۰
۱
پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۴

امروز انتشار اورق سپرده ۲۰ درصدی پايان مي يابد

امروز (پنج‌شنبه) پایان دور دو هفته‌ای فروش اوراق گواهی سپرده‌ای است که بانک مرکزی در قالب بسته سیاست‌های خود برای کنترل بازار ارز به اجرا درآورد.
امروز انتشار اورق سپرده ۲۰ درصدی پايان مي يابد
به گزارش اخبار بانك به نقل از ايسنا، با تشریح نوسان در بازار ارز و رسیدن قیمت‌ها تا مرز ۵۰۰۰ تومان و به دنبال آن انتقاداتی که به بانک مرکزی در رابطه با عدم کنترل بازار ارز وجود داشت، در نهایت این بانک بعد از مدت‌ها که از نوسان و بی‌ثباتی در بازار می‌گذشت، بسته سیاستی سه گانه‌ای را اعلام و به مرحله اجرا درآورد. در کنار انتشار اوراق گواهی سپرده ارزی و همچنین پیش فروش سکه، انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی نیز در دستور کار بانک‌ها قرار گرفت که سود ۲۰ درصدی را به متقاضیان اختصاص می‌داد. از ۲۸ بهمن این بسته اجرایی شد و امروز همزمان با ۹ اسفندماه پایان زمان تعیین شده برای انتشار اوراق اعم از ارزی و ریالی است.

گزارش‌های میدانی و البته آمارهای اعلامی از سوی بانک مرکزی نشان داد که در این مدت استقبال خوبی از اوراق گواهی ۲۰ درصدی شد، به هر حال سودی که پنج درصد بالاتر از سپرده‌های مدت‌دار بانکی بود، محلی جذاب برای مشتریان شبکه بانکی به حساب رفت. با این وجود اعلام بانک‌ها از این حکایت دارد که خرید، بیش از این که به جذب منابع جدید انجامیده باشد، موجب جابجایی حساب‌ها شده است. به طوری که مشتریان ترجیح داده‌اند حساب‌های سپرده مدت دار ۱۵ درصد خود را در بانک‌ها بسته و آن را به سپرده مدت‌دار ۲۰ درصد تبدیل کنند.

با وجود این که آمار نهایی هنوز درباره میزان فروش اوراق سپرده منتشر نشده ولی آمار هفته اول که رئیس کل بانک مرکزی از آن خبر داده بود نشان از فروش حدود ۱۰۰ هزار اوراق گواهی سپرده داشت که این میزان به طور حتم در هفته دوم و با افزایش استقبال می‌تواند تا همین اندازه افزایش پیدا کند. با توجه به بالاتر بودن سود سپرده ۲۰ درصدی نسبت به سود تسهیلات ۱۸ درصد هزینه‌های تحمیل شده به بانک‌ها در این رابطه مورد تاکید بود که البته بانکها از بانک مرکزی ساختار ایجاد راهکاری برای جبران این هزینه شدند. رئیس کل بانک مرکزی قول داده بود که بانک مرکزی هزینه‌های ناشی از اجرای طرح را تقبل می‌کند.
 
باید منتظر بود تا بانک مرکزی گزارشی تفصیلی از جریان انتشار اوراق سپرده اعم از ارزی و ریالی ارائه کرده و در رابطه با ابعاد آن و اثرگذاری بر کنترل بازار ارز و همچنین مشکلاتی که برای بانک‌ها ایجاد شده و راهکارهای حل  و فصل آن منتشر کنند.
https://akhbarbank.com/vdcgzy9n.ak97n4prra.html
مشاهده نظر مخاطبان
Netherlands
بنظر من باید بهر بماند ۲۰ در صد . که بازار ارز پاینتر از ان برود .اما اکر بهره برکردد به ۱۵ در صد . این دلالا وصرافیها دو باره دولار بالا میبرند.
تازه ترین اخبار