6 بانک ایرانی در هندوستان شعبه می‌زنند

19 اسفند 1396 ساعت 8:11

کاردار سفارت هندوستان در ایران از برنامه های مهم و تازه اقتصادی مانند کاهش تعرفه ها، همکاری ریلی، سرمایه گذاری با روپیه در ایران و حذف دلار ، تاسیس شعبه ۶ بانک از جمله یک بانک بورسی خبر داد و کاهش خرید نفت ایران را تکذیب کرد.


به گزارش اخبار بانک به نقل از تسنیم، دوش اوتام از برنامه های مهم و تازه اقتصادی با ایران خبر داد و گفت : ارتباط تجاری هندوستان و ایران بعد از سفر رئیس جمهور به هند شرایط مناسبتری را تجربه می‌کند و این سفر منجر شده تفاهم نامه و تعهدات دوجانبه برای افزایش همکاریهای اقتصادی میان دو کشور ایجاد شود.

کاهش تعرفه های تجاری
وی افزود:در آن سفر 9 تفاهم نامه و یادداشت همکاری میان دو کشور به امضا رسید که مهمترین آن حذف تعرفه های گمرکی برای تسهیل تجارت میان دو کشور است.هندوستان نظیر این تفاهم نامه را با 80 کشور دنیا به امضا رسانده است. 4 تفاهم نامه نیز میان اتاقه ای تجاری دو کشور به امضا رسیده است.

همکاری ریلی هندوستان در ایران
این مقام مسئول ادامه داد: هندوستان در حال توسعه بندر چابهار است که این بندر برای دو کشور از نظر اقتصادی بسیار ارزشمند است و می‌تواند راه ارتباطی با افغانستان و آسیای میانه باشد. همچنین کریدوری برای ارتباط با شمال به حساب می‌آید. در این راستا هندوستان به دنبال توسعه خطوط ریلی از شهر زاهدان ایران به چابهار است که در این ارتباط مسئولان شرکت راه آهن هندوستان نیز اخیرا به تهران آمدند تا بحثهای تکنیکی و سرمایه گذاری را پیش ببرند.

6 بانک ایرانی در هندوستان شعبه می‌زنند
اوتام درباره موضوع ارتباطات بانکی گفت: برای توسعه ارتباطات دو کشور موضوع روابط بانکی بسیار مورد اهمیت است؛ تعدادی از بانکهای ایرانی تمایل به ایجاد تأسیس شعبه در هندوستان دارد که بانک پاسارگاد ایران در حال طی مراحل نهایی است و در مجموع 6 بانک ایرانی برای تحقق این امر اقدام کرده‌اند.

سرمایه گذاری با روپیه در ایران و حذف دلار
کاردار سفارت هندوستان در ایران افزود: بانک مرکزی هندوستان نیز این اجازه را به بانکهای هندی داده که سرمایه گذاری با روپیه را در ایران انجام دهند تا شرکتهای هندی از این بعد بتوانند با روپیه در ایران سرمایه گذاری داشته باشند. برای جای گزینی دلار ، پول دو کشور یعنی روپیه و ریال مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این راستا کمیته مشترک توسط دو کشور تشکیل شده تا این مکانیزم به مرحله اجرایی برسد.

100 شرکت هندی به ایران آمدند
به گفته اوتام سال گذشته 12.8 میلیارد دلار ارزش تجارت دو کشور بوده که قسمت اعظم آن مربوط به خرید نفت از ایران است.
وی افزود: هندوستان قصد توسعه فعالیت را گسترده کرده و وارد موضوع تولید فرآورده های نفتی نیز می شود. رئیس جمهور ایران نیز در سفر به هندوستان موضوع فروش بلندمدت نفت را مطرح کرد و به سرمایه گذاران هندی در حوزه انرژی خوشآمد گفت. در این میان نخستین گامی که بعد از سفر محقق شد حضور 100 شرکت هندی در زمینه‌های فناوری، کشاورزی، پلاستیک و ... است که در نمایشگاهی با عنوان سرس هندوستان از روز شنبه در محل برج میلاد تهران آغاز می‌شود.

واکنش به کاهش خرید نفت ایران
اوتام کاهش خرید نفت از ایران  و افزایش واردات نفت از آمریکا را رد کرد و گفت: سال گذشته 27.1 میلیون تن نفت از ایران وارد هندوستان شده که این رقم دو برابر سال قبل و بیشتر از زمان تحریم ها است. نه تنها به دنبال کاهش خرید نفت از ایران نیستیم بلکه براساس برنامه‌های توسعه ای به دنبال افزایش خرید هستیم .
کاردار سفارت هندوستان در ایران تصریح کرد: اقتصاد هند در سال 2018 دارای رشد 7 درصدی در تولید ناخالص داخلی است و پیش بینی می‌کنیم تا سال 2025 به 4.3 تریلیون دلار برسد. با توجه به اینکه ایران نیز چهارمین دارنده ذخایر نفتی و دومین دارنده ذخایر گازی است زمینه توسعه همکاری با ایران برای خرید نفت و انرژی بسیار شفاف است و رو به توسعه خواهد بود.
 


کد مطلب: 59138

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/59138/6-بانک-ایرانی-هندوستان-شعبه-می-زنند

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com