۰
در سامانه بانک مرکزی، نرخ تسهیلات پرداختی توسط بانکها و موسسات اعتباری به راحتی قابل محاسبه است.
محاسبه نرخ وام پرداختی توسط بانکها در سامانه بانک مرکزی
به گزارش خبرنگار اخبار بانک، سامانه گزارشات تسهیلات و چکهای برگشتی بانک مرکزی از چند سال پیش راه اندازی شده و در آن اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار کاربران می گذارد.

از جمله اطلاعاتی که سامانه بانک مرکزی به استفاده‌کنندگان از آن ارائه می دهد این است که میزان تسهیلات پرداختی به مشتری و نیز مانده تسهیلات, بانک و شعبه دریافت کننده تسهیلات, تعداد اقساط عقب افتاده و سررسید آن قابل مشاهده است.

 البته در سامانه بانک مرکزی خبری از نرخ تسهیلات بانک ارائه دهنده به چشم نمی‌آید اما می توان با یک حساب سرانگشتی نرخ تسهیلات پرداختی توسط بانک و موسسه مالی و اعتباری مذکور را بدست آورد.

 به عنوان مثال اگر مبلغ ۱۰ میلیون تومان تسهیلات در بانک پرداخت شده باشد و میزان کل سود تسهیلات نیز ۵ میلیون تومان برای مدت سه سال تعیین شده باشد، می توان به نرخ ۳۰ درصد برای تسهیلات فوق رسید.

 همچنین در گزارش یاد شده زمان پرداخت تسهیلات و زمان سررسید آن به وضوح قابل مشاهده است.

 بانک مرکزی می‌تواند بر اساس همین داده ها، بانک ها و موسسات متخلف را شناسایی و تذکرات لازم را به آنها بدهد.

 به عنوان مثال اگر بانکی در سه یا چهار سال گذشته تسهیلاتی به نرخ ۳۰ درصد به مشتری پرداخت کرده باشد، بانک مرکزی می‌تواند با مراجعه به بخشنامه نرخ تسهیلات همان سال، بانک مربوطه را مواخذه کرده و تنبیهاتی را برای پرداخت تسهیلات بالاتر از نرخ های بانک مرکزی برای آن در نظر بگیرد.

البته معمولا بانک مرکزی هیچ گاه از چنین روشی برای تنبیه بانک ها و موسسات اعتباری متخلف استفاده نکرده و نمی کند.

استفاده از سامانه تسهیلات پرداختی به مشتریان توسط شبکه بانکی برای دانستن سوابق مشتری گیرنده تسهیلات است که درصورت بدحساب بودن در پرداخت تسهیلات سختگیری بیشتری را برای مشتری در نظر گرفته شود.
https://akhbarbank.com/vdcbasbs.rhbz8piuur.html
تازه ترین اخبار