مذاکرات جدید ارزی تهران-مسکو

20 اسفند 1396 ساعت 8:03

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه در حال توافق با روسیه برای تجارت با ارز ملی دو کشور هستیم، افزود: مبادلات ایران عمدتا به ارزهایی چون یورو، یوان، روبل، لیره و ... امکانپذیر است.


مسعود کرباسیان در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴؛ با اعلام اینکه شرایط بهره گیری از پول های ملی در اتحادیه اوراسیا فراهم است، به مذاکرات انجام شده با دولت و بانک های روسیه، برای انجام مبادلات تجاری با پول های ملی دو کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع قابل تعمیم به همه کشورهای منطقه اوراسیا است.

کرباسیان با تاکید بر توسعه همکاری های ایران با کشورهای منطقه اوراسیا و ضرورت اعمال تعرفه های تجاری و معافیت های مبادلاتی، اظهارداشت: با این شیوه، تجارت مابین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا رشد پیدا می کند، ضمن اینکه از هم اکنون، مباحث مربوط به  یکسان سازی تعرفه ها به عنوان مرحله بعدی همکاری ها در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر اقتصاد افزود: این قدم اول برای راهی است که شروع شده، ضمن اینکه تعرفه های وارداتی ایران در خصوص هیچ یک از اقلامی که کشورهای عضو اوراسیا توان تولید آن را دارند و عمدتا شامل محصولات صنعتی، کشاورزی و کالاهای واسطه ای می شود، چندان بالا نیست.
کرباسیان با اعلام اینکه در سفر به روسیه، بیش از ۵۰ نفر از اعضای اتاق بازرگانی و تجار بخش خصوصی، وی را همراهی کرده اند، از ضرورت تقویت همکاری های بخش خصوصی دو کشور سخن گفت.

وی گفت: خوشبختانه من در ملاقات های چند روز اخیر، با مقامات ارشد روسیه، از معاون اول نخست وزیر گرفته تا بقیه وزرا و وزرای استانی، خصوصا منطقه قفقاز شمالی، مذاکرات موفقی داشتم که می تواند به توسعه همکاری های دوجانبه، از جمله همکاری های استانی بین طرفین کمک شایانی کند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ما در حاشیه دریای خزر فضای خوبی برای همکاری داریم، افزود: به عنوان مثال، استان گیلان با "آستارا خان"، "داغستان" و دیگر استان های مجاور در روسیه می تواند همکاری و تجارت متقابل داشته باشد.

کرباسیان تصریح کرد: بخش های خصوصی دو کشور، برای توسعه همکاری های تجاری، یکسری توقعاتی از مقامات دولتی دو طرف دارند و ما باید فضای کاری را برای آنها فراهم کنیم. وی برخی از زمینه های همکاری را توسعه همکاری های بانکی و افزایش روابط با اتحادیه اوراسیا، فراهم آوردن زمینه حمل و نقل ارزان و پُرسرعت وتوسعه همکاری فناورانه عنوان کرد که مباحث مربوط به آن بخوبی پیش رفته است.

وزیر اقتصاد گفت: همچنین حمایت هایی هست که دو کشور می توانند در زمینه سرمایه گذاری های متقابل سرمایه گذاری و تردد و حمل و نقل هوایی انجام دهند که خوشبختانه در حال انجام است.

کرباسیان افزود: در شرایط فعلی، زمینه های متنوع کاری برای بخش خصوصی و تجار دو کشور مهیا شده، یکسری همایش هایی هم برگزار شده و اخیرا هم ایران یک مرکز تجاری در آستارا خان راه اندازی کرده که امیدواریم بتوانیم در شهرهای دیگر هم به طور متقابل این کار را انجام دهیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سرمایه گذاری متقابل امری است که به توسعه روابط کمک می کند، اظهارداشت: خوشبختانه با روسیه در زمینه خطوط اعتباری و سرمایه گذاری، مذاکرات خوبی صورت گرفته و با این کشور تفاهمات خوبی در زمینه خط آهن اینچه برون به گرمسار، ایجاد یک نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی در جنوب کشور، انجام پروژه های کشت مشترک، سرمایه گذاری در شیلات، نفت و انرژی صورت گرفته که برخی در مرحله اجرا است.

وی با بیان اینکه زمینه همکاری ها بین ایران و روسیه به دلیل وسعت جغرافیایی و ظرفیت های بالای اقتصادی دو کشور، بسیار گسترده است، اظهارداشت: ما در حال توافق برای تجارت با ارز ملی دو کشور هستیم و اگر این امر به نتیجه برسد، قابل تعمیم بین سایر اعضای اتحادیه اوراسیا نیز هست.

وزیر اقتصاد با بیان این مطلب ادامه داد: تجربه های متنوعی در ارتباط با بکارگیری پول واحد در مبادلات منطقه ای وجود دارد و خود ما هم قبلا ما تجربه هایی در "اتحادیه پایاپای آسیایی" داشتیم که مبادلات به ارزهای ملی کشورها انجام می شد و تسویه اش در پایان یک دوره زمانی، با ارز خاصی صورت می گرفت؛ کاری مشابه آنچه در اتحادیه اروپا با ارز اتحادیه، یعنی یورو در حال انجام است.

کرباسیان تصریح کرد: در منطقه اوراسیا هم با ایجاد عزم مشترک، همچنان که تاریخ اقتصاد نشان می دهد، قابلیت عمل دارد. وزیر اقتصاد کشورمان در بخش دیگری از گفتگوی خود با روسیه ۲۴ در خصوص پرهیز از استفاده کشورمان از دلار در مبادلات اظهارداشت: در این چند ساله، دلار سهمی در اقتصاد ایران نداشته؛ ما مبادلاتی با آمریکا نداریم که حجم قابل توجهی از روابط مان را تشکیل بدهد و عمدتا با کشورهایی داریم کار می کنیم که مبادلات مان با آنها به ارزهایی چون یورو، یوان، روبل، لیره و ... امکانپذیر است.

وزیر اقتصاد افزود: ممکن است در دوران تحریم به ما فشارهایی آمده باشد، ولی آنهایی بازی را باختند که خودشان را از این گروه، منطقه و این اقتصاد دور نگاه داشتند. کرباسیان با بیان اینکه بعد از برجام گشایش های زیادی در اقتصاد ما رخ داد، گفت: ما در حال حاضر رشد اقتصادی خوبی داریم، سهم صادرات غیرنفتی مان بیشتر شده؛ نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده و سرمایه گذاری خارجی نیز به شکل مطلوبی افزایش داشته است.
 


کد مطلب: 59173

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/59173/مذاکرات-جدید-ارزی-تهران-مسکو

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com