از شوک شدیدتر به بازار ارز پیشگیری کردیم

20 دی 1396 ساعت 15:48

اخبار بانک: رییس کل بانک مرکزی گفت:« بانک مرکزی وسواس دارد که نرخ های سود بانکی متناسب با تورم تعدیل شود. اما این کاری نیست که بتوان با شوک و ناگهانی انجام داد.»


به گزارش اخبار بانک به نقل از خبرآنلاین، ولی الله سیف درباره تصمیم بانک مرکزی برای نرخ سود بانکی اظهارداشت:«انشالله ما در یک مقطعی این کار را انجام خواهیم داد که نرخ سود بانکی تناسب منطقی با تورم باشد.»

او در پاسخ به این سئوال که انتقادهایی مطرح می شود مبنی بر اینکه با توقف نرخ سود بانکی منابع بانکی به سمت بازار ارز روانه شد،تصریح کرد:«تناسب و تعادل همه نرخ ها را بانک مرکزی کنترل می کند؛زمانی بانک مرکزی تحت فشار بود که نرخ سود سپرده را پایین تر بیاورد.»

او اضافه کرد:«به همین جهت بخشنامه 11 شهریور 96 در جهت هماهنگ کردن بازارهای مختلف با هم انجام شد که الحمدلله توانست اثر مثبت بگذارد؛ اگر ما این کار را انجام نداده بودیم، ممکن بود وضعیت ملتهب تر و شوک شدیدتری داشتیم.»

سیف گفت:«شرایط ارز متناسب با سالهای گذشته مقایسه کنید معمولا پایان سال میلادی این افزایش را داشته ایم بعد به تدریج شرایط متعادل شده؛الان هم در همان مسیر هستیم و به هیچ وجه جای نگرانی وجود ندارد.»

 وی همچنین در حاشيه جلسه امروز هيئت دولت درجمع خبرنگاران افزود: بانک مرکزي با نظارتي که اعمال مي کنند دامنه ريسک ها را در اين باره به صورت موثري کاهش خواهد داد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: مردم قبل از سپرده گذاری نام موسسات و بانک‌های مجاز را از پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی استعلام کنند و نسبت به داشتن مجوز آن مطمئن شوند.

وي گفت: در حوزه موسسات مالي و اعتبار غير مجاز، بانک مرکزي وظيفه اش را انجام داده و مي دهد اما بايد انذار و توجه دهيم که ريسک سرمايه گذاري در اين حوزه بايد مورد محاسبه قرار گيرد و سرمايه گذار اين موسسات بايد تبعاتش را بپذيرد.

سيف افزود: موسسه هايي که هيچ نام و نشاني ندارند و وعده هاي خوبي مي دهدکه نمي تواند محقق شود اين موسسه و اين وعده ها نبايد مبناي تصميم گيري سرمايه گذاراني باشد که قدرت پذيرفتن ريسک هاي بالا را ندارند.

وي گفت: در مکاتباتي که بانک مرکزي با نيروي انتظامي، استانداران و وزارت کشور انجام داده تاکيده شده فعاليت هر يک از اين موسسات بايد با حساسيت کامل مورد دقت قرارگيرد تا بدون مجوز، هيچ فعاليتي شروع نشود و البته مردم هم بايد وسواس و حساسيت هاي لازم را در اين باره داشته باشند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا اطلاعات مالي حساب هاي بانکي بايد به منظور شفافيت مالي در اختيار سازمان امور مالياتي قرار گيرد افزود: البته به اين وضعيت باز و کامل که اشاره مي کنيد نيست، حدود و ثغوري دارد زيرا اطلاعات مالي اشخاص از محرمانگي لازم برخوردار است اما در حالت هاي خاصي اجازه دسترسي به اطلاعات را به صورت تجميعي مي دهيم زيرا اين مصوب قانون است و هم اکنون نيز بر همين اساس عمل مي شود.

رئيس کل بانک مرکزي گفت: علاوه بر اين بر روي بحث شفافيت در بانک ها تاکيد جدي وجود دارد و موضوعاتي که سال گذشته از بالا بردن دقت و تهيه سپرده هاي مالي همچنين حفظ و حراست از سپرده سپرده گذاران انجام داديم همچنان روي اصول خود پيش مي رود.

سيف افزود: هرگونه سوء استفاده از يک جواز قانوني ممکن است تبعات ناگواري داشته باشد از اين رو هر چيزي بايد در جاي خود مورد استفاده قرار گيرد.

بيت کوين واقعا پر ريسک است
رئيس کل بانک مرکزي گفت: بيت کوين را به هموطنان توصيه نمي کنم زيرا واقعا سرمايه گذاري پرريسکي است.

ولي اله سيف در حاشيه جلسه امروز هيئت دولت در جمع خبرنگاران با بيان اينکه هيچ کس نمي تواند درباره بيت کوين تضميني بدهد افزود: بانک مرکزي درباره اين موضوع دارد به صورت عميق کار مي کند که در آينده اظهار نظرهاي صريح تري ارائه خواهيم کرد.

وي با اشاره به بالا بودن ريسک بيت کوين گفت: توصيه ما اين است هر کسي با توجه به منابع سرمايه گذاري خود، سرمايه گذاري هاي امن تر موجود با بازدهي مناسب را انجام دهد زيرا ريسک هاي غير منطقي به هيچ وجه مصلحت نيست.

رئيس کل بانک مرکزي گفت: مردم تجربيات مختلفي در زمينه هاي متفاوت دارند به طور نمونه سپرده گذراي در موسسات غير مجاز بود که در آن درصدهاي سود بالا وعده داده مي شد اما نتوانست ادامه يابد و منابع مردم در معرض خطر قرار مي گرفت.

سيف افزود: مطالبات مردم از موسسات غير مجاز را پيگيري مي کنيم البته تصميماتي که هيئت سه نفره از نمايندگان سه قوه گرفتند مشکلاتي را حل کرد ضمن اينکه در آينده هم در همکاري با قوه قضاييه، دارايي هاي موجود را به سرعت شناسايي مي کنيم تا دو درصد باقيمانده هم تعيين تکليف شود.

 


کد مطلب: 57464

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/57464/شوک-شدیدتر-بازار-ارز-پیشگیری-کردیم

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com