۰
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۱

کدام خانه‌ها فروش بیشتری دارند؟

آمارها نشان می دهد واحدهای کوچک و ارزان قیمت همچنان سهم بیشتری از معاملات مسکن شهر تهران را به خود اختصاص داده اند.
آمار منتشر شده از وضعیت بازار مسکن شهر تهران نشان می دهد کماکان واحدهای کوچک و ارزان مشتری بیشتری دارند. بر حسب قیمت هر متر مربع، واحدهای ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان با ۸.۱ درصد بیشترین سهم از معاملات را به خود اختصاص دادند. بر اساس ارزش هر واحد مسکونی نیز واحدهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان با سهم ۱۸.۲ درصد بیشترین فروش را داشته اند. البته این شاخص که توسط بانک مرکزی ارایه شده سال گذشته بر اساس واحدهای ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان محاسبه می شد که امسال احتمالا به دلیل رشد قیمت مسکن و انسجام بیشتر آمار، این شاخص به ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان تغییر کرده است.

همچنین توزیع فراوانی تعداد معاملات برحسب سطح زیربنا نیز حاکی از آن است واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر با سهم ۱۴ درصد بالاترین فروش را داشته اند. بعد از آن واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر و ۷۰ تا ۸۰ متر مربع به ترتیب با سهم های ۱۲.۹ و ۱۲ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. در مجموع دراسفندماه ۱۳۹۶ واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع ۴۸.۸ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.
 
بازار مسکن در وضعیتی قرار دارد که هر ماه به شرایط رکود تورمی نزدیک‌تر می شود؛ چرا که این بازار متاثر از افزایش سود بانکی و جهش قیمت ارز می خواهد خود را با شرایط تطبیق دهد. در اسفندماه میانگین قیمت مسکن شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۲۶ درصد رشد کرد و به قیمت ۵.۷۶ میلیون تومان در هر متر مربع رسید. در بعضی مناطق نیز قیمتها تا ۴۰ درصد رشد نشان داد. این شرایط حاکی از آن است که از یک سو تقاضای سوداگری بازار مسکن به سمت بازار ارز و سکه رفته و از سوی دیگر قیمت مسکن، بخصوص در بخش میان متراژ و متوسط قیمت دچار جهش شده است.

سلمان خادم المله کارشناس اقتصاد مسکن می گوید: اگر نرخ ارز باز هم افزایش پیدا کند انتظارداریم قیمت مسکن باز هم بالا برود و این بازار وارد فضای تورم رکودی شود. چیزی که از متغیرهای الان وضعیت کلان اقتصاد می بینم این است که نه تنها در بازار مسکن، بلکه اگر شرایط به همین منوال پیش برود و فشارهای بین المللی افزایش پیدا کند در کلیت اقتصاد هم چشم انداز روشنی دیده نمی شود.

وی بیان می کند: به اعتقاد من دلار هنوز با ارزش واقعی خود فاصله دارد و فعالان بازار مسکن منتظر هستند که وضعیت دلار به تثبیت برسد تا خود را با آن تطبیق کنند. در ماههای اخیر با تاثیر متغیرهای اقتصادی همچون کاهش نرخ بهره و افزایش نرخ ارز، مسکن دهکهای ۸ و ۹ تحرک بیشتری به خود گرفت و اگر قرار باشد نرخ ارز باز هم افزایش پیدا کند که احتمال آن بالاست با یک وقفه زمانی چند ماهه تاثیر خود را با رشد قیمت مسکن و رکود این بخش خواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، در اسفندماه ۱۳۹۶ تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به ۱۲.۳ هزار واحد رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش اندک ۰.۵ درصد را نشان می دهد. متوسط قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران نیز ۵.۷۶ میلیون تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۶.۱ درصد افزایش یافت.
 
https://akhbarbank.com/vdceep8n.jh8ozi9bbj.html
تازه ترین اخبار