۰
بانک مرکزی رشد اقتصادی نیمه اول سال جاری را ۴.۵ درصد و علت عمده افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را اعلام کرد.
گزارش رسمی از رشد اقتصادی ایران در نیمه اول سال
به گزارش اخبار بانک، بانک مرکزی اعلام کرد رشد اقتصادی کشور در مقایسه با  قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ در شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۶، به عدد ۴.۵ درصد رسیده است.

بر اساس محاسبات مقدماتی و اولیه اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ در شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۶ به ۳۵۳۹.۱ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۵ به میزان ۴.۵ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر در سمت تقاضای اقتصاد و بر اساس برآوردهای اولیه‌ای که درخصوص اقلام هزینه‌ای اقتصاد مانند مخارج مصرف نهایی خصوصی، مخارج مصرف نهایی بخش دولتی، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و صادرات و واردات در نیمه نخست سال ١٣٩٦ به عمل آمده است؛ رشد اقلام هزینه‌ای فوق‌الذکر به‌ترتیب ٣,٧، ٣.٥، ٠.١، ٤.٣ و ١١.٤ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل ٤.٢ درصد افزایش یافته است. لازم به ذکر است که محاسبات انجام‌شده درخصوص نرخ رشد اقتصادی شش‌ماهه اول سال ١٣٩٦ مقدماتی بوده و در معرض تجدیدنظر قرار دارد.

برآورد ارزش افزوده فعالیت‌های مختلف اقتصادی در نیمه نخست سال ١٣٩٦ نشان می‌دهد که علت عمده افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را باید در افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های نفت، حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات، بازرگانی، رستوران و هتلداری، صنعت و برق، گاز و آب جست‌وجو کرد. چنان‌که سهم ارزش افزوده هر یک از فعالیت‌های مزبور در نرخ رشد ٤,٥ درصدی تولید ناخالص داخلی در شش‌ماهه نخست سال ١٣٩٦ به‌ترتیب ١.٣، ٠.٧، ٠.٥، ٠.٥ و ٠.٥ واحد درصد برآورد شده است.
 
https://akhbarbank.com/vdca0inm.49n0i15kk4.html
تازه ترین اخبار