۰
میکاییل کلوربرشتولد سفیر آلمان ایران با بیان اینکه شرایط برای بهبود بیش از پیش روابط اقتصادی دو کشور مهیاست، گفت: ایران رشد اقتصادی بسیار خوبی داشت که برای ما رویایی است. در این مسیر نیز آلمان تلاش می‌کند به ایران کمک کند تا اثرات مطلوب این رشد برای مردم عادی ملموس شود.
به گزارش اخبار بانک به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، رییس کل بانک مرکزی روز گذشته در دیدار سفیر آلمان، با اشاره به حمایت این کشور از برجام گفت: روابط سیاسی دو کشور در سطح مطلوبی قرار دارد هرچند روابط اقتصادی همگام با آن پیش نرفته است. بانک‌ها در مورد رابطه با ایران احتیاط دارند و کارشکنی‌های آمریکا نیز ادامه دارد. ما باید شرایط را به گونه‌ای شفاف و ریسک‌ها را تحلیل کنیم که به تقویت روابط کمک کند. برجام یک سند بین‌المللی با هدف برقراری آرامش، ثبات و امنیت است. اروپا این هدف را به خوبی درک کرد اما آمریکا همچنان مانع تراشی می‌کند.

رییس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه روابط بانکی پیش‌نیاز روابط اقتصادی است تصریح کرد: هر دو طرف باید تلاش کنند تا مشکل روابط بانکی حل شود. ایجاد قرارداد فاینانس در واقع دومین گام پس از برقراری روابط کارگزاری بانکی است. در حال حاضر ما بانک‌های ایرانی را از نظر استانداردها طبقه‌بندی کرده‌ایم و بانک مرکزی می‌تواند با معرفی آنها و کنترل ریسک‌ها اطمینان نسبی را به بانک‌های آلمانی بدهد.

سیف سمینارهفته فاینانس فرانکفورت را فرصتی مناسب برای ایجاد شناخت بیشتر از ایران دانست و بیان کرد: با توجه به روابط خوب و قدیمی ایران و آلمان تنظیم روابط بانکی و مکانیسم تسویه مبادلات امکان‌پذیر خواهد بود. به عقیده ما روابط می‌تواند تسهیل شود و هر دو طرف باید از این هدف حمایت کنند. بانک های ایرانی به افتتاح شعبه در آلمان علاقه‌مندند و آن را بر دیگر کشورهای اروپایی ترجیح می‌دهند. ایران در جلسه آینده FATF  اقدامات مثبت خود را توضیح می‌دهد و ما انتظار داریم آلمان و اروپا از ایران حمایت کنند تا تصمیم‌گیری‌ها به دور از سیاست‌زدگی باشد.

عالی ترین مقام مسئول بانک مرکزی، با اشاره به بهره مندی ایران از نیروی کار جوان و تحصیل کرده اظهار کرد: ایران در مرکز بازار مصرف ۴۰۰ میلیونی قرار گرفته است ترکیب تکنولوژی خوب آلمان با این فرصت‌ها و امکانات نتایج موثری خواهد داشت. رشد اقتصادی آلمان با ایران قابل مقایسه نیست چرا که کشور آلمان از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کرده و این در حالی که بسیاری از ظرفیت های ایران دست نخورده باقی مانده‌ است.

همچنین سفیر آلمان در این دیدار با تایید نظرات درباره سیاست های آمریکا گفت: ترامپ سیاست ایجاد فضای عدم اطمینان و ابهام در مورد ایران را دنبال می‌کند و من عقیده دارم در ماه می آینده نیز همین روال ادامه خواهد یافت. همانطور که می‌دانید فضای ابهام و بی‌اعتمادی برای اقتصاد سم است. در این حالت ما دو وظیفه داریم: حفظ برجام و اجرای برجام به نحوی که مردم عادی اثرات آن را احساس کنند.

میکاییل کلور برشتولد با بیان اینکه آلمان می‌تواند نقش موثری در اقتصاد ایران داشته باشد، عنوان کرد: مردم ایران به محصولات آلمانی علاقه دارند و ما باید راه‌های جدیدی برای رفع موانع پیدا کنیم. ایتالیایی‌ها در این زمینه از ما سریع تر عمل کرده اند. ما از هرگونه بهبود روابط استقبال می‌کنیم و امیدواریم بازگشت تحریم‌ها هیچگاه اتفاق نیفتد. در کنار این مهم از پیشرفت های ایران در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اطمینان داریم. علاوه بر این ایران رشد اقتصادی بسیار خوبی داشت که برای ما رویایی است. معتقدیم شرایط برای بهبود بیش از پیش روابط اقتصادی دو کشور مهیاست و در این مسیر نیز آلمان تلاش می‌کند به ایران کمک کند تا اثرات مطلوب این رشد برای مردم عادی ملموس شود.

در پایان این دیدار، سیف ضمن اشاره به ملاقات خود با رئیس کل بانک مرکزی آلمان در اجلاسIMF و همچنین در فرانکفورت از همتای خود برای دیدار از ایران و بانک مرکزی دعوت کرد.
https://akhbarbank.com/vdcb00bs.rhbzwpiuur.html
تازه ترین اخبار