۰
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۴

کاهش 424 واحدی شاخص بورس تهران

معامله گران بورس تهران امروز با معاملات کم‌حجم با غلبه عرضه بر تقاضای سهام را نظاره‌گر بودند و قیمت‌های جهانی کالاها امروز روی دامنه نوسان مثبت قیمتی دنبال شد. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز چهار شنبه ۱۱ بهمن ماه ۹۶ با کاهش 424 واحدی روی رقم 98 هزار و 133 واحد ایستاد.
شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 45 واحدی عدد 17 هزار و 472 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 532 واحدی به رقم  105 هزار و 387 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 411 واحدی به رقم 69 هزار و 449 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 324 واحدی عدد 210 هزار و 329 واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 5 واحدی روی رقم یک هزار و 89 واحد ایستاد.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های نفت پارس با 19 واحد، پتروشیمی خارک با 14 واحد و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با 13 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 58 واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با 51 واحد و ایران خودور با 47 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی بیش از 546 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 979 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 62 هزار و 217 نوبت داد و ستد بود.

ارزش معاملات در بازار نقدی بورس تهران امروز اندکی بیش از 235 میلیارد تومان بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، مدیریت انرژی امید تابان هور، ذوب آهن اصفهان، فیبر ایران و حق تقدم خرید سهام آن، گوشت زاگرس، راه‌آهن حمل و نقل، سرمایه‌گذاری مسکن تهران از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های مجتمع صنعتی آرتاویل تایر، گروه صنعتی بوتان، نفت پارس، صنایع شیمیایی فارس، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان بازگشایی شدند. 

امروز در بورس تهران برای نخستین‌بار پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر به مدت 3 روز کاری و به ارزش اسمی هر ورقه یکصد هزار تومان با تاریخ سررسید منتهی به 11 بهمن‌ماه 1400 شمسی آغاز شد.

این پذیره‌نویسی در راستای تأمین منابع لازم برای مشارکت در عرصه سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و تأمین صنایع در گردش این شرکت سنگ‌آهنی در تابلوی معاملات بورس تهران انجام گرفته است. 

براساس این گزارش، امروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، کمتر از 134 میلیون سهم توسعه معادن روی ایران به ارزش کمتر از 54 میلیارد تومان کد به کد شد. 

در تاپیکو نیز 30 میلیون سهم به ارزش بیش از 4.5 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. 

23.5 میلیون سهم پتروشیمی زاگرس به ارزش بیش از 77 میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده مواجه شد و در سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز کمتر از 22.5 میلیون سهم به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان کد به کد شد. 

همچنین 20 میلیون سهم گسترش نفت پارسیان به ارزش بیش از 4.5 میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده همراه بود. 
15 میلیون سهم سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان کد به کد شد. 

و 11 میلیون سهم گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده همراه شد. 
همچنین 10 میلیون سهم سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به ارزش بیش از یک و نیم میلیارد تومان و 10 میلیون سهم مخابرات ایران به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان با معاملات درون گروهی از سوی سهامدار عمده مواجه بود. 

در سرمایه‌گذاری توسعه ملی نیز 10 میلیون سهم به ارزش بیش از یک و نیم میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده تجمیع شد و در سیمان کرمان 10 میلیون سهم به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان کد به کد شد. 

در نهایت بیش از 3 میلیون سهم پتروشیمی به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان با معاملات کد به کد از سوی سهامدار عمده همراه بود. 
براساس این گزارش، حضور کمرنگ حقوقی‌ها و بازارگردان‌های حامی نماگرهای منتخب بازار سهام در کنار تداوم حجم پایین معاملات پس از آئین بزرگداشت پنجاه سالگی بورس باعث شده تا همچنان بازار سهام قرمزپوش بماند.

در این بین افت شاخص کل بورس در کانال 98 هزار واحدی پس از یک دوره رکورد شکنی‌های پی‌درپی در یک ماه گذشته باعث شده، تا ظن مهندسی شاخص کل بورس برای اغلب معامله‌گران وجود داشته باشد.

در گروه خودرویی‌ها نیز افزایش عرضه سهام و شکل‌گیری صف فروش در نمادهای پیش روی این گروه از جمله ایران‌خودرو پس از آنکه با کنسرسیوم قطعه‌سازهای خریدار بلوک مدیریتی ایران خودرو مخالفت شد، در حالی در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفت که معیار ارزیابی اهلیت خریداران سهام از سوی سازمان بورس هنوز بر کسی معلوم نیست.
منبع:فارس
https://akhbarbank.com/vdcd9f0k.yt0jo6a22y.html
تازه ترین اخبار