۰
معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه اعلام کرد: از اول بهمن ماه معاون اقتصادی وزارت خارجه آغاز به کار خواهد کرد.
آغاز به کار معاونت اقتصادی وزارت‌خارجه، اول بهمن
به گزارش اخبار بانک به نقل از خبرآنلاین، عباس عراقچی که در دوازدهمین همایش سراسری اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی سخن می گفت با بیان اینکه این معاونت مسئولیت تمامی روابط اقتصادی ما با دنیای خارج را به عهده دارد ،اظهارداشت: در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش خواهد شد تا صادرات غیر نفتی و فرآورده های مرتبط با نفت را افزایش دهد.

او افزود:برخی انتظارها از وزارت امور خارجه غیر منطقی است، اگر چه برخی انتظار دارند که وزارت امور خارجه کشتی آتش گرفته را خاموش کند و در همه موارد این وزارت امور خارجه است که باید کتک بخورد،اما اگر بخش خصوصی از وزارت خارجه انتظارات منطقی داشته باشد ما برای خودمان تعهد ایجاد کرده ایم تا به اقتصاد کشور کمک کنیم.

عراقچی با بیان اینکه امروز کشور در شرایط خوبی قرار دارد،عنوان کرد: البته مشکلات اقتصادی در کشور زیاد است و اقتصاد کشور با موانعی روبه رو است که باید این موانع برداشته شود به همین منظور ما در وزارت خارجه برای خودمان تعهد ایجاد کرده ایم تا در خدمت اقتصاد کشور باشیم.

اودر ادامه به برجام اشاره کرد و  با بیان اینکه آمریکایی ها برای به حداقل رساندن بهره مندی ایران از مزایای برجام برنامه ریزی کردند ،تاکید کرد: آمریکایی ها در حال حاضر به شرکت ها و بانک ها فشار وارد می کنند تا با ایران وارد کار نشوند و این کار را با ایجاد یک فضای سرگردانی و ابهام انجام می دهند. وعده های چند ماهه ترامپ برای خروج از برجام نشان داد که آمریکایی ها با این شیوه یک حصار سرگردانی و بلاتکلیفی ایجاد کرده اند که طرف های تجاری نتوانند با ایران کار کنند.

او اضافه کرد: ما نباید اجازه بدهیم این فضای بلاتکلیفی ادامه بیابد؛باید این بازی را هر چه سریع تر تمام کنیم و نباید اجازه داد ترامپ این بازی را تا ابد ادامه دهد. آمریکایی ها معتقدند ایران پس از برجام قوی تر شده است و ایران هیچ گاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی چنین اقتدار منطقه ای نداشته است.

جو روانی اقتصاد جهانی علیه ترامپ
معاون حقوقی و بین الملل وزارت با بیان اینکه جو روانی جامعه اقتصاد جهانی زیر بار تهدیدهای ترامپ نمی رود،خاطرنشان کرد: بعد از 12 ژانویه یک رغبت جدید در شرکت ها برای تعامل با ایران دیده می شود و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و اجازه ندهیم فضای بلاتکلیفی همچنان ادامه یابد و باید به این فضای بلاتکلیفی و غیر مطمئن پایان داد.

او افزود: موانعی که برجام قرار بود بردارد کاملا برداشته شده و حتی یک مثال هم وجود ندارد که برجام قرار بوده است تحریم یا مانعی را بردارد و برنداشته است.

عراقچی گفت: امروز ایران نفتش را می فروشد، پتروشیمی اش را صادر می کند، دنیا دارد با ما کار می کند، تحریم های اصلی بانکی برداشته شده،هواپیمای مان را می خریم و آنچنان ثبات سیاسی داریم که بیش از 70 درصد از مردم در انتخابات شرکت می کنند این چیزهاست که آمریکایی ها را عصبانی کرده و می خواهند به هر قیمتی جلوی برجام را بگیرند.

او افزود: در حال حاضر در آمریکا این تفکر وجود دارد که ایران پس از برجام دستاوردهای زیادی را به دست آورده و در عوض دستیابی ایران به سلاح اتمی تنها ده سال است که عقب افتاده است به همین دلیل است که ترامپ از برجام به عنوان خسارت محض یاد می کند.

احداث اولین بیمارستان هسته ای توسط اتریشی ها
معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه  در ادامه بااشاره به وعده چهار ماهه ترامپ برای اظهار نظر دوباره در خصوص برجام عنوان کرد: این 4 ماهه بسیار سرنوشت ساز است و ما باید در 4 ماه آخر اتصالات اقتصادی خود را با کشورهای اروپایی، شرق آسیا و شرکای اقتصادی و تجاری خود بیشتر و بیشتر کنیم زیرا این مسئله برجام را محکم تر می کند.

او افزود: ما در همین زمانی که ترامپ وعده داده بود از برجام خارج خواهد شد،ماموفق شدیم مذاکره با ایتالیایی ها خط اعتباری 6 میلیارد دلاری را امضا کنیم.

عراقچی اضافه کرد: در همان دوران یک میلیارد دلار با اتریشی ها قرار داد بستیم که اجرایی هم شد و تاسیس اولین بیمارستان هسته ای از دستاوردهای قرارداد با اتریشی هاست.

او گفت: در حال حاضر اتریشی ها با پول خودشان در ایران بیمارستان هسته ای می سازند موضوعی که قبل از برجام جزو خط قرمزها بود؛ سفر مقامات ارشد فرانسه به ایران قطعی شده و وزیر خارجه آلمان هم به زودی به ایران سفر خواهد کرد و تا دو ماه آینده چندین مقام کشورهای اروپایی به ایران سفر خواهند کرد.
 
https://akhbarbank.com/vdcgq39n.ak9u74prra.html
تازه ترین اخبار