمصر به کاشان بازگشتند. مسیرهای متنوع در این دو روز باعث شد که کیفیت سواری و توانایی‌های حرکتی سیتروئن C3 بیشتر آشکار شود.

سیتروئن C3 به صورت دورنگ (bi-tone) ساخته می‌شود یعنی بدنه آن به رنگ سفید و سقف آن به رنگ قرمز است. یکی از دلایل تولید کم تعداد این خودرو نیز به دلیل همین پیچیدگی در رنگ‌آمیزی است. مدیران سایپا- سیتروئن اعلام کردند که تا یک سال آینده تنها همین رنگ برای این خودرو استفاده خواهد شد.

طراحی بیرونی C3 شبیه به کانسپت چند سال قبل به نام کاکتوس است. یک هاچبک جذاب که ترکیب‌بندی متفاوتی از چراغ‌های جلو ارائه کرده و جلو پنجره آن با چراغ‌های روز درآمیخته است. روی درها به جای زهوارهای باریک معمول، ضربه‌گیرهای پهن جای گرفته که با حجم منفی و گرافیک متناسب با دیگر عناصر طراحی بدنه، به یکی از اجزای مهم در دیزاین خودرو بدل شده‌اند.

اما داخل کابین سیتروئن C3 هم عناصر جذابی دیده می‌شوند که با طراحی کلی خودرو هماهنگ است. صندلی‌ها به نظر کوچک می‌آیند اما راحت هستند. فضای بالای سر کافی است اما شاید جای پای کافی برای سرنشینان صندلی عقب فراهم نباشد.

ادوات و ابزار بر روی داشبورد چندان پرتعداد نیستند اما دسترسی‌های پرتعدادی از طریق مانیتور 7 اینچی و دست‌افزارهای کنار فرمان وجود دارد که استفاده از آنها نیز آسان است.

سیتروئن C3 در هنگام حرکت نقطه قوت خود را نشان می‌دهد. موتور پرقدرت 1.6 لیتری توربو و گیربکس 6 سرعته هوشمند آن بسیار هماهنگ و جسور هستند و این ماشین را در عرض 8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسانند که رکورد بسیار خوبی است. عکس‌العمل فرمان و ترمزها هم خوب است و در عین حال سیستم کنترل پایداری هم به سرنشینان اطمینان بیشتری می‌بخشد.

در کل عملکرد حرکتی سیتروئن تا حد زیادی نقاط ضعف آن را می‌پوشاند. شاید برای مصرف‌کننده ایرانی عجیب باشد که چرا این خودرو امکاناتی مثل سانروف ندارد یا حتی از دستگیره‌های سقفی خبری نیست اما در عوض خودرویی خاص به شمار می‌رود.

پیش فروش این خودرو روز 26 اردیبهشت انجام می‌شود در حالی که قیمت قطعی آن هنوز اعلام نشده است.
 
https://akhbarbank.com/vdcgt393.ak9zq4prra.html
تازه ترین اخبار