۰
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۲

واقعی شدن نرخ ارز به نفع کیست؟

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: نرخ ارز در کشور باید تا مرز واقعی شدن پیش رود؛ اما دولت‌ها با سوبسید نفتی هر بار به دلایلی جلوی واقعی شدن نرخ ارز را می‌گیرند. نرخ ارز واقعی به زیان تولید نیست بلکه به نفع تولید داخلی و صادرات غیرنفتی واقعی است.
حاجی‌آقا میری افزود: «بالا رفتن نرخ ارز و واقعی شدن آن، برخلاف تصور برخی‌ها به تولید ضربه نمی‌زند. بخشی از تولید ممکن است با افزایش نرخ ارز صدمه ببیند و آن همان بخش خرید ماشین‌آلات و مواد اولیه است که از خارج وارد می‌شود. آنجا قیمت تمام‌شده کالای تولیدی به‌تبع افزایش قیمت، بالاتر خواهد رفت.»

او ادامه داد: «از طرف دیگر با توجه به اینکه واردات محدود می‌شود، قیمت افزایش آن می‌یابد و یا واقعی می‌شود؛ در این صورت تولید داخلی تنازع بقا می‌کند. از این طریق افزایش نرخ ارز به تولید داخلی کمک می‌کند. درواقع منافاتی بین تولید داخلی و بالا رفتن نرخ ارز وجود ندارد. اما برخی از صنایع 80 درصد به واردات وابسته هستند و 20 درصد در داخل تأمین می‌شوند. طبیعتاً این صنعت تحت تأثیر نرخ ارز با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. اما باید پرسید آیا این صنعت که 80 درصد وابسته است، جز صنایع تولید داخل به‌حساب می‌آید؟ چرا ما نتوانسته‌ایم به‌موازات این صنعت، در داخل تولید نداریم؟ باید موانع این‌ها را برطرف کرد.»

این فعال بخش خصوصی گفت: «هیچ کشوری در دنیا اگر به علم اقتصاد آشنا باشد معتقد نیست که رشد اقتصادی در اثر پایین نگه‌داشتن ارزش ارز یا بالا بردن ارزش پول ملی اتفاق می‌افتد. رشد اقتصادی در گروه افزایش صادرات غیرنفتی است. زمانی افزایش نرخ ارز می‌تواند در خدمت صادرات باشد که نرخ ارز واقعی باشد. تا بتواند در بازارهای هدف بتواند رقابت کند. اهمیت صادرات بیشتر از حفظ ارزش پول ملی است. کشورهای صنعتی تراز اول مثل چین و آمریکا حتی تعمداً سعی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند پول ملی آن‌ها افزایش یابد.» 
https://akhbarbank.com/vdciuwaw.t1avz2bcct.html
برچسب ها: ارز نرخ ارز
تازه ترین اخبار