از تعیین تکلیف سپرده‌ گذاران فرشتگان چه خبر؟

11 اسفند 1396 ساعت 14:01

با وجود تاکید معاون نظارت بانک مرکزی مبنی بر پایان تسویه حساب با سپرده‌گذاران تعاونی‌های غیرمجاز از جمله فرشتگان تا پایان بهمن‌ماه، همچنان روند قبلی برای تعیین وضعیت این سپرده‌گذاران برقرار بوده و آنها درگیر دریافت مطالبات خود از موسسه کاسپین هستند.


به گزارش اخبار بانک به نقل از ایسنا، در جریان ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی‌های منحل شده چندی پیش بود که فرشاد حیدری – معاون نظارت بانک مرکزی – اعلام کرد که تا پایان بهمن‌ماه کار تسویه حساب با تمامی سپرده‌گذاران تعاونی‌های غیرمجاز به پایان می‌رسد. این تعاونی‌ها البته شامل ثامن الحجج، افضل توس، البرز ایرانیان، آرمان (وحدت) و زیرمجموعه‌های موسسه کاسپین به ویژه فرشتگان می‌شد.

گرچه انتظار می‌رفت با این اعلام بانک مرکزی پایان بهمن‌ماه تمام سپرده‌های سپرده‌گذاران پرداخت شده باشد و وضعیت موجود به پایان برسد، اما اینگونه نبود و شرایط به سمتی پیش رفته که همچنان سپرده‌گذاران به دنبال وجوه خود هستند هرچند که بانک مرکزی تاکید دارد که تاکنون ۹۸ درصد آنها را تعیین تکلیف کرده است. در مجموع این تعیین تکلیف به معنی کامل دریافت وجوه سپرده‌گذاران نبوده و از نگاه این سپرده‌گذاران وضعیت آنها با توجه به این‌که نتوانستند سود مبالغ و همچنین کل آن را به طور کامل دریافت کنند، نامشخص است.

فرشتگان با حدود ۵۰۰ هزار سپرده‌گذار بزرگترین زیرمجموعه موسسه مجاز کاسپین به شمار می‌رود که تاکنون بانک مرکزی برای آن حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان براساس شناسایی اموال و دارایی آن خط اعتباری اختصاص داده است، این در حالی است که فرشتگان بدهی ۸۶۰۰ میلیاردی دارد که جدا از ۳۰۰۰ میلیارد تومان سود تحقق نیافته آن مابقی و در حدود ۵۶۰۰ میلیارد تومان بدهی و سپرده محسوب می‌شود.

طی فرآیند مرحله‌ای که برای پرداخت وجوه فرشتگان در نظر گرفته شد از پایان اردیبهشت‌ماه امسال از سقف سه میلیون تومان آغاز و در تیرماه بود که به مرز ۲۰۰ میلیون تومان رسید ولی در آن زمان با توجه به برخی مسائل حساب‌های موسسه کاسپین مسدود و پرداخت‌ها متوقف شد تا این‌که بار دیگر در آبان‌ماه با رفع مسدودی حساب‌ها شرایط بار دیگر برای پرداخت به سپرده‌گذاران از سر گرفته شد. این بار در کنار سپرده‌گذاران تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان سپرده‌های کلان و بالاتر از این رقم هم می‌توانستند با مراجعه به شعب کاسپین تا حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کنند.

با این‌که پایان بهمن‌ماه تکمیل زمان نهایی تسویه حساب اعلام شده بود اما استعلام از موسسه کاسپین و همچنین بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که جریان تعیین تکلیف سپرده‌گذاران فرشتگان در کاسپین همچنان به روال قبل پابرجاست و تغییری در روند آن ایجاد نشده است.
 


کد مطلب: 58956

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/58956/تعیین-تکلیف-سپرده-گذاران-فرشتگان-خبر

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com