۰
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۴

ضرورت بازنگری در  مقادیر ریالی سفته ها

 به نظر می رسد بازنگری در ارزش ریالی سفته ها در شبکه بانکی ضروری است.
ضرورت بازنگری در  مقادیر ریالی سفته ها
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار بانک، استفاده از سفته در دادوستد های روزانه بین شهروندان زمانی صورت می گیرد که معمولاً طرفین دسته چک بانکی ندارند.

در شبکه بانکی نیز برخی از بانک ها و موسسات اعتباری الزام ارائه چک برای ضمانت تسهیلات را برداشته و اگر وام گیرنده و ضامن دسته چک نداشته باشند سفته نیز از آنها قبول می کنند.

در این میان وجود سفته ها با مبالغ ریالی پایین بعضا مشکلاتی را در شبکه بانکی به وجود می آورد.

مقادیر ریالی سفته ها معمولاً از یک میلیون ریال آغاز و اخیرا تا مبلغ ۱۰ میلیارد ریالی نیز به بازار آمده است.

 اما نکته جالب توجه اینکه مبالغ سفته های بالا تنها در چند شعبه منتخب ارائه می شود و در بسیاری از شعبات دیگر مبالغ ریالی ریز به فروش می رسد.

به عنوان مثال تصور کنید شخصی ۵۰ میلیون تومان تسهیلات از بانک دریافت می کنند و به جهت ضمانت تسهیلات باید با محاسبه اصل و سود مبلغ ۸۰ میلیون تومان وثیقه از نوع اسناد تجاری ارائه کند.

 در این بین مشاهده شده که مشتری با مراجعه به بانک ۸۰ برگ سفته ۱۰ میلیون ریالی به جهت ضمانت آورده و عنوان می کند سفته با مبالغ بالا نتوانستم تهیه کنم!

حال تصور کنید پر کردن ۸۰ برگ سفته یک میلیون تومانی چه زمانی را از بانک و تسهیلات گیرنده خواهد گرفت.

 با این وجود اگر بازنگری در مقادیر ریالی سفته ها صورت پذیرفته و به مرور سفته های با مبلغ ریز جمع آوری گردد مبالغ درشت تر باقی می ماند, به عنوان مثال برای تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی ۲ برگ سفته ۴۰ میلیون تومانی برای ارائه به بانک کفایت خواهد کرد.
https://akhbarbank.com/vdca6anm.49noa15kk4.html
تازه ترین اخبار