۰
پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۸

معرفی بهترین و بدترین خودروهای سال 96 در ایران

روزنامه هفت صبح: گروه خودرو | انتخاب یک خودروی برتر که بتواند ضمن پاس کردن سطح مناسبی از استانداردهای روز جهان، محصولی نسبتا زیبا، ایمن و کیفی با قیمت مناسب باشد یک سنت دیرین است که در همه جای جهان از نیوزیلند و ژاپن در پرت‌ترین جای جهان تا آمریکای جنوبی، مکزیک و ایالات متحده در ینگه دنیا هر ساله صورت گرفته و علاوه بر مخاطبان بسیار، فواید بی‌شماری دارد. غیر از اینکه چنین انتخابی می‌تواند به خریداران برای انتخاب محصولی مناسب کمک کند اخذ چنین رویه ای از سوی نشریان و رسانه‌ها‌ می تواند مسئله تولید اتومبیل خوب را به یک چالش عمومی تبدیل کند. کاری که "روزنامه هفت صبح" از سال گذشته آن را آغاز کرده و در دومین سال، تلاش دارد تا با رویکردی دقیق‌تر، از ۱۲ کلاس مختلف که بیش از همه مخاطب دارند، ۱۲ اتومبیل برتر و نیز قهرمان قهرمانان بازار خودروی ایران را به مخاطبان معرفی کند.

مصادف شدن این اتفاق با سالی که در آن تمام رکوردهای صنعت خودرو جابجا شد، واردات خودرو سرکوب گشت و رشدهای عجیبی در زمینه تولید خودرو سواری به بار نشست می‌تواند نویددهنده یک مجموعه انتخاب متناقض و البته متنوع باشد. در واقع از آنجا که شاخصه اصلی بازار خودرو در سال ۹۷ را باید عرضه انواع و اقسامی از خودروهای جدید دانست، رقابت برای کسب عنوان نخست به شدت فشرده بود. از یک طرف تعدادی از قراردادهای خودرویی به سرانجام رسید و از دیگر سو برخی برندها مثل بورگوارد، فولگس واگن و فوتون برای نخستین بار پای به بازار ایران گذاشتند. همه اینها اما باعث نشد تا رشد صنعت خودرو متوقف و حواشی بر متن غلبه کند.

- در انتخاب بدترین خودروهای سال، متناسب نبودن قیمت خودرو با ارزش‌های آن لحاظ شده است.
کلاس مینی هاچ‌بک‌ها

نتیجه تصویری برای میتسوبیشی میراژ ایران جیب

بهترین خودرو : میتسوبیشی میراژ
حجم تقریبی کلاس: ۷۵ هزار دستگاه
سورپرایز سال : هیوندای آی۱۰
بدترین خودرو سال : سایپا ۱۱۱
این کم‌مصرف‌تری خودروی وارداتی/ تولیدی موجود در ایران است که از فرط بهینگی می‌تواند در بین اتومبیل های سبز هم که اغلب از نیروی برق برا یحرکت کمک می‌گیرند حضور پیدا کند! میراژ علیرغم حضور کیا پیکانتو، ام وی‌ام ۱۱۰، هیوندای آی۱۰ و چند رقیب دیگر توانست به خوبی جای خود را در بازار ایران پیدا کند و نظر خریدارانش را جلب کند.
 

کلاس هاچ‌بک‌های کوچک

نتیجه تصویری برای رنو ساندرو ایران جیب

بهترین خودرو : رنو ساندرو
حجم تقریبی کلاس: ۴۰۰ هزار دستگاه
سورپرایز سال : تیبا۲
بدترین خودرو سال : چری ۳۱۵
حتی ورود هیوندای آی۲۰، مدل تازه پژو ۲۰۷ و نیز عرضه برلیانس ۳۲۰ هم نتوانست اقتصادی‌ترین خودروی گروه رنو را با چالش محبوبیت و فروش در بازار ایران روبرو کند. ساندرو از بس خودروی خوبی است که باعث شد ما چشم به ویژگی های خوب هیوندای آی۲۰ مدل ۲۰۱۷ ببندیم و حتی رکورد تولید شگفت انگیز تیبا ۲ را نادیده بگیریم.راستی چری ۳۱۵ هنوز هم ایرادات کیفی چشمگیری دارد!
 

کلاس هاچ‌بک کراس‌ها

نتیجه تصویری برای ایکس22 ایران جیب

بهترین خودرو : چری ایکس22
حجم تقریبی کلاس: ۵۰ هزار دستگاه
سورپرایز سال : برلیانس سی۳ کراس
بدترین خودرو سال : لیفان ایکس۵۰
رشد تیراژ تولید ایکس۲۲ محصول تازه چری در سال ۹۶ عجیب بود. این خودرو توانسته تا آخرین روزهای سال ۹۶ به تیراژ جالب ۲۵ هزار دستگاه برسد ضمن اینکه در کنار ترک تازی ساندرو استپ‌وی و ورود رقبایی مثل دانگ فنگ اچ۳۰ کراس، بین مشتریان به محصولی قابل اعتماد تبدیل گردد. جالب است که ظهور یکباره ایکس۲۲ به حذف سریع لیفان ایکس۵۰ چینی منجر شد.

کلاس سدان‌های کامپکت

نتیجه تصویری برای تندر۹۰ پلاس ایران جیب

بهترین خودرو : تندر۹۰ پلاس
حجم تقریبی کلاس: ۲۰۰ هزار دستگاه
سورپرایز سال : جیلی جی‌سی۶ اکسلنت
بدترین خودرو سال : رانا
ترجیح ما این است که تندر۹۰ پلاس را با آن ظاهر بهبودیافته، کیفیت ساخت خوب و البته قیمت مناسب به عنوان بهترین اتومبیل این رده معرفی کنیم. تندر ۹۰ پلاس علیرغم امکانات اندکی کم مصرف و نرم و خوش‌ساخت است و به لطف شبکه خدمات پس از فروش گسترده و سطح بالای کیفیت ساخت بر رقبای برجسته چینی مثل برلیانس ۲۳۰، پژو ۲۰۶ اس دی، جیلی جی‌سی۶ و چری ۳۱۵ سدان برتری دارد. عرضه تعداد زیادی خودرو جدید چینی از جمله دلایل افت شدید تولید رانا می باشد.
 

کلاس سدان‌های کوچک

نتیجه تصویری برای دنا توربو پلاس ایران جیب

بهترین خودرو : دنا توربو پلاس
حجم تقریبی کلاس: ۱۵۰ هزار دستگاه
سورپرایز سال : پژو 207 صندوقدار
بدترین خودرو سال : بسترن بی۳۰
مهم‌ترین اتفاق سال اینجا رقم خورد جایی که سدان پرچم‌دار ایران خودرو بالاخره با موتور توربو، ظاهر فیس‌لیفت شده و امکانات بیشتر به قیمتی کمتر از ۵۵ میلیون تومان راهی بازار شد و یک تنه بر انبوهی از سدان های چینی که تعدادشان به ۱۲ مدل می‌رسد غلبه کرد. این خودرو تیراژی بیشتر از کیا سزاتو مونتاژ و مزدا ۳ داشت ولی با قیمتی بسیار کمر از این ۲ رقیب سطح بالایی از ایمنی و امکانات را به خریداران عرضه کرده و اگر کیفیت ساختش بالاتر بود شاید می‌توانست خودرو سال ایران هم بشود. برلیانس ۳۳۰، هیوندای الانترا و رنو فلوئنس از جمله رقبای قدر دنا توربو پلاس برای کسب رده نخست این کلاس بوده‌اند.
 

کلاس سدان‌های متوسط

نتیجه تصویری برای رنو تالیسمان ایران جیب

بهترین خودرو : رنو تالیسمان
حجم تقریبی کلاس: ۴۰ هزار دستگاه
سورپرایز سال : فولکس واگن پاسات
بدترین خودرو سال : لیفان ۸۲۰
نابغه فرانسوی بی شک عجیب‌ترین اقبال را در یک دهه اخیر در بازار سدان‌های متوسط شهری به خود اختصاص داده به طوری که تالیسمان در سال ۹۶ با فروشی بالغ بر ۱۰ هزار دستگاه، به یکی از تصاویر روزمره مردم شهرهای مختلف ایران تبدیل شده است. هندلینگ عالی، ایمنی بسیار بالا، قیمت مناسب و طراحی چشم نواز از جمله عوامل برتری چشمگیر تالیسمان بر انبوهی از رقبای چینی، ژاپنی، کره ای، فرانسوی و آلمانی است.
 

کلاس کراس‌اوورهای کامپکت

4v453nipdfb86r8ojbwd.jpg

بهترین خودرو : پژو ۲۰۰۸
حجم تقریبی کلاس: ۵۰ هزار دستگاه
سورپرایز سال : نیسان جوک
بدترین خودرو سال : تویوتا سی-اچ آر
هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که ساخته اسپورت و کامپکت پژو به محض ورود به بازار تا این اندازه بین خریداران محبوب شود ولی تمام بازخوردهای رسانه‌ای و عمومی از کیفیت ساخت و ارزش سواری پژو ۲۰۰۸ حکایت از تولید یک محصول برجسته در مجموعه ایکاپ می‌دهد که علاوه بر کیفیت ساخت ۵ ستاره خودرویی کم مصرف، ایمن و در مقایسه با رقبا ارزان است. به لحاظ فروش، بیشترین فروش را در این کلاس پس از چانگان سی‌اس۳۵، باید از آن سانگ یانگ تیوولی، رنو کپچر و پژو ۲۰۰۸ دانست.
 

کلاس کراس‌اوورهای کوچک

نتیجه تصویری برای رنو کولئوس ایران جیب

بهترین خودرو : رنو کولئوس
حجم تقریبی کلاس: ۵۰ هزار دستگاه
سورپرایز سال : چری تیگو۷
بدترین خودرو سال : کیا اسپورتیج
باور اینکه تنها به فاصله دوازده ماه از ورود مدل فرانسوی کولئوس به بازار، این خودرو به ترند تبدیل شود سخت است اما بهترین کراس‌اوور ساخته شده در تاریخ رنو به مدد یک موتور قدرتمند، سیستم پارک خودکار، ظاهر دلچسب، نام خوب سازنده و انبوهی از امکانات ارتباطی و رفاهی بر نام های بزرگی مثل تویوتا راو۴، فولکس تیگوان، نیسان ایکس‌تریل، هیوندای توسان و میتسوبیشی ای‌اس‌ایکس غلبه کند. به لحاظ فروش البته بیشترین سهم بازار همچنان متعلق به چینی‌های ارزان قیمت است و هایما اس۷ توانست در کنار چی تیگو۵ و جک اس۵ بسیاری از خریداران را به سمت خود بکشاند.
 

کلاس کراس‌اوورهای متوسط

نتیجه تصویری برای کیا سورنتو ایران جیب

بهترین خودرو : کیا سورنتو
حجم تقریبی کلاس: ۱۰ هزار دستگاه
سورپرایز سال : سانگ یانگ رکستون جی۴
بدترین خودرو سال : هیوندای سانتافه
در حالی که سال ۹۶ برای کیا سورنتو یک سال رویایی بود و به یکباره این خودرو به ترند اول خریداران تبدیل شد، سانتافه ابهت خود را از دست داد، اوتلندر تا حدی سهم بازارش کاهش پیدا کرد و محصولات تازه ای هم به بازار نیامد. این کلاس احتمالا با ورود سانگ یانگ رکستون و چند رقیب چینی سال ۹۷ با شرایط جدیدی روبرو خواهد شد.
 

کلاس کراس‌اوورهای لوکس و نیمه لوکس

نتیجه تصویری برای لکسوس ان‌ایکس ایران جیب

بهترین خودرو : لکسوس ان‌ایکس۲۰۰تی
حجم تقریبی کلاس: ۱۰ هزار دستگاه
سورپرایز سال : دی اس۷ کراس‌بک
بدترین خودرو سال : ب.ام.و ایکس۱
هرچقدر عملکرد بنز، ولوو، پورشه، تویوتا و آئودی در سال ۹۶ در این کلاس غیرقابل دفاع بود اما لکسوس عالی عمل کرد و با عرضه محصول خط خطی، زیبا و مجللش به بازار در سطحی گسترده، توانست هم دی‌اس را کنار بزند، هم به برند لکسوس در این کلاس اعتبار ببخشد و هم خریداران را راضی نگه دارد.
 

کلاس سدان های لوکس و نیمه لوکس

نتیجه تصویری برای بی ام و 730 ایران جیب

بهترین خودرو : ب.ام.و سری۷ لانگ
حجم تقریبی کلاس: ۵ هزار دستگاه
سورپرایز سال : هیوندای آزرا جدید
بدترین خودرو سال : ب.ام.و سری ۵
هرچه لیموزین اشرافی ۷۳۰ موفق شد تا با فروشی گسترده به یکی از نمادهای جذاب صنعت خودرو آلمان در یاران تبدیل شود، ورود دیرهنگام و حذف سریع مدل ۵۳۰ از بازار ایران اتفاقی بود که ضربه بدی به حیثیت این اتاق محبوب در ایران زد.
 

کلاس خودروهای سبز

نتیجه تصویری برای تویوتا پریوس ایران جیب

بهترین خودرو : تویوتا پریوس
حجم تقریبی کلاس: ۱۰ هزار دستگاه
سورپرایز سال : دنا توربو پلاس برقی
بدترین خودرو سال : هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۷
پریوس امسال به تنهایی حدود ۲۵۰۰ دستگاه در بازار ایران فروش داشت و یک تنه خود را به حاکم مطلق بازار خودروهای سبز کشور تبدیل کرد. این سدان کوچک سبز که در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۵۰ هزار دستگاه در سرتاسر جهان فروش داشت در حضور سوناتا هیبرید، اوپتیما هیبرید تازه وارد و چند رقیب معدود مثل میتسوبیشی phev اوتلندر عنوان بهترین خودروی برقی سال را مال خود کرد.
 

چرا ۲۰۰۸ بهترین خودروی سال ۹۶ ایران است؟

این اتومبیل در بدو ورود به لیست ارزیابی کیفی شرکت بازرسی و استاندارد ایران توانست بالاترین سطح کیفی تولید را به دست آورد. ۲۰۰۸ سریع ترین محصولی است که تاکنون توسط پژو در ایران تولید شده ضمن اینکه بالاترین استانداردهای ایمنی اروپایی را با خود دارد، مونتاژش دقیق و حساب شده بوده، صادرات انبوهش قابل انتظار است، تکنولوژی بالایی به صنعت خودرو تزریق می‌کند، خریداران ایرانی را با قیمتی منصفانه به یک اتومبیل مناسب می‌رساند و در نهایت تولید انبوهش به تحول اساسی در صنعت قطعه و خودروی کشور می انجامد. فکر می‌کنیم همه اینها دلایل مناسبی باشند تا اولین خودروی پسابرجامی ایران خودرو را به شایستگی به عنوان خودروی سال ۱۳۹۶ ایران برساند.
https://akhbarbank.com/vdcam6nm.49no615kk4.html
تازه ترین اخبار