۰
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۳

آیین نامه اجرایی ماده ۵ قانون بیمه ثالث تصویب شد

هیات وزیران به پیشنهاد بیمه مرکزی و تایید شورای عالی بیمه، آیین نامه اجرایی ماده ۵ قانون بیمه اجباری خسارت وارده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را تصویب و ابلاغ کرد.
به گزارش اخبار بانک، در این آیین نامه آمده است:

ماده۱ - در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند و سایر اصطلاحات تابع تعاریف مندرج در قانون است:

الف - قانون: قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه -مصوب 1395
ب- بیمه مرکزی: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

پ- شرکت بیمه - هر یک از شرکت های بیمه در حال فعالیت یا در شرف تاسیس که تقاضای مجوز فعالیت در رشته شخص ثالث را از بیمه مرکزی دارند.

ت - مجوز فعالیت: اجازه کتبی بیمه مرکزی برای فعالیت شرکت بیمه در رشته شخص ثالث که بر اساس این آیین نامه صادر می شود.

ث - توانگری مالی: نسبت توانگری مالی شرکت بیمه که بر اساس مصوبات شورای عالی بیمه تعیین می شود.

ماده ۲- شرکت بیمه متقاضی فعالیت در رشته بیمه شخص ثالث جهت اخذ مجوز فعالیت در این رشته باید به تشخیص بیمه مرکزی واجد شرایط زیر باشد:

الف - داشتن حداقل سرمایه پرداخت شده مطابق با آخرین مصوبه هیات وزیران، موضوع ماده (۳۶) قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری مصوب ۱۳۵۰-

ب - کفایت ذخایر بیمه ای رشته شخص ثالث برای شرکت های در حال فعالیت، بر اساس ضوابط موضوع ماده (۵۸) قانون

پ - دارا بودن حداقل توانگری مالی در سطح (۲) آیین نامه شورای عالی بیمه.

ت- داشتن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و سامانه های اطلاعاتی لازم برای صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت و تبادل اطلاعات و امکان فروش الکترونیکی شخص ثالث بر اساس دستورالعمل ابلاغی بیمه مرکزی.

ت- داشتن نیروی انسانی واجد صلاحیت به تعداد مورد نیاز در امور صدور بیمه نامه و کارشناس پرداخت خسارت متناسب با برنامه های اجرایی شرکت بر اساس دستورالعمل ابلاغی بیمه  مرکزی

ج- داشتن سابقه مناسب پرداخت خسارت بر اساس عواملی نظیر پرداخت به موقع خسارت، رعایت حقوق بیمه گذارن و زیان دیدگان در رشته بیمه شخص ثالث برای شرکت های در حال فعالیت بر اساس دستورالعمل ابلاغی بیمه مرکزی.

ماده ۳- شرکت بیمه متقاضی فعالیت در رشته شخص ثالث، باید تقاضای فعالیت در این رشته را به همراه مدارک و مستندات لازم برای احراز شرایط مندرج در ماده (۲) این آیین نامه بیمه مرکزی تسلیم نماید.

ماده ۴- بیمه مرکزی موظف است پس از دریافت کلیه مدارک و اطلاعات موضوع ماده (۲) این آیین نامه ظرف (۴۰) روز در صورت احراز شرایط مندرج فعالیت را صادر و در غیر اینصورت نظر خود را با ذکر دلایل عدم احراز شرایط به شرکت بیمه متقاضی اعلام نماید.

تبصره - بررسی مجدد در خواست شرکت بیمه پس از رفع نواقص امکانپذیر است.

ماده ۵- در صورتی که شرکت بیمه طبق تشخیص بیمه مرکزی هر یک از شرایط مندرج در این آیین نامه را از دست بدهد موظف است در مهلت زمانی که بیمه مرکزی تعیین می نماید (حداکثر یک سال) وضعیت خود را با ظوابط بین آیین نامه منطبق نماید. در غیر این صورت بیمه مرکزی مطابق مفاد ماده (۵۷) قانون و آیین نامه آن عمل خواهد کرد.

ماده ۶- بیمه مرکزی موظف است ضوابط و اطلاعات مربوط به صدور، لغو تعلیق یا ابطال مجوز فعالیت هر یک از شرکت های بیمه در رشته شخص ثالث را به صورت مستمر در پایگاه اطلاع رسانی خود جهت اطلاع عمومی منتشر نماید.

این تصویب نامه در تارخ ۱۳۹۷.۰۲.۲۲ به امضای اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رییس جمهور رسید.
 
https://akhbarbank.com/vdcfctdv.w6dxeagiiw.html
تازه ترین اخبار