۰
يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۷

جولان دلالان ارز فردایی

با وجود نصح صریح قانون در خصوص برخورد با دلالان ارز فردایی متأسفانه بانک مرکزی و دستگاه های نظارتی از این مهم غافل و سبب جولان دلالان ارز فردایی شده‌اند.
به گزارش اخبار بانک به نقل از تسنیم، یکی از مقوله هایی که کارشناسان اقتصادی در حوزه ارز بر آن تأکید دارند نظارت بانک مرکزی طبق ماده 11 قانون پولی و مالی کشور است که در قانون مذکور بانک مرکزی  تنظیم‌کننده نظام پولی و اعتباری کشور است و نظارت بر بانکها و مؤسسات اعتباری وتنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی جزء وظایف لاینفک آن بانک است.

نظارت بانک مرکزی زمانی محقق می شود که اطلاعاتی که از بازار به دست می آورد صحیح و نزدیک به واقعیت باشد لذا هر عاملی که مانع این مهم شود باید از جانب بانک مرکزی طبق قانون شناسایی و به اطلاع دستگاه های انتظامی جهت برخورد گزارش شود . چندی قبل بود که روابط عمومی بانک مرکزی خبر از ارسال نامه ای به نیروی انتظامی جهت برخورد با 427 صرافی های غیر مجاز کرد که بعد از آن بود که شاهد پلمپ 5 صرافی غیر مجاز در حوالی خیابان فرودوسی بودیم .

موضوعی که مانند صرافی های غیر مجاز باید مورد نظارت بانک مرکزی قرار گیرد دلالان و یا کاسبان ارز فردایی هستند که شاید حضور آنها به خاطر میزان بالای ملتهب کردن ارز از صرافی های غیر مجاز نیز برای اقتصاد کشور خطرناک تر باشد .

صرافی های غیر مجاز را می توان به دو دسته تابلو دار و بدون تابلو تقسیم کرد. آن دسته از صرافی هایی که دارای مغازه بوده و داد وستد ارز در محل کسب شان انجام می شود تابلو دار و صرافی های غیر مجاز بدون تابلو ، آن دسته ای هستند که بدون مغازه و تنها به صورت حضوری فعالیت می کنند.افرادی که در خصوص ارز فردایی فعالیت می کنند را نیز می توان در زمره  صرافی های غیر مجاز بدون تابلو تلقی کرد.

ارز فردایی معاملاتی است که مبادله ارز و ریال به روز یا روزهای آینده موکول شده وبه طور عمده توسط اشخاص حقیقی انجام پذیرفته و اغلب موارد منجر به تحویل فیزیکی ارز نشده و تنها تفاوت قیمت تسویه می‌گردد.

 این سودجویان، درست زمانی که قیمت ها به موقعیت ثبات خود نزدیک می شود، به عنوان خریدار عمل می کنند و با انجام معاملاتی که در هیچ سیستم و سامانه ای ثبت نمی شود، در برابر کاهش قیمت ها مقاومت می کنند.

دلالان فردایی بازار ارز در ساعت های انتهایی روز برای تعیین قیمت ها در روز آینده دست به کار شده و سعی می کنند با قیمت بالاتری نسبت به معاملات نقدی، ارز بخرندو این همان نوسان قیمت ارز است.

حسین صمصامی سرپرست سابق وزارت اقتصاد در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: اینکه مبادله  ارز برمبنای قیمت یک روز دیگری مبادله شود همان بازار سلف ارزی است که سبب تحریک شدن بازار ارز می شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت : این همان دلالی بازار ارز  است  که در اینگونه معامله ها همه انتظار بالارفتن قیمت ارز را دارند که برای تحقق این کار سفته بازی نیز رونق می گیرد که این موضوع نسبت به بخش واقعی بازار ارز غلبه می کند و سبب انحراف منابع به سمت دلالی می شود.
صمصامی در پایان افزود: ارز فردایی و یا هر اسم دیگر که عامل دلالی در بازار باشد برای اقتصاد کشور مضر است و بانک مرکزی باید با آن برخورد کند.

طبق ماده  13 قانون  مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرّافی‌ها انجام هرگونه معاملات فردایی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است و به استناد ماده 15 همین قانون  ماده (15) متخلفین از این مقررات به استناد قانون پولی و بانکی کشور، قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی، قانون اخلال در نظام اقتصادی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

با وجود نصح صریح قانون در خصوص برخورد با دلالان ارز فردایی متأسفانه بانک مرکزی و دستگاه های انتظامی و نظارتی از این مهم غافل و سبب جولان دلالان ارز فردایی شده اند.
 
https://akhbarbank.com/vdcfejdt.w6dc0agiiw.html
تازه ترین اخبار